Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McPherson vs. modifikovaný pseudo McPherson. V čem se liší? A kdy se objevily poprvé?

Pokud přední náprava klepe, může být vadné horní uložení tlumičů (vzpěr McPherson). Toto pochází z Citroënu XM.
Pravý McPherson při pohledu zepředu na voze Ford Scorpio. Dobře je vidět tlumičová vzpěra s vinutou pružinou.
Pohled na šasi BMW 323iX řady E30, Všimněte si důsledně odlehčených ramen přední nápravy tvaru bumerangu.
Přední náprava Lancie Delta HF Integrale 16V má spodní rameno dvoudílné, velmi široce uložené. Těhlice se ale v tomto případě otáčí na jednom čepu.
10 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (2)

Nezávislé zavěšení předních kol využívají auta masově už od 30. let minulého století. Dřívější bizarní konstrukce s léty nahradilo mnohem jednodušší řešení.

Ve snaze zlepšit bezpečnost silničního provozu a jízdní vlastnosti či ovladatelnost osobních vozidel přišli jejich konstruktéři v minulosti s celou řadou technických řešení. Některá fungovala lépe, jiná hůře. Jejich častým společným jmenovatelem byla složitá konstrukce a potřeba neúměrně velkého množství materiálu. S léty se tak zavěšení zavěšení kol začalo zjednodušovat, vrcholem tohoto na pohled nepopulárního trendu je McPherson. Dle některých pramenů jej vymysleli u GM ve 40. letech 20. století. Jako první jej ovšem v praxi uplatnil přímý konkurent Ford o dekádu později. Modrý ovál si tento typ přední nápravy natolik oblíbil, že jej používal ještě v první polovině devadesátých let. Konkrétně na modelech Sierra a Scorpio do roku 1994. A třeba u Audi skončilo toto zavěšení až v roce 1997 s příchodem druhého vydání A6.

Jen jeden je pravý

Teď se mnozí možná zarazíte. Vždyť zavěšení předních kol McPherson má většina moderních aut. Jenže to není tak docela pravda. Dnes rozlišujeme McPherson a takzvaný modifikovaný pseudo McPherson. V čem jsou oba typy shodné a čím se liší?

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (2)