Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Legendární Škoda 200 RS v moderní podobě. Nechce být kosmická, ale funkční

David Bureš
Diskuze (4)

Autorem moderní vize slavné Škody 200 je Daniel Patr, který se léta specializuje na sportovní a závodní vozy. U svého návrhu tak využil řadu svých zkušeností.

Škoda v posledních měsících postupně připomíná některé slavné vozy ze své historie, a to prostřednictvím jejich novodobých vizí. Nejnovější kreací seriálu Ikony v novém kabátě je reinterpretace dost možná nejslavnějšího závodního speciálu mladoboleslavské značky, Škody 200 RS. Ta je zároveň součástí oslav letošních 120 let Škody ve světě motorsportu.

„Snažil jsem se zachovat červeno-bílou grafiku, která je pro 200 RS typická. Tehdy to byly tovární barvy. Do nové podoby jsem přenesl i některé detaily, nicméně jsem nechtěl, aby auto na první pohled vypadalo jako originál. Chtěl jsem, aby tu byl vidět pokrok v tvarech, aby auto bylo skutečně moderní,“ říká o svém projektu jeho autor, Daniel Petr.

Daniel Petr patří mezi služebně nejstarší stylisty v designérském oddělení mladoboleslavské značky. Sám sebe tak označuje za takový „inventář“ oddělení. Dlouhodobě se přitom specializuje na sportovní deriváty modelů Škoda, stejně jako návrh závodních speciálů pro Škoda Motorsport. Pracoval třeba i na slavné Octavii WRC nebo úspěšné Fabii Rally2 evo. A právě to je důvod, proč se při své práci zaměřil na Škodu 200 RS.

Při své práci přitom využil svých dlouholetých zásad. I přestože jde jen o stylistický návrh, jsou jednotlivé detaily promyšlené tak, aby fungovaly. „Najít u závodních speciálů kompromis mezi funkčností a krásným designem je vždy výzva. Já jsem tím ale po letech tak nasáklý, že jsem se snažil toho docílit i u vozu čistě z mé fantazie,“ říká k tomu Petr. Konkrétně zmiňuje třeba funkční chlazení brzd a motoru, stejně jako aerodynamické prvky nebo celkovou ergonomii.

Petrova vize sice evokuje originál, celkové ztvárnění je ale ryze moderní. Ostře řezané tvary s moderními detaily jako trojúhelníkové čelní LED světlomety, vstup sání na střeše, nezvykle řešená zpětná zrcátka nebo velký zadní difuzor dělají ale z interpretace ryze moderní auto.

Pozornému pozorovateli ale neuniknou odkazy do minulosti. Kompaktní rozměry i silueta odkazují na původní 200 RS, která měla oproti sériovému modelu 110 R o 15 centimetrů sníženou střechu. Charakteristické má být rovněž boční prosklení, spoiler na zádi nebo zlatá kola. Stejně tak ztvárnění masky je inspirováno původním speciálem.

A samozřejmostí je i motor vzadu, byť bližší koncepce specifikována není. „Nad pohonem jsem ale výrazněji nepřemýšlel, určitě by auto mělo mít spalovací motor, použít by jistě šla hybridní technika,“ přemítá autor nad svou vizí.

I samotné zpracování projektu přitom probíhalo v duchu obvyklé Danielovy práce. „Vždy nejdřív vezmu tužku, kus papíru a chvíli si kreslím. Tady jsem dal ve volné chvíli asi 10 minut skicování základních proporcí a typických tvarů, hledal jsem to, co by auto mělo mít,“ popisuje autor s tím, že vizi následně rozpracovává na počítači, v němž přidává detaily, barvy a kola. Ve volných chvilkách na vzhledu novodobé 200 RS takto pracoval zhruba tři týdny.

Škoda 200 RS je jakýmsi předchůdcem později na tratích výrazněji proslaveného modelu 130 RS. Závodní speciál s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 120 kW vznikal v roce 1973, aby byl v následujících dvou sezonách pečlivě laděn. Následně se však změnila pravidla, důsledkem čehož zůstalo jen u dvou postavených exemplářů. Ty se proti sériové 110 R lišily rovněž jinými nápravami nebo hliníkovými panely karoserie.

David Bureš
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
22. 10. 2021 22:20
Re: Kola
A Kefalin, čo si tak predstavujetě pod pojmom "ve tvaru českého Porsche"??
21. 10. 2021 21:11
Re: Kola
Tak s těmi obrovskými koly a špatnou perspektivou vypadá spíš jako reklama na dětský Hot Wheels Škoda.
Ale RS200 je prostě nádherná bestie ve tvaru českého Porsche...
21. 10. 2021 19:39
Kola
V reálu by byly stejně zase malé a zapadlé, takže by to vypadalo jako kachna