Mazda s rotačním motorem prý dorazí v lednu. Wankel prodlouží dojezd MX-30
Elektrická Mazda MX-30 R-EV s rotačním prodlužovačem dojezdu by měla být představena během autosalonu v Bruselu.
O návratu značky Mazda k rotačním motorům se spekuluje už dlouhé roky. Od vyhlížení sporťáku, který by navázal na sérii RX-7 a RX-8, jsme se ale postupně přesunuli k vyhlížení rotačního prodlužovače dojezdu pro elektromobil, jehož premiéra by však neměla být daleko.
Podle informací, které přinesli kolegové z Motor1, totiž japonská automobilka plánuje na bruselský autosalon, konkrétně na 13. ledna, premiéru elektrického modelu Mazda MX-30 R-EV, pod jehož kapotou bude kromě elektromotoru a kompaktní baterie i dlouho očekávaný rotační motor.
Ten by měl běžet za konstantních otáček a generovat přísun elektrické energie pro kompaktní baterii, která má v současnosti kapacitu pouze 35,5 kWh, přičemž využitelných je pouze 32 kWh. Mazda již volbu takto malé baterie smysluplně vysvětlila, reálný dojezd okolo 150 až 180 kilometrů však zůstával výraznou vadou na kráse jinak zajímavého elektrického crossoveru.
Parametry motoru zatím neznáme, již v minulosti však zástupci značky naznačili, že rotační motor může být ideální volbou pro systémy prodlužující dojezd díky své kompaktnosti, nízké hlučnosti nebo minimálním vibracím. Bude však zajímavé sledovat, jak si technici poradí se spotřebou, emisemi a opotřebením motoru.
Zajímavé také bude sledovat, zda Mazda MX-30 R-EV s prodlužovačem dojezdu nenabídne i vyšší výkon, který by vykompenzoval vyšší hmotnost. Dnes je vůz vybaven jedním elektromotorem o výkonu 107 kW s nejvyšším točivým momentem 265 Nm, který slibuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a maximální rychlost 140 km/h.
Připomeňme, že automobilka Mazda má k rotačním motorům Wankel opravdu blízký vztah. V roce 1964 představila model Cosmo, který byl prvním vozem značky s tímto typem motoru. V následujících letech pak přišly modely RX-3 a RX-7, které učinily rotační motory dostupnější a zajímavější.
Posledním modelem značky s rotačním motorem bylo stylové kupé RX-8, vybavené zadními sebevražednými dveřmi pro snazší přístup na zadní sedačky. Jeho výroba však skončila již v roce 2012. Za zmínku však stojí, že u modelu RX-8 proběhly experimenty i se spalováním vodíku, což je dnes stále populárnější technologie.
Návrat rotačního motoru v roli prodlužovače dojezdu u elektromobilu tak nemusí být konečná. Ostatně o pokračujícím vývoji rotačního motoru Wankel v dílnách Mazdy se objevují spekulace celkem pravidelně a dlouhodobě.