Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Malé srbské Yugo nebylo vždy jen k smíchu, vzpomíná prodejce

Mirek Mazal
Diskuze (2)

Záplavu negativ ojediněle vyvažuje bývalý prodejce balkánských kompaktů. Zastánce až z Ameriky připomíná, že kritizované Yugo nebylo jen ostudou Srbska.

Srbský kompaktní hatchback či kabriolet jménem Yugo doprovázela bídná reputace, přestože se v letech 1980 až 2008 vyrobilo skoro 800.000 kusů prodávaných na trzích po celém světě. Mezinárodní hodnocení většinou končilo kritikou. Často titulované jako nejhorší auto v historii chtělo být cenově dostupné, jednoduché a praktické, místo toho obecenstvo nesneslo design, bezpečnost a nejvíce provokovala nespolehlivost.

Obecně vypěstovaný odpor nebyl všudypřítomný, tvrdí bývalý americký prodejce Daryll Rardon. Dealer aut Yugo po letech zachraňuje pověst balkánského dělníka, který prý sloužil zcela adekvátně vůči nízké kupní ceně. Daryll zastupoval srbskou značku v 80. letech, od začátku prodejů zbrusu nových kompaktů vnímal vřelé reakce zájemců o levný dopravní prostředek schopný odvádět tvrdou práci bez nároků na větší péči.

Peníze hrály tradičně nejdůležitější roli. Auta byla i na vzdálených trzích prodávána za bezkonkurenční částky, Daryll z praxe připomněl porovnatelné ceníky jeho nabídky s katalogy motocyklů. Racionálně uvažující lidé proto dávali přednost nákupu praktického stroje s uzavřenou karoserií pro více osob.

Doporučená maloobchodní cena pro zaoceánské zákazníky dosahovala podbízejících cca 4000 dolarů, což je dnes asi 10.900 USD (252.000 Kč). Není divu, že Yugo z dovozu od roku 1986 zastupovalo pozici nejlevnějšího nového auta v USA. Zásadní lákadlo přesvědčilo zejména mladší a nízkopříjmové kupce.

Toho času majitel dealerství Precision Imports v Tampě ze zkušeností potvrdil, že mnohdy jednal s lidmi přecházejících z jedné stopy do prvního automobilu, kteří nutně potřebovali efektivní dopravu. Cenová politika diskreditovala trh ojetin, jelikož Yugo slibovalo jasný původ a hlavně záruku.

Určité jistoty byly součástí velice dobrého prvního dojmu. Zpočátku neznámá automobilka z jihovýchodní Evropy zaujala také nadstandardními materiály. Navzdory podmanivé úspoře peněz překvapilo množství pevných – kovových částí, které nebyly samozřejmostí u tak levných aut nejen v USA.

Neošizené prvky našly mnoho příznivců, před rostoucí negativní kritikou lidé popisovali dobré pocity z robustní konstrukce. Daryll slyšel nespočet názorů, proto může v rámci možností objektivně hodnotit Yugo jako slušný malý model. Mimo obecně opakovaných nedostatků vyzdvihl odolnost třídveřových hatchbacků i dvoudveřových kabrioletů globálně reprezentujících město Kragujevac.

Video se připravuje ...

Mirek Mazal
Diskuze (2)
Avatar - narona
11. 12. 2022 19:23
Kvalitní byli předchůdci
jednoho stojadina z roku 76 má strýc v Dalmácii a funguje mu to dokonce za menší náklady (kromě paliva) než Polo SDI z roku 2006, přičemž Zastavu používá do terénu a pro svoz zemědělských produktů a Polo na dálnici. Dříve měl právě i to Yugo, to se ale rozpadlo po pár letech :D
Po smrti Tita to šlo se Zastavou dolu.
11. 12. 2022 15:59
Jako vážně?
Článek o ničem. 3 nebo 4 odstavce, které opakují totéž jinými slovy a neposkytly žádnou informaci. Bravo pane redaktore.