Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maserati nechystá žádné plug-in hybridy. Má pro to rozumný důvod

David Bureš
Diskuze (15)

Značka Maserati hodlá v následujících letech kompletně elektrifikovat svoje portfolio. Plug-in hybridy ale navzdory obecným trendům neplánuje. Proč?

Maserati zahajuje svoji renesanci. Příchodem zcela nového superauta MC20 startuje modelová obměna stávající modelové řady, které kromě nástupců stávajících modelů bude znamenat i další rozšíření nabídky, vedle MC20 také o SUV Grecale, menšího bratra Levante. Součástí plánů je také elektrifikace kompletní modelové řady, která začala příchodem Maserati Ghibli Hybrid.

Od tohoto sedanu se očekával plug-in hybridní pohon, tedy možnost jízdy jen na elektřinu a možnost externího nabíjení ze zásuvky, nakonec je ale všechno jinak. Ghibli Sedan je „jen“ mildhybrid, tedy vůz, u něhož elektřina pouze pomáhá spalovacímu motoru a neumí kompletně sama vůz pohánět. Navzdory dřívějším zprávám totiž Maserati ani plug-in hybridy nechystá. A má pro to logický důvod.

„Během vývoje jsme zjistili, že plug-in hybrid se ke značce Maserati nehodí,“ říká náš zdroj z vývojového oddělení s tím, že pro klienty značky by neměl žádnou hmatatelnou výhodu. Plug-in hybridy jsou totiž primárně jen polovičaté řešení, které snižuje emise vlastně jen na papíře. Zkrátka nevznikly jako reakce na zákaznický zájem, ale jako reakce na politická nařízení o emisích.

V praxi se pak ukazuje, že baterie plug-in hybridů jen málokterý uživatel pravidelně dobíjí, a tak tyto vozy většinu času jezdí se zbytečnými bateriemi, které přitom neúprosně zvyšují hmotnost vozu. A to omezuje sportovní vlastnosti, které jsou pro Maserati tak typické. Navíc se ukázalo, že sladit oba pohony je velice náročné.

A tak když je zřejmé, že plug-in hybridy jsou vlastně jen mezikrok k čistě elektrickým vozům, vedení Maserati se rozhodlo tento krok přeskočit. Proto elektrifikace nabídky modenského trojzubce bude ve znamení mildhybridů a čistě elektřinou poháněných automobilů.

Mildhybridy přitom postupně nahradí dosavadní vznětové motorizace. Vedení značky vidí klesající zájem o turbodiesely a věří, že mildhybridy budou jejich adekvátní náhradou. Poskytují nižší emise a hlavně z globálního hlediska mají být žádanější než dieselové motory, které prim hrají především v Evropě a jinde ve světě je zákazníci tolik nechtějí.

Elektromobily pak automobilka chystá také na bázi svých ryze sportovních modelů. Už supersport MC20 byl od začátku vyvíjen s myšlenkou čistě elektrického pohonu, čemuž je uzpůsobena už jeho samotná konstrukce. To samé platí také pro nástupce GranTurisma/GranCabria, který dorazí už v příštím roce. Automobilka přitom již dnes zkouší testovací mulu vozu, která má v útrobách čistě elektrické pohonné ústrojí.

Video se připravuje ...

Jestliže tak o Maserati v posledních letech nebylo moc slyšet, ostatně před MC20 byla poslední novinka SUV Levante v roce 2016, v příštích měsících se to změní a novinek bude naopak hned několik. Vedení koncernu FCA do Maserati vlilo miliony eur a od její budoucnosti hodně očekává. Na rozdíl od předchozích praktik navíc budoucí plány nejsou jen pár slidů powerpointové prezentace, ale hmatatelné vozy.

MC20 už má za sebou výstavní premiéru a v Modeně se čile pracuje na rozjetí sériové produkce. Nástupce GranTurisma už se pilně testuje a testovací mula elektrické varianty není žádným tajemstvím, ale hrdě jezdí po okolí továrny. A Grecale se v utajení ukázalo během premiéry MC20. Jestliže dřívější snahy o expanzi značky díky Ghibli a Levante tak byly jen takovým letmým pokusem, nyní má automobilka jasný plán, co chce nabídnout a čeho chce dosáhnout. A my se už nemůžeme dočkat, až ty novinky uvidíme naživo a vyzkoušíme si je. Unikátní Maserati totiž bude žít i dál a je to jen dobře!

David Bureš
Diskuze (15)

Doporučujeme

24. 10. 2020 14:21
Forza Maserati!
Maserati mi přirostlo k srdci. Jejich majitelé jsou větší pohodáři a méně snobové než ferraristé (v Itálii Ferrari vlastní kdejaký "ctihodný" mafián). Jediné, co mi v potrfoliu Maserati chybí, je to, čím bylo Bitrurbo De Tomasa - jednoduché, výkonné, nijak předražené - prostě méně reprezentace a více dostupných jízdních zážitků. Elektrifikace by neměla být přeelektrizovaná - pouze perfektní elektromanagement. Zbytek je od puritánské po luxusní výbavu.
24. 10. 2020 07:15
Re: Maserati....
Toyota s EV urcite pride. Ale ma viac casu. Do roku 2025 sa pokut bat nemusi. Uvime ako ten cas vyuzije, ale v jej prospech hra stale klesajuca cena kompomentov pre EV. Takze by mohla EV normalne predavat a nie len robit matematicke cvicenia s tym kolko ich treba predat, aby pokuta bola najnizsia.
24. 10. 2020 06:38
Re: Diesel
Ako skoro kazde luxusne auto. Ale to nezname, ze je sucast firemnych flotil a uz vobec nie, ze bez nafty bude nepredajne.
Avatar - beibej
23. 10. 2020 22:05
Re: Diesel
Neznám jediný nový Maserati který by nebylo firemní. :-|
Avatar - twistedTSD
23. 10. 2020 20:18
Re: Maserati....
Toyota do EV jít musí, protože evropská emisní pravidla nedávají na výběr. Viz totální kastrace nabídky Suzuki.