Mazda bude do aut montovat crossover. V čem je nový motor Skyactiv-X revoluční?
Ačkoliv se občas objevují hlasy, že spalovací motory již nebudou v horizontu několika desítek let nabízeny, některé automobilky je stále podrobují dalšímu vývoji. Mezi nejaktivnější patří japonská Mazda, která již nějaký čas mluví o motoru spalujícím směs benzinu se vzduchem nové generace SkyActiv-X. Jeho hlavní inovací má být revoluční koncept spalování, dosud nevídaný u benzinového motoru.
Nejprve se objevil benzinový motor HCCI, který dle vyjádření automobilky nepotřebuje zapalovací svíčky. Zápalná směs má být zapálena vysokou teplotou, vzniklou extrémním stlačením zápalné směsi. Tedy podobně jako u dieselu. Otazníky však stále visí nad různými režimy motoru, třeba studený start při okolních teplotách hodně pod bodem mrazu a jiné.
V takových případech je otázka, zda by dosažená teplota byla natolik vysoká, aby došlo ke vznícení směsi benzinu a vzduchu, aniž by se tomu muselo pomoci nějakým externím zařízením. Ať už pomocnou zapalovací či žhavicí svíčkou, jakou známe z dieselů. Navíc, aby se to povedlo, musí být směs u motoru HCCI v maximálně možné míře homogenní.
Nyní Mazda přichází z další variantou spalování u nového motoru SkyActiv-X. Pod označením SPCCI se ukrývá spalovací prostor, který kombinuje zapalování svíčku a současně vysokou teplotu, vzniklou extrémním stlačením zápalné směsi ve válci. Z hlediska bohatosti směsi jde o přesný opak motoru HCCI. V tomto případě by směs měla být extrémně chudá.
Jak je patrné z videa a dostupných materiálů, klasická expanze vytvořená zážehem od svíčky by se měla nacházet pouze v okolí svíčky a tedy uprostřed spalovacího prostoru. Naopak v okrajích spalovacího prostoru by se měla k zapálení směsi využít vysoká teplota vzniklá kompresí.
Co se týče spalování chudých směsí zapalovaných svíčkou, tak tento koncept měly původní přímovstřikové zážehové motory, pracující ve dvou režimech – s homogenní směsí při zátěži a chudou směsí v režimu částečného zatížení. Od toho si konstruktéři slibovali zvýšení účinnosti benzinového motoru na dohled dieselu.
V praxi však kolem spalování chudé směsi benzinu vznikla celá řada otazníků od velmi vysokého podílu oxidů dusíku, přes karbonování spalovacího prostoru motoru až po mdlou dynamiku takto vybavených pohonných jednotek. Jistě, v 90. letech byly automobilové benzíny na nižší úrovni než dnes, přesto je to otázka. O dalším vývoji motorů HCCI a SPCCI vás budeme průběžně informovat.