Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a závěr dlouhodobého testu Dacie Duster: Auto, které jsme nevrátili

Martin Vaculík Martin Vaculík 14. 10. 2022 • 11:49
123
Zobrazit náhledy (123)
Dlouho jsme nevěděli, že vůz má stavitelnou bederní opěrku. Děje se tak kolečkem v opěrce loketní. Kvalita cestování se nám poté velice zlepšila. Dacia Duster 1.0 TCe LPG Prestige Vzhledem k tomu, že jsme olej vyměnili už před půlkou předepsaného intervalu, překvapilo nás jeho výrazně tmavé zbarvení Vzhledem k tomu, že jsme olej vyměnili už před půlkou předepsaného intervalu, překvapilo nás jeho výrazně tmavé zbarvení Dle naměřených parametrů nám nový i použitý motorový olej zhodnotil Miloš Auersvald Dacia Duster 1.0 TCe LPG Prestige V servisu Renault Praha Zličín se nás ujal šikovný místní mechanik Filip Štrunc Po demontáži spodního krytu motoru jsme spatřili agregát bez jediného průsaku oleje Výfukové potrubí je z vysoce kvalitního materiálu a rez proti němu nemá šanci Jediné místo, kde už se trochu zrzavé barvy objevilo, je obligátní přední podmotorový rám v místech, kde je materiál zoxidovaný od svařování Naše obecné doporučení chránit rám voskem na karoserie či odolnějšími bitumeny na podvozek už u nového vozu tak platí i pro dacii. Nepřekvapil nás stav kabinového filtru po pouhých 13 829 km, když vyměněn byl už při první prohlídce. Též baterie týraná častými jízdami, stop-startem i inteligentním dobíjením přežila bez velkého opotřebení Nad rámec servisního plánu jsme si objednali rozebrání a vyčištění brzd Na předních brzdových destičkách je stále minimálně 80 procent materiálu, do 100 000 km tak pravděpodobně nebudou vyžadovat další servis Konstrukce brzd je navíc poctivá se samostatným držákem třmenu, na němž sice destičky nechaly korozní stopy, ale nepřirezly a pohybovaly se stále volně. Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Další nevýhodou je nepřesný ukazatel stavu plynu. K lepšímu v přístrojovém štítu se vůz dopracoval až s faceliftem v roce 2021. Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Celou dobu testu nás zlobilo horní krycí plato zavazadelníku, které na nerovnostech nadskakuje a drkotá Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Nezazlobily ani takové moderní vymoženosti, jako jsou aktivní klapky před chladičem. Zlepšují aerodynamiku a za chladného počasí zrychlují zahřívání motoru. Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Vnitřek je z tvrdých plastů. Všechny spínače i ovladače topení lze však dobře nahmatat a potěší i držák na espresso správně malé velikosti. Multimediální systém Media Nav Evolution zpočátku zlobil, aktualizace softwaru ho však vyléčila. Zůstala samozřejmě nutnost připojovat telefon na nepraktickém místě přímo na přístroji. Přední sedadla místem nad hlavou zrovna neoplývají Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Zešikmení předního okna ovlivnilo i tvar dveří, nastupování tak není žádný med Krása, která se nepovedla. Převedení tlačítek na elektrické ovládání oken rozšířilo přední dveře a madlo se posunulo více dovnitř. Designéři na ně vymysleli hezkou ozdobu s ostrými hranami, která tlačí do řidičova levého kolene. Po delší cestě v letním oblečení na ni budete ještě dlouho viditelně vzpomínat… Dacia Duster 1.0 TCe LPG Ukazatel hladiny LPG je nepřesný a na poslední červenou diodu ujedeme i 100 km. Výrobcem nádrže je fi rma Stako. Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Díky krátkým převodům a velkému točivému momentu nemá litrový motor překvapivě vůbec problém s rozjezdy. Na tomto svépomocně vyztuženém vozíku mimo veřejné cesty taháváme i dvě tuny dřeva. Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Rozhodně doporučujeme též pryžovou vanu zavazadlového prostoru za 1690 Kč Dacia Duster 1.0 TCe LPG Jediný malý turbomotor s nepřímým vstřikem by měl být velmi spolehlivý, a to včetně plynového pohonu. Rizikovým komponentem jsou vždy plynové vstřikovače, které odcházejí tak po 100 000 km. Dacia však kazetu všech tří dodává za pouhých 6275 Kč. Většina plynových komponentů je od italského výrobce Landi Renzo. Tažné zařízení pevné za 4780 Kč Kabeláž pro tažné zařízení vyjde na 3090 Kč a můžete si za stejné peníze zvolit starší sedmipinové i moderní třináctipinové, které například na nových vozících umí napájet i couvací světla. Není důvod volit starší – za 419 Kč je v příslušenství praktická redukce Od zástěrek (přední + zadní za 2 x 1190 Kč) motoristé obvykle čekají, že sníží špinění boků karoserie i jejich otloukání kamením. Na této fotce vidíte, že opravdu fungují Absentující opěrku pro levou nohu, v jejímž místě se jinak prošlape koberec, nám částečně suplovaly originální pryžové rohože, které dané místo zakrývají. Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Ani ve chvíli, kdy benzin překračoval 50 Kč za litr, nepřelezla cena LPG 22 Kč/l. My sami jsme za cenu přes 20 Kč tankovali jen jedinkrát. Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Výkon na válcové zkušebně jsme změřili, když měl vůz najeto 1300 km. Předpokládáme, že po pořádném záběhu je nyní ještě vyšší. Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG Tomáš Hanzl coby jeden z největších českých expertů na pohony LPG ukazuje, že by se pod podlahu dacie vešla i podstatně větší nádrž. Zároveň nám však spočítal, že by bylo nutné škrtnout v technickém průkazu jedno místo – užitečná hmotnost 375 kg přesně stačí na pětičlennou posádku (normovaná hmotnost 75 kg) bez jakékoliv rezervy. I testovaná dvoukolka má pod motorem odolný ocelový kryt. Navíc je z výroby chráněna proti korozi asfaltem, jak to dělávali starší motoristé na škodovkách. Měření na válcové zkušebně Spotřeba LPG Dacie Duster během testu Vzhledem k tomu, jak malé je na výšku čelní sklo, musejí být maličké i stěrače. Odnáší to čištěná plocha. Hlavně spolujezdec si okolí moc neužije. Vzadu je stěrač dospělý, výhled vnitřním zrcátkem tudíž skvělý Spotřeba LPG během testu

Dacia Duster s litrovým tříválcem a k tomu poháněná kapalným propan-butanem nezní jako sázka na jistotu. Opak je pravdou, peníze šetřila a celkově fungovala tak hezky, až se nám ji vůbec nechtělo vracet.

V době, kdy ostatní automobilky děsily zákazníky přechodem na elektromobily, začala Dacia masivně sázet na LPG, jehož tovární nabídku si vyzkoušela již v předchozích letech. Druhá generace modelu Duster tak nejdřív na podzim 2019 nahradila atmosférickou jednotku 1.6 SCe (84 kW) přeplňovaným motorem 1.0 TCe (74 kW), aby pak v březnu 2020 uvedla na trh i provedení na LPG. Plynová verze byla přitom jen o 10.000 Kč dražší než čistě benzinová. Po prvních důkladných testech vozu v červnu 2020 jsme konstatovali, že pokud při tehdejších cenách paliv a naměřené zázračné spotřebě necelých osm litrů LPG vůz jezdil za 93 haléřů na kilometr, kdežto na benzin za 1,65 Kč, znamenalo to návratnost vstupní investice už po 13.900 km. LPG v podání značky Dacia se tak teoreticky vyplatilo každému – i těm, kteří jezdí málo. Zda si však ušetřené peníze vůz nevybere zpět na závadách, či za ně nebude trápit řidiče četnými vrtochy, to bylo potřeba vyzkoušet.

Video se připravuje ...

Bez škubání a přepínání

Rovnou začněme tím, že ne všechny plynové systémy, které v minulosti Dacia přímo z továrny nabídla, byly zcela zdařilé. Například u starších plynových Dusterů 1.6 SCe často docházelo k tomu, že se vůz samovolně přepínal zpět na benzin dávno před vyčerpáním plynové nádrže. Mohl za to regulační ventil umístěný příliš blízko reduktoru, který se od něj zahřál, LPG se odpařilo už před ním a místo kapaliny tak začal malým otvorem procházet plyn. Na hmotnost jej pak logicky bylo málo, motor neudržel požadovaný směšovací poměr a přepnul se zpět na benzin. U modelu 1.0 TCe LPG je ventil přesunutý dál od reduktoru a nezaznamenali jsme tento ani žádný podobný problém. Že v letních měsících se auto na plyn přepíná po pár vteřinách a benzin z nádrže vůbec neubývá, už jsme psali.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata