Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sakra drahé nabíjení: 30 tisíc strhnuto z účtu, 10 tisíc faktura. Eura místo korun, kaje se ČEZ

Nabíjecí stanice ČEZ
Nabíjecí stanice ČEZ
Dobíjecí hub ČEZ na odpočívce Mikulášov na dálnici D1
Dobíjecí hub ČEZ na odpočívce Mikulášov na dálnici D1
8 Fotogalerie
Roman Šitner
Diskuze (28)

Elektromobilista Jan Křivka si na facebooku postěžoval, že mu nabíječka v Česticích na Královehradecku účtovala eura místo korun. Měl tak možná nejdražší dobíjení historie. ČEZ vysvětluje, jak k tomu mohlo dojít.

Nabíjení auta u stojanu ČEZ skončilo překvapivými částkami. Před zahájením nabíjení se z účtu strhlo 1200 eur (30 tisíc korun) a celkový účet za 20 spotřebovaných kilowatthodin byl 440 eur (11 tisíc korun). Vloudila se chyba, při které se místo korun z karty strhávala eura. Aby toho nebylo málo, problémem bylo získat tyto peníze zpět. Výsledkem bylo možná nejdražší nabíjení historie s cenou 550 korun za každou kilowatthodinu. Kilometr jízdy by pak vyšel zhruba na stokorunu. 

„Následná komunikace při reklamaci byla naprosto nedostatečná,“ popisuje elektromobilista Jan Křivka svou zkušenost. Nabíjel 25. prosince, ale peníze získal po mnoha urgencích zpět až 3. ledna. Z nejdražšího nabíjení se ale stalo to nejlevnější, protože za něj nakonec nic neplatil.

ČEZ situaci vyšetřoval a ukázalo se, že za to může „nevhodná verze firmware předinstalovaná dodavatelem platebních terminálů“. Přeloženo do běžné češtiny: čtečka platebních karet neměla úplně jasno, v jaké měně se má strhávat.

„To způsobilo, že i když bylo účtováno bylo v českých korunách a stejně tak i faktura byla vystavena v českých korunách, stržena byla ale částka v eurech,“ vysvětluje mluvčí ČEZ Martin Schreier. 

Problém měl být jen na tomto jediném terminálu. I když jisti si tím v ČEZ zatím nejsou. Platební terminál u konkrétního stojanu, tedy na nabíjecí stanici v Česticích, raději sundali a výhledově jej nahradí nový. Nyní tam tak nelze s platební kartou nabíjet. Zároveň se ověřuje, zda se chyba nemůže stát i na dalších terminálech. 

Důvod, proč zákazník na peníze čekal déle, byl podle ČEZ v tom, že operátorky sice okamžitě zadaly požadavek na vrácení peněz, ale platba se nespárovala. Údajně proto, že zákazník použil virtuální platební kartu, tedy s jiným číslem, než na který se měly peníze vracet. 

Jan Křivka ale tvrdí, že použil normální fyzickou platební kartu a do ČEZ musel dokonce posílat potvrzení z banky, že je jeho. Se vším se musel připomínat a po Novém roce mu na infolince dokonce tvrdili, že o žádné předchozí komunikaci nic neví.

Video placeholder
To nejlepší od Martina Vaculíka za rok 2024 • Zdroj: Auto.cz

Peníze se vrátily 3. ledna, tedy den po dotazu Auto.cz na ČEZ. Zákazníkovi byla jako kompenzace a omluva vrácena i částka za samotné nabíjení, tedy 440 korun. 

Zákazníci zpravidla nabíjí pomocí aplikace či čipovou kartou některého z poskytovatelů nabíjecích služeb. Platba kartou přes terminál je obvykle dražší a přijde vhod při cestách do zahraničí nebo při mimořádném využití konkrétního stojanu. Hodí se tak například těm, kteří v drtivé většině nabíjí doma. Má jít také o způsob, jak nabíjení nejvíce usnadnit, aby zákazník nemusel řešit registrace, aplikace a čipy a nebo se připojovat k internetu, ale zkrátka jen pípnout svou platební kartu a nabíjet.

Částka 1200 korun se v případě ČEZ strhává jako garance toho, že má zákazník na nabíjení dost peněz. Podobné částky se strhnou i u dalších sítí, případně u samoobslužných čerpacích stanic. Nevyužité peníze pak zákazníkovi okamžitě vracejí. 

Vstoupit do diskuze (28)