Malá SUV jsou v Česku hit. Přitom o nich před 20 lety nikdo nevěděl
Ještě nedávno měla malá městská auta zásadní podíl na prodejích všech důležitých značek. Nyní se jejich význam vytrácí a počty nabízených modelů klesají. Iniciativu přebírají crossovery a SUV, kterým patří budoucnost.
Na přelomu milénia patřila malá městská auta k nejžádanějším osobním vozidlům v České republice i v Evropě. U nás jich brouzdaly silnice statisíce, protože představovala nejlevnější cestu k získání slušného rodinného vozu. Postupem doby ale jejich význam upadal, protože jim vítr z plachet vzaly malé crossovery a SUV.
Postupný vzestup
Stačí zabrouzdat do statistik Sdružení dovozců automobilů (SDA), který připravuje podrobné prodejní statistiky od roku 2004. Před dvaceti lety tvořila malá auta polovinu všech prodejů v České republice. Segment SUV byl tehdy ještě v plenkách a jako zvýšené konkurenty městských vozů šlo označit jen Ladu Niva a Suzuki Jimny, což byly spíše pracovní stroje do náročného terénu než pohodlné povozy. Začátek rozvoje malých crossoverů lze spojit s příchodem Nissanu Juke v roce 2010, který zaujal dynamickým designem i bytelnou stavbou – předchůdci Mitsubishi Pajero Pinin ani Honda HR-V takový úspěch neměli.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!