
Martin Vaculík a Fabia 1.0 MPI za 364.900 Kč: Stačí 93 Nm, nebo je to nebezpečné auto?
Škodě Fabii čtvrté generace se Martin Vaculík již věnoval i jako ojetině, starší video najdete níže v článku.
O základním agregátu 1.0 MPI (59 kW) bez přeplňování tehdy moc nemluvil, protože s cenou nového kusu od 400.000 Kč mu nepřišel ničím zajímavý. Dnes je díky akčním variantám “130 let” situace jiná. Za 364.900 Kč můžete takové auto mít i s poměrně pěknou výbavou čítající třeba vyhřívání sedaček, parkovací kameru, zrcadlení telefonu či všechna čtyři elektricky ovládaná okna, vpředu i s dojezdy.
Motor samotný v zájmu snížení spotřeby pracuje s Atkinsonovým cyklem, takže mu dokonce proti variantám z Fabie III poklesl točivý moment z 95 na 93 Nm. Dále už se nevyrábí problematická malá převodovka MQ100, takže i fabia bez turbodmychadla má naddimenzovanou MQ 200. Ta má však podstatně delší poslední převod, když na dálnici při 130 km/h motor točí 4000 min-1 místo 4600.
Martin se ve svém videu velmi zaměřil na znázornění jednotlivých jízdních situací - například předjíždění, nájezd na dálnici, jízda v dálničním stoupání a jízda ustálenou rychlostí, abyste si mohli sami udělat závěr, zda by vám takový motor stačil. Na konci jej vzal i na válcovou zkušebnu výkonu.
Připomeňme, že motivace k tomu, aby vám motor 1.0 MPI stačil je poměrně silná - různé rozvážkové služby už dokonale prověřily jeho spolehlivost, která je téměř absolutní. Pokud jsme ochotni dynamiku považovat za dostatečnou, je Fabia MPI ideálním vozidlem třeba pro ty, kdo jej plánují mít velmi dlouho.