Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda s rotačním motorem prý dorazí v lednu. Wankel prodlouží dojezd MX-30

Ondřej Mára
Diskuze (14)

Elektrická Mazda MX-30 R-EV s rotačním prodlužovačem dojezdu by měla být představena během autosalonu v Bruselu.

O návratu značky Mazda k rotačním motorům se spekuluje už dlouhé roky. Od vyhlížení sporťáku, který by navázal na sérii RX-7 a RX-8, jsme se ale postupně přesunuli k vyhlížení rotačního prodlužovače dojezdu pro elektromobil, jehož premiéra by však neměla být daleko.

Podle informací, které přinesli kolegové z Motor1, totiž japonská automobilka plánuje na bruselský autosalon, konkrétně na 13. ledna, premiéru elektrického modelu Mazda MX-30 R-EV, pod jehož kapotou bude kromě elektromotoru a kompaktní baterie i dlouho očekávaný rotační motor.

Video se připravuje ...

Ten by měl běžet za konstantních otáček a generovat přísun elektrické energie pro kompaktní baterii, která má v současnosti kapacitu pouze 35,5 kWh, přičemž využitelných je pouze 32 kWh. Mazda již volbu takto malé baterie smysluplně vysvětlila, reálný dojezd okolo 150 až 180 kilometrů však zůstával výraznou vadou na kráse jinak zajímavého elektrického crossoveru.

Parametry motoru zatím neznáme, již v minulosti však zástupci značky naznačili, že rotační motor může být ideální volbou pro systémy prodlužující dojezd díky své kompaktnosti, nízké hlučnosti nebo minimálním vibracím. Bude však zajímavé sledovat, jak si technici poradí se spotřebou, emisemi a opotřebením motoru.

Zajímavé také bude sledovat, zda Mazda MX-30 R-EV s prodlužovačem dojezdu nenabídne i vyšší výkon, který by vykompenzoval vyšší hmotnost. Dnes je vůz vybaven jedním elektromotorem o výkonu 107 kW s nejvyšším točivým momentem 265 Nm, který slibuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a maximální rychlost 140 km/h.

Připomeňme, že automobilka Mazda má k rotačním motorům Wankel opravdu blízký vztah. V roce 1964 představila model Cosmo, který byl prvním vozem značky s tímto typem motoru. V následujících letech pak přišly modely RX-3 a RX-7, které učinily rotační motory dostupnější a zajímavější.

Posledním modelem značky s rotačním motorem bylo stylové kupé RX-8, vybavené zadními sebevražednými dveřmi pro snazší přístup na zadní sedačky. Jeho výroba však skončila již v roce 2012. Za zmínku však stojí, že u modelu RX-8 proběhly experimenty i se spalováním vodíku, což je dnes stále populárnější technologie.

Návrat rotačního motoru v roli prodlužovače dojezdu u elektromobilu tak nemusí být konečná. Ostatně o pokračujícím vývoji rotačního motoru Wankel v dílnách Mazdy se objevují spekulace celkem pravidelně a dlouhodobě.

Ondřej Mára
Diskuze (14)

Doporučujeme

24. 11. 2022 09:04
Re: Na tuhle kombinaci
Mě se to taky líbí. Hodně lidem by ty elektrické km stačily, a spalovák jim dodá jistotu, že nezůstanou nikde viset.
23. 11. 2022 10:48
Re: Na tuhle kombinaci
ja bych rek, ze vzhledem k ucelu auta to je spis elektromobil se zaloznim benzinakem, kterej te nenecha ve stychu, kdyz se vydas k jaderskymu mori

az bude tahle kombinace od stredni tridy vyse, bude to zajimavy
200km elektrickejch + zalozni benzinak s treba i jen 50kW vykonu pracujici v optimalnim rezimu - v mem pripade by to znamenalo jezdit minimalne 80% jen na elektriku.
bez obavy, ze nekde zustanu viset

a v tyhle prvni fazi elektrifikace by to resilo i nedostatek a tim i vysokou ceny baterek
protoze jestli chce VW dal vyrabet 10mil at rocne, v pripade EV z prumernejma 60kWh baterek na auto to znamena vyrobit 10E6*60E3/1E9 = 600GWh baterek rocne jen pro koncern
tedy 15 standardnich gigafactory po 40GWh rocne na vyrobu baterek jen pro VW v pripade plne elektrifikace
to podle me neni behem 12 let realny
23. 11. 2022 10:39
Re: Na tuhle kombinaci
Na zvětšení baterky se nic moc nezíská, bude jen další elektro s max půměrným dojezdem. Já bych radši tohle, pokud to bude i s bezproblémovým motorem dobře fungovat, bude to daleko výhodnější.
23. 11. 2022 10:35
Re: Na tuhle kombinaci
Když nevidíš důvod tak si zjisti něco víc.
22. 11. 2022 22:49
Re: Na tuhle kombinaci
Ok, treba jo. :-)
Docela bych to Mazde pral - konecne hybrid... Ale moc tomu neverim. Nehlede na to, ze wankel nikdy nebyl usporny.
Uvidime.