Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN představil speciální dodávku pro horské resorty, může mít kola i pásy

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Unikátní koncept MAN TGE 3.180 4x4 Combi je připraven poradit si s běžnými silnicemi i zasněženými horskými cestami.

Společnost MAN Truck & Bus, spadající pod křídla koncernu Volkswagen, se nedávno pochlubila dosti nevšedním konceptem dodávky TGE, která může vyměnit běžná kola za speciální pásy, čímž se podstatně zvyšují její schopnosti mimo zpevněné cesty. A zvláště pak na zasněžených komunikacích.

Unikátní dodávka MAN TGE 3.180 4x4 Combi byla navržena tak, aby mohla na běžných silnicích používat klasické pneumatiky. Pokud se ale dostane do náročnějších podmínek, jaké mohou představovat například sněhem pokryté silnice, sjezdovky či zablácené louky, může být vůz během necelé hodinky vybaven pásy. A to bez asistence jakýchkoliv odborníků.

Celá konverze by podle společnosti MAN Truck & Bus měla probíhat „jako výměna kola“, jak uvádí britští kolegové z Autocaru, kteří na nevšední koncept upozornili. Jedinou nutnou modifikací je umístit na náboj kola speciální adaptér, který se fixuje pomocí standardních šroubů na uchycení kola.

Na tento adaptér, zajišťující přenos výkonu, se pak umisťuje pásová konverze, kterou vyrobila společnost TrackSystems. Celá sada by měla zvýšit hmotnost vozu o cca 300 kilogramů, takže jeden pás může vážit okolo 75 kilogramů. Zajímavostí je, že osmistupňová automatická převodovka nemusela projít žádnými změnami.

Při použití pásů však automat řadí maximálně třetí rychlostní stupeň a vůz může vyvinout nejvyšší rychlost okolo 50 km/h. I to je ale v náročném terénu víc než dost. Automobilka navíc upravila i podvozek vozu, který je zvýšený o 3 cm a zřejmě nebudou chybět ani ochranné plechy.

Výrobce dodává, že interiér nabízí celkem osm sedadel, přičemž jedno je vyhrazeno řidiči. Unikátní stroj by tak měl být vítaným pomocníkem například v lyžařských resortech, kde může pomoci se zásobováním nebo přepravou hostů od hotelu až na sjezdovku. Pomoci by však mohl i při zdolávání nedostupných a podmáčených alpských pastvin.

Nejspíš ale není potřeba dodávat, že pásy nejsou koncipovány na jízdu po asfaltu. Zatímco na sněhu a v terénu pomohou s trakcí, při jízdě na silnici by se vlivem přehřívání mohly brzy  zničit. I proto výrobce dodává, že při jízdě po silnici je nutné pásy odstranit.

Unikátní MAN TGE 3.180 s pásy prozatím zůstává pouze konceptem, podle britských kolegů je ovšem celkem pravděpodobné, že by se podobný typ konverzní sady mohl v budoucnu stát dostupným příslušenstvím pro některý z budoucích modelů. Cenu si troufnout neodhadujeme, rozhodně ale nečekáme, že by byla nízká.

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Doporučujeme

11. 3. 2021 14:47
celkem nic nového
na čtyřkolkách se tohle používá už mnoho let a jsou k dispozici i provedení pro osobní auta