Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda vyrobila celkem 3 miliony trojek

David Bureš
Diskuze (2)
První generace Mazdy 3 se začala vyrábět před sedmi lety a deseti měsíci.

Japonská automobilka Mazda oznámila, že 26. dubna 2011 vyrobila model Mazda 3 s pořadovým číslem 3.000.000. Podle továrny je trojka nejrychleji prodávaný současný model v nabídce, který tuto metu překonal. První generace Mazdy3 se začala vyrábět před sedmi lety a deseti měsíci.

Model nižší střední třídy se vyrábí na třech místech, v japonské továrně Hofu v prefektuře Jamaguči, v čínské Changan Ford Mazda Automobile ve městě Nanking a v Thajsku. Vůz se prodává asi v 90 státech světa.

Auta určená pro evropské trhy se vyrábí v Japonsku, kde byl rovněž vyroben tří miliontý exemplář. Výročním kusem se stal pětidveřový hatchback, určený pro japonský trh, kde se trojka prodává pod označením Axela. Vůz je lakován bílou perletí Crystal White Pearl Mica, v jeho motorovém prostoru pracuje 2,0 MZR doplněný o systém start-stop, Mazdou nazývaný i-stop.

Mazda3 se začala prodávat v roce 2003, kdy nahradila předchozí model 323. Přechod od trojciferného značení vozů k jednocifernému byl jedním z mnoha znaků zoom-zoom image značky, který byl představen společně s první generací Mazdy6. Nabídka karosářských variant se zúžila na pětidveřový hatchback a čtyřdveřový sedan.

V polovině roku 2006 byl automobil mírně modernizován. Faceliftovaná trojka dostala pozměněnou masku chladiče či upravené nárazníky, uvnitř se objevilo mimo jiné nové čalounění sedadel a dveřních výplní.

Novinkou v nabídce se stala i ostrá verze MPS s přeplňovaným zážehovým motorem DISI 2.3L Turbo poskytujícím maximální výkon 191 kW při 5500 min-1 a točivý moment 380 Nm při 3000 min-1.

Druhá generace ve verzi sedan byla poprvé představena na autosalonu v Los Angeles v roce 2008, premiéra pětidveřového hatchbacku následovala o měsíc později v Boloni. Cílem konstruktérů bylo posunout filozofii zoom-zoom dále kupředu a navázat na úspěšnou první generaci, která dosáhla za pět let 1,8 milionu vyrobených kusů.

Nová příď nesená z větší části nárazníkem dostala centrálně umístěný velkoplošný pětiúhelníkový otvor pro sání a chlazení a po stranách menší designové prvky, zvýrazňující sportovní naturel vozu. Přední blatníky byly po vzoru ostatních modelů značky Mazda zvýrazněny jednoznačným kruhovým prolisem.

Na únorovém autosalonu v Torontu byla představena modernizace druhé generace, která lehce upravila masku chladiče, rámečky kolem předních mlhovek, optiku světel a design disků kol. Úpravy provedené na karoserii spolu s novým zakrytováním podvozku se mají podílet na lepším obtékání vzduchu kolem vozu a přispívají k snížení spotřeby paliva.

Hlavní novinkou faceliftované trojky je dvoulitrový čtyřválec Skyactiv-G, který v severoamerickém provedení dosahuje výkonu 116 kW (157 k) při 6000 min-1. Snížit spotřebu má i nový šestistupňový automat Skyactiv-Drive. Uvedené novinky jsou však zatím dostupné jen na severoamerickém trhu.

David Bureš
Diskuze (2)
30. 5. 2011 12:23
Re: Krávovina
Aj Chrobak? Tiez ich bolo viacej generacii...

Inak ja nevidim problem v scitani vsetkych vyrobenych aut nejakeho modelu vo vsetkych generaciach, pokial nenastalo niekedy premenovanie na nejake uplne ine auto.
30. 5. 2011 08:13
Krávovina
To je tá istá "krávovina", ako sa tu niekto oháňa, koľko sa predalo Golfov. Súhlasiť sa dá jedine s tým, že sa toľkokrát predalo áut s menom Mazda 3...
Počíta sa meno, nie auto.
Autá sa dajú počítať v prípade Fordu T, VW Chrobák alebo Citroenu 2CV...