Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda Iconic SP kombinuje wankel s elektřinou. Co tím sleduje?

Ondřej Šámal
Diskuze (20)

Mazda na domácím autosalonu v Tokiu představila koncept sportovního elektromobilu s Wankelovým motorem. Ten zde však nepohání kola, ale funguje pouze jako generátor elektřiny.

Automobilová přehlídka v Tokiu (Japan Mobility Show) přináší spoustu atraktivních produkčních i koncepčních aut. Do druhé zmíněné kategorie zatím patří Mazda Iconic SP, vize sportovního auta blízké budoucnosti. Kupé připomínající poslední generaci sportovního modelu RX-7 je zřejmě nejzajímavější samotným pohonem. Ten totiž primárně spoléhá na elektřinu, byť benzin se do Iconic SP dá natankovat také.

V Mazdě totiž použili téměř totožnou koncepci jako v nedávno představeném elektromobilu MX-30 R-EV, kterému v delším dojezdu nepomáhá větší, těžší a dražší akumulátor, nýbrž Wankelův rotační motor o objemu 830 kubických centimetrů, jenž funguje jako generátor elektřiny.

Tentýž princip tedy najdeme i u studie, byť v trochu jiné podobě. Ačkoliv je japonská automobilka na detaily zatím skoupá, výkon 370 koní známe. Na rozdíl od menšího městského MX-30 s jedním rotorem dostalo kupé Iconic SP jednotku s dvěma rotory. Koncept je poměrně kompaktní, na délku měří pouze 4180 milimetrů, což je však stále o 265 mm více než v případě roadsteru MX-5. Rotační motor je umístěn co nejblíže středu auta, což se podepisuje pod naprosto ideální rozložení váhy mezi oběma nápravami v poměru 50 : 50.

Exteriér je oděn do červeného laku Viola Red, který je jasnější než typická vínová metalíza, kterou si Mazda oblíbila v uplynulých letech. Vnitřek je poměrně jednoduchý s minimem ovládacích prvků. Japonci mysleli na udržitelnost, část materiálů je totiž rostlinného původu.

Video se připravuje ...

Spojení elektrického pohonu se spalovacím prodlužovačem dojezdu je pro Mazdu zásadní. Automobilka se totiž prezentuje jako výrobce lehkých vozů, což se s velkým akumulátorem neslučuje. Kombinace elektřiny s rotačním motorem, pro Mazdu typickým, proto může fungovat i v roadsteru MX-5, u kterého se nějaké elektrifikace velmi pravděpodobně dočkáme již v následující generaci.

Ondřej Šámal
Diskuze (20)

Doporučujeme

27. 10. 2023 12:11
Re: Nové zprávy ze světa nařizované elektrodebility
Ano, Autoforum je jedno z mála masových médií, které se nebojí natvrdo odhalovat zločinné rejdy bruselských elektrofašistů. Bohužel. Ale už se pomalu přestávají bát i ostatní média, která čím dál častěji poukazují na nesmyslnost a v praxi neuskutečnitelnost šíleného Green Deelu. :-)
27. 10. 2023 07:38
Re: Nové zprávy ze světa nařizované elektrodebility
Elektroplečky? Ty si riadne mimo, európa nie je ani zdaleka najvacsi trh pre elektromobily.

Nie je ti ani trochu divné, že všetky správy ktoré si sem dal sú z jedného jediného zdroja? Že tebe chýba aj rudé právo?
Avatar - Emel
26. 10. 2023 22:00
Re: Hezký
Uznávám, že by to mohl být ten malý detail, co člověka ruší, ale spíš v tom smyslu provokuje než štve. Já nebyl velký přítel mrkaček u žádné RX-7... tam se mi moc nelíbilo auto s otevřenýma světlama, tady mi to naopak přijde zvláštní se zavřenýma.
Avatar - wakantanka
26. 10. 2023 19:33
Re: Hezký
A ja práve za tie mrkačky im dávam palec hore. Bez nich by to nemalo tú správnu iskru.
26. 10. 2023 17:01
Re: Chytře vymyšleno, pro zelené pitomce z EU je to EV
Trefne :D :D :yes: