Lotusy Evija už konečně míří k zákazníkům. O čtyři roky později, než značka plánovala
Produkce hypersportu je v plném proudu a bude pokračovat minimálně další dva roky.
Někdy plány uvedení nového modelu na trh jednoduše nevyjdou. Zatímco tedy Lotus svůj převratný elektrický hypersport Evija představil už v polovině roku 2019 s plánovanými dodávkami zákaznických vozů do konce roku 2020, první dokončené exempláře neopustily továrnu v Hethelu ještě další zhruba tři roky. Teď už ovšem britská značka oznamuje, že předávání vozů klientům konečně naplno běží.
S pohledem na časovou osu nepřekvapí, že Lotusu do vývoje a produkce hypersportu hodila takzvaně vidle pandemie Covidu. „V kritickém bodě realizace projektu jsme narazili na Covid, což fakticky zastavilo jakékoli globální testování vozu a ovlivnilo to i mnoho našich spolupracujících dodavatelů a technologických partnerů, byla to krize,“ uvedl nyní britskému Autocaru evropský vedoucí automobilky Dan Balmer.
Balmer dále potvrdil, že „Evija je nyní v režimu předávání“. Lotus v tuto chvíli plánuje omezenou produkci vozu po dobu dvou let, aby splnil poptávku od zákazníků. Zda vyrobí nakonec jen dříve oznámených 130 kusů, to vedoucí značky neupřesnil. Za každý exemplář přitom klienti zaplatí okolo 2,4 milionu liber (cca 72,7 milionu korun) před započítáním příplatků a personalizace. Vůbec první zákaznický vůz si ovšem převzal už loni bývalý pilot F1 Jenson Button.
Ve zpoždění s uvedením modelu na trh každopádně nebyl Lotus kvůli Covidu jediný. „Podobný časový rámec měla i jiná hyperauta. Na jednom jsem se podílel v roce 2016 a na trh přichází až nyní, po osmi letech,“ zmínil Balmer nepřímo program Valkyrie, který započal v době, když byl tehdy ředitelem globálního marketingu Aston Martinu. „Dobrou zprávou pro naše zákazníky ale je, že už si mohou tyto vozy konečně užívat,“ dodal.
Stačí zopakovat, že Lotus Evija se řadí k elektrickým hypersportům díky použití čtyř elektromotorů o systémovém výkonu 1500 kW (2039 koní). Z nuly na 100 km/h akceleruje „pod 3 sekundy“ a maximálně dosáhne rychlosti 350 km/h. S baterií o kapacitě 93 kWh zvládne ujet na jedno nabití okolo 400 km. Pohotovostní hmotnost uvádí Lotus na 1887 kg.