Lotus plánuje velké změny
Colin Chapman svou značku Lotus založil ve druhé polovině čtyřicátých let. Jeho prvním vozem se stal Austin Seven upravený pro trial, který se dočkal několika přestaveb. Prvním komerčním úspěchem se stal Mark VI. Na něj navázal dodnes populární Seven.
Právě v souvislosti s ním zůstává i dnes téměř šedesát let od uvedení jeho první generace u řady fanoušků značky zakořeněná představa, že Lotus musí vyrábět jen malé a lehké sporťáky, nejlépe jen s plátěnou stříškou.
Samotný Colin Chapman měl ovšem se svou značkou zcela jiné plány a mířil s ní podobným směrem jako Porsche. Při pohledu na jednotlivé modely Lotus od padesátých do začátku osmdesátých let, kdy Chapman zemřel je zcela jasně viditelná linie postupu od spartánských sporťáků ke komfortnějším strojům třídy GT.
Nebýt Chapmanovy smrti v roce 1982 dorazil by osmiválcový Lotus již v osmdesátých letech a ne až v roce 1996 v karoserii přesluhujícího Espritu. S největší pravděpodobností by dnes byl Lotus na podobné úrovni jako Porsche, jen s nižší hmotností a menšími motory, protože Colin Chapman měl jedinečný dar ušetřit každé kilo.
Bohužel noví majitelé značky si tak trochu nevěděli s Lotusem rady a přestože je novodobý Elise, jehož první generace byla uvedena v roce 1995 velmi povedeným autem, tak vrátil značku k jejím kořenům do padesátých let a stal v podstatě jen moderní interpretací lehkého dvoumístné roadsteru z Chapmanových začátků.
Za posledních dvacet let měl Lotus řadu projektů, jak rozšířit svou paletu modelů a zajistit si dostatečný zisk. Plán z roku 2010, kdy se na autosalonu v Paříži představily koncepty Esprit, Elan, Elite, Elise, Eterne a City Car byl příliš ambiciózní i pro finančně mnohem lépe zajištěné automobilky a časem se ukázalo, že tudy cesta nevede.
Nyní má Lotus zcela nové a mnohem realističtější plány, o nich se v rozhovoru pro Car and Driver rozpovídal Jean-Marc Gales, který se k 1. květnu letošního roku stal novým generálním ředitelem společnosti.
Podle jeho slov se Lotus hodlá stát finančně stabilní firmou, která navíc do jisté míry naváže tam, kde Colin Chapman skončil a začne se od lehkých sporťáků posouvat dál, aniž by přitom na ně zanevřela.
Vedle Elise a nekonečné řady jeho variací včetně Exige a Evory se máme v relativně blízké budoucnosti příštích čtyř až šesti let dočkat mnohem civilnějších modelů. Vyloučen není sportovně laděný sedan nebo crossover. Ohledně těchto modelů Jean-Marc Gales připomíná obchodní úspěch Porsche s jeho modely Cayenne, Macan a Panamera, díky nimž si může německá automobilka dovolit vývoj takových lahůdek jako je 911 GT3.
Technika budoucích Lotusů má být více propojena s Protonem, pod jehož křídla britská značka patří. Zde se objevuje možnost příchodu Lotusu s pohonem předních kol, což by nebylo poprvé, vždyť roadster Elan z první poloviny devadesátých let měl rovněž pohon předních kol a ještě dnes překvapuje svou ovladatelností, za níž bohužel silně kulhá dílenské zpracování.
Pro některé příznivce značky může být představa Lotusu s pohonem předních kol a čtyřdveřovou nebo dokonce pětidveřovou karoserií svatokrádeží, ale pro platící zákazníky se může jednat o zajímavou alternativu k dnešním prémiovým značkám, jimž se může britský výrobce postavit již jen díky své minulosti.
Ideálním stavem pro Lotus se tak může stát paleta modelů, zahrnující sportovně střižený sedan, který se postaví BMW řady 3, Jaguaru XE a jim podobným, dále crossover namířený proti Porsche Macan nebo Lexusu NX a vedle nich zůstanou zachovány sportovní roadstery a kupé, navazující na dnešní Elise.
Sedan a crossover v případě obchodního úspěchu zajistí finance na vývoj dalších modelů a Lotus si pak podobně jako Porsche bude moci dovolit další jedinečné verze svých sportovních modelů, které nebudou jen barevnými variacemi na slavnou minulost.