Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda 6 2.5G – Sedan s chutí prémie

Aleš Jungmann
Diskuze (663)
Lidé se za ní otáčejí, skvěle jezdí a stojí rozumné peníze. Je Mazdě 6 s nejsilnějším benzinovým motorem vůbec co vytýkat?

Mazdu 6 nové generace máme v testu již podruhé, tentokráte jako benzinový sedan. Takže pár vět o motoru, postěžovat si na zavazadelník nevhodný pro chalupáře a hotovo? To rozhodně ne, sedan je s o 80 mm delším rozvorem vlastně zcela jiné auto.

Zatímco kombi míří na evropské zákazníky, sedan je ušitý na míru zejména Američanům. Ti se budou muset spokojit „pouze“ s atmosférickým čtyřválcem o objemu 2,5 litru, žádný šestiválec nebo osmiválec se dnes už zřejmě vyvíjet nevyplatí. Stejný motor z rodiny Skyactiv najdeme i v Evropě, kde tvoří vrchol nabídky. Zatímco v USA je však nabízen i v kombinaci se šestistupňovým manuálem, my můžeme mít pouze automat. A právě tuto verzi testujeme.

Ještě než se přes interiér přesuneme k motoru, převodovce a jízdním vlastnostem, zastavme se u vzhledu auta. Možná se mnou nebudete souhlasit, nicméně téměř 4,9 metru dlouhá „šestka“ vypadá opravdu navýsost elegantně. Žádné nateklé obliny, pěkně dynamický a atraktivní look jako ze staré školy. Ladná linie oken končí malým falešným okénkem v C-sloupku a rozšířenou chromovanou lištou, siluetu s 2830 mm dlouhým rozvorem nekazí sebemenší designérské zaváhání. Přední i zadní část evidentně patří k sobě, mají stejný styl i myšlenku a korespondují se zbytkem auta. Nebojím se v souvislosti s Mazdou 6 použít termín prémiový exteriér.

Interiér

Také interiér může mít prémiový nádech. Nejsilnější benzinová verze je na našem trhu dostupná pouze v nejvyšší výbavě Revolution. Za lákavých 804.900,- dostanete třeba zadní parkovací kameru, kožený interiér, audiosystém BOSE, bezklíčové zamykání nebo devatenáctipalcová kola. O těch ještě ostatně bude řeč. Mazda však zaslouží pochvalu za velkorysou základní výbavu i u sedanu s nejslabším benzinem (107 kW) za 539 tisíc. Ani jemu nechybí sedmnáctipalcová litá kola, multifunkční volant, klimatizace nebo rádio s USB. Slušné.

Vpředu není mezi sedanem a kombi patrný žádný rozdíl, i zde najdeme ergonomicky velmi dobře řešený interiér bez přehmatů či nedořešených míst. Slícování i kvalita materiálů jsou na vysoké úrovni, nikde nic nevrže a plasty nepůsobí levně. Obrazovka navigace (dodavatelem je TomTom, přijde na pěkných 12.500 Kč) je dotyková, mezi sedadly však najdeme i otočný ovladač. Grafika displeje ani rychlost propočítávání však neoslní. Trošku nás zklamala i černobílá grafika palubního počítače. To evropské značky dávají i do levnějších modelů kvalitnější displeje.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida  

Zatímco levé řidičovo koleno má kolem sebe spoustu místa, pravé opíráte o stěnu z tvrdého plastu. Na zadních sedadlech se místem nešetřilo, ovšem bohužel pouze před koleny. Zde je „superbovsky“ (tedy možná až zbytečně) velkorysý prostor, před koleny má pohodlně usazený muž s výškou 180 cm ještě dobrých patnáct centimetrů místa. Zadní strana předních opěradel je měkká a čalouněná látkou, odkládací přihrádky nechybí. Nad hlavou už ale mnoho místa nezbývá, zde si elegantní profil vybírá svou daň. Vysocí cestující tak jízdu na zadních sedadlech asi moc vyhledávat nebudou. Sedan nabízí dlouhý a široký, nicméně poměrně nízký prostor pro 489 litrů (měřeno metodou VDA). Kdo bude stěhovat lednice, koupí si Wagon.

Koženě čalouněná sedadla mají, ve srovnání se základními látkovými sedadly o něco tužší polstrování, k charakteru auta se to ale možná hodí o něco víc. Audioaparatura BOSE sice láká na světově proslulé jméno, mezi „kvalitními“ značkovými aparaturami však hraje spíše druhé housle. I tak ale stojí zato mít ji v autě, zvlášť když rádi posloucháte spíše údernější muziku. Tu totiž umí reprodukovat velmi dobře.

Jízda a motor

Na příkladu Mazdy 6 se krásně ukazuje, jak jsou někdy první jízdní dojmy ošidné a vydávat je za plnohodnotný test prostě nelze. Byl jsem to právě já, kdo potenciálním kupcům doporučoval uvažovat spíše o kolech s menším průměrem, než je devatenáct palců. Tehdy šlo o benzinové kombi a zdálo se, že nastavení podvozku je až zbytečně tvrdé a nekompromisní.

Po týdenní zkušenosti se sedanem naopak vyšlo najevo, že devatenáctipalcových kol není třeba se bát. V zatáčkách je vůz velmi jistý a ochotně následuje přední kola, malý problém může nastat buď na extrémně rozbitých úsecích, nebo při přejezdu díry v zatáčce jedním kolem. To šestku lehce rozhodí. Jinak tlumiče s českými silničáři bojují naprosto ukázkově, otázkou samozřejmě zůstává, jak dlouho jim elán vydrží. Oproti verzi kombi (na sedmnáctipalcových kolech) se sedan zdá být sportovnější, lépe se drží silnice, stále si však zachovává příjemnou plavnost. Menší ochota ke skládání dlouhého rozvoru do zatáček, ve srovnání s Wagonem, není příliš patrná.

Řízení rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co lze ve střední třídě koupit. Elektrický posilovač pracuje citlivě, nemá vůli kolem středové polohy a dovoluje řidiči vnímat, co se děje s předními koly. Daní za to je trochu větší reakce volantu na přejetí velké nerovnosti, za jistotu v řízení to ale určitě stojí. Na jedničku jsou i brzdy, ostatně mají za úkol poradit si s autem o hmotnosti 1360 kilogramů – to je na 4,9 metru délky opravdu skvělá hodnota.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida  

Šestistupňová automatická převodovka většinou řadí sametově a logicky, s motorem je sladěna dobře. Vzhledem k občasným větším prodlevám při řazení (oproti nejmodernějším dvojspojkovým převodovkám) jsou pádla pod volantem sice příjemným zpestřením sportovního svezení, nicméně v běžném životě se bez nich klidně obejdete. První tři stupně jsou poskládány spíše do rychlosti, po přeřazení na čtyřku přijde znatelný skok a uklidnění. Zajímavé je, že manuální režim znamená opravu manuální: když nedáte pokyn vy, tak se nahoru prostě neřadí. A to, i když si při páce v poloze „D“ podřadíte pádlem. Naopak s podřazením elektronika (při prošlápnutí pedálu) neotálí nikdy. Když už jsme u řazení, pochvalme Mazdu za správně orientované řazení pákou: od sebe na nižší převodový stupeň a k sobě na vyšší.

Motor má příjemný zvuk i zátah, vzhledem k rozumné hmotě, kterou musí dávat do pohybu, jeho 256 N.m bohatě stačí. Příliv síly nemá výkyvy, nad třemi tisíci vás sešlápnutí plynového pedálu jemně zatlačí do sedadla. Od toho okamžiku před sebou máte celé tři tisíce otáček, které můžete dle libosti využívat. Kolem pěti tisíc získává zvuk čtyřválce zajímavé zabarvení, jakoby všechna emisní seškrcení postupně odpadávala a až ve vysokých otáčkách mohl motor ukázat svou pravou tvář.

I přes zajímavé jízdní výkony je největší přirozeností Mazdy 6 klidná, uvolněná jízda, při které vás umí hýčkat. Zde je prodloužení rozvoru o 80 mm opravdu patrné. Pohodu při dlouhých cestách po dálnici může narušit jen vyšší hluk od kol, ten však z velké části připisujme zimnímu obutí.

Při stokilometrové rychlosti odečteme na otáčkoměru 2000 min-1, spotřeba se při klidné jízdě pohybuje kolem šesti litrů Naturalu a i když se příliš nesnažíte, neroste závratnou rychlostí. Dálniční tempo znamená zvýšení odběru paliva na osm litrů, po městě si auto řekne ještě o zhruba litr navíc. Zde nám vadilo méně „hladké“ fungování start-stop systému. Celkem jsme test zakončili, po najetí asi 700 kilometrů, se solidní spotřebou 8,2 litru. To lze, při vysokých jarních teplotách a již zmíněném zimním obutí, hodnotit velmi pozitivně.

Závěr

Mazda 6 je opravdu výborné auto. Má pár malých mušek, nicméně to podstatné; jak vypadá a jak se s ní jezdí, je naprosto v pořádku. Slogan „Wagon za cenu verze sedan“ se na první pohled může zdát jako nevýhodný pro zákazníky sedanu, nezapomínejme však na to, že sedan je vlastně jiné auto. Větší a elegantnější.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Dvaapůllitr s automatem a v plné výbavě, to musí být určitě komfortní užrané auto s cenou někde nad milionem korun… Chyba lávky! Mazda nabízí takové auto za skoro neodolatelných 800 tisíc a svůj vrcholný model vyladila do sportovní formy. Jediná chvíle, kdy si říká o ještě větší dynamický říz, nastává kousek před omezovačem – motor úderně táhne z nízkých přes střední otáčky, opravdová výkonová špička mu ale schází.

Nevadí, všechno ostatní totiž funguje na jedničku s hvězdičkou. Automat strčí do kapsy všechny „nekoncernové“ dvouspojky a podvozek je jednoznačnou špičkou mezi auty s koncepcí „vše vpředu“. Dlouhatánský sedan se nadšeně vrhá do zatáček, řízení i nápravy fungují harmonicky, bez vůlí nebo opožděných reakcí. Zkrátka nejlepší radost z jízdy, jakou dnes můžete mezi běžnými auty dostat. Právě takto si představuji nejlepší sedan střední třídy. Kdyby mu v Mazdě dali lepší navigaci a možnost manuální převodovky, vytvoří ztělesnění dokonalosti.

mazda testy strednitrida mazda testy strednitrida  

První cena vozu 539.900 Kč (2.0G/107 kW Emotion)
První cena vozu s testovanou motorizací 804.900 Kč (2.5G/141 kW Revolution)
Základní cena testovaného vozu 804.900 Kč (2.5G/141 kW Revolution)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 829.800 Kč (2.5G/141 kW Revolution)

Plusy

  • Rychlá a komfortní automatická převodovka
  • Špičková ovladatelnost, zpětná vazba podvozku, řízení a brzd
  • Rozmístění ovládacích prvků na palubní desce
  • Místo na nohy na zadních sedadlech

Minusy

  • Pomalejší navigace, horší grafika
  • Mizivý výběr výbavy s 2,5G
  • Místo pro hlavu na zadních sedadlech

Foto:Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (663)
Mazda 6 2.5G
Cena základní sestavy 804 900 Kč
Výbava základní sestavy Stabilizační systém DSC, šest airbagů, systém i-stop, technologie i-Eloop, starování tlačítkem, asistent rozjezdu do kopce, adaptivní tempomat, Bluetooth, multifunkční kožený volant s pádly, přední a zadní parkovací senzory, systém SCBS pro prevenci čelního nárazu v rychlosti do 30 km/h, hlídání mrtvého úhlu RVM, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu LDWS, dvouzónová klimatiazce, audiosystém BOSE, zadní parkovací kamera, alarm, kožené čalounění, vyhřívání předních sedadel, mlhové světlomety, přednárazový systém MRCC, zadní LED světla, bi-xenonové světlomety s natáčením do zatáček, 19'' litá kola a další Kč
Cena testované sestavy 829 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+12.400,-), navigace TomTom (+12.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 141 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 256 / 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5 / 6.3
Emise CO2: 148
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 489 / 0
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1360 / 640
Rozměr pneu: 225/45 R19
Mazda 6 2.5G
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4870
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2830
e) rozchod vpředu (mm): 1595
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 720
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - praděda7
31. 7. 2013 10:08
Re: Taky objednáno
Co všechno dnes vyměklý chlap neudělá pro "drahou" polovičku. Když už, tak bych ji pořídil kočárek....ženské za volant nepatří...
Avatar - skejpa
27. 5. 2013 14:26
Re: 180
Jsem rád GTI, že tě to tak štve, že je Mazda 6 tak dobrým autem. Fakt z toho mám dobrý pocit >:D :yes:
Avatar - Shr3k
2. 5. 2013 14:09
Re: Taky objednáno
Potřebuju automat kvůli drahé polovičce.
Avatar - Yarex
2. 5. 2013 07:42
Re: Taky objednáno
To sa ho potom velmi skoro zbavujes. Mazdicka pri spravnom zachadzani a servisnej starostlivosti vydrzi i dva a pol krat tolko ako mas nabehane.
Avatar - Shr3k
29. 4. 2013 15:27
Re: Taky objednáno
Aby nedošlo k mýlce, foto je právě po zakoupení, nicméně jak píšu, vypadá stále stejně. Aktuálně 96000 km.