Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz A 200 Sedan – Moderní elegán bez správných emocí

Ondřej Mára
Diskuze (46)

Nejmenší zástupce modelové řady Mercedes-Benz dostal s nejnovější generací i karosářskou variantu sedan, která mu výrazně přidává na eleganci. Jak ale funguje v kombinaci s moderními 1,3litrovými čtyřválci?

Design, interiér


Mercedes-Benz třídy A urazil od svých nelehkých začátků skutečně obrovský kus cesty, během které se dokázal změnit z podivně vysokého hatchbacku oblých tvarů v celkem agilně působící i jezdící vůz. Evoluce přitom vrcholí právě u současné čtvrté generace, u které automobilka nabídla lepší jízdní vlastnosti, moderní techniku, pestrou technologickou výbavu a výrazně dynamičtější vzhled, který vozu rozhodně sluší. 

Kromě toho však Áčko získalo ještě jednu nevšední zajímavost, kterou se stala elegantní karoserie čtyřdveřového sedanu. Ten vznikl nejprve ve verzi pro čínský trh, na kterém nabídl prodloužený rozvor s hodnotou 2789 mm. Později ale automobilka představila sedan i pro evropský trh, kde však nabízí stejný rozvor jako hatchback. 

Jedná se tak o jeden z mála tradičních tříprostorových sedanů v kompaktním segmentu, což je v dnešní době celkem rarita. Sedany totiž v Evropě příliš netáhnou a v kompaktním segmentu zažívají krušné časy. Pro Mercedes se však jedná o praktický způsob, jak rozšířit své portfolio dostupných modelů odvozených od třídy A.

Pokud totiž toužíte po nejlevnějším voze s třícípou hvězdou ve znaku, nabídne vám Mercedes třídu A 160 hatchback s cenovkou začínající od 635.250 Kč včetně DPH. Pokud chcete něco ostřejšího, například nejdostupnější nové AMG, najdete odpověď v modelu AMG A 35 4Matic za cenu od 1.216.050 Kč včetně DPH. A pokud si budete přát nejdostupnější reprezentativní sedan, nabízí se třída A 180 sedan za cenu od 680.020 Kč.

Hrátky s čísly

Kompaktní sedan přitom oproti hatchbacku narostl především v oblasti zadního převisu, kde povyrostl o 130 mm na délku. Jinak je sedan o 1 mm širší a 6 mm vyšší. Oba modely mají shodný rozvor 2.729 mm, sedan však v základu nabídne o 50 litrů větší zavazadlový prostor. Jednou z mála změn v interiéru je pak snížení střechy nad zadními sedadly o 16 milimetrů.

Při své výšce 183 cm jsem si však pohodlně sedl sám za sebe jak v hatchbacku, tak v sedanu. Přitom mi zbýval dostatek prostoru nad hlavou i před koleny, za což nové Áčko vděčí i prakticky vykrojeným předním sedadlům. Ovšem i když je třída A na kompaktní segment poměrně široká, na cestování v pěti raději rovnou zapomeňte. Vyzkoušeno za vás.

Zajímavostí přitom je, že drobné designové změny posunuly již tak propracovanou aerodynamiku na zcela novou úroveň, díky čemuž A sedan dosahuje součinitele odporu vzduchu o hodnotě 0,22 Cd při čelní ploše 2,19 metru. Hodnota je o setinku lepší než u dosavadního rekordmana a z Áčkového sedanu dělá aktuálně aerodynamicky nejvyspělejší automobil světa v sériové produkci. 

Zavazadlový prostor nabízí celkem slušný objem 420 litrů a menší dvojitou podlahu, pod kterou se ukrývá například subwoofer a opravná sada. Nákladový otvor, častá bolest všech sedanů, je dimenzován dostatečně. Praktičnost ale částečně omezují kapsy pro vzpěry víka po stranách kufru. Při převážení lyží či objemnějších nákladů pak přijde vhod možnost sklopení opěradel v poměru 40:20:40. Maximální velikost zavazadlového prostoru po sklopení sedadel ovšem automobilka neuvádí.

Jednoduchá stylovka

Celkové pojetí interiéru třídy A sedan se však od hatchbacku nijak neliší. Automobilka sází na elegantní minimalismus, prémiové materiály a kvalitní zpracování. Ani manuálně nastavitelná sedadla se základním čalouněním v kombinaci hnědé syntetické kůže Artico (v odstínu bahia) s černými středy čalouněnými tkaninou Fléron tak posádku nijak neuráží a navíc nabídnou velice příjemnou oporu i na delších cestách. Cestující vzadu pak mohou na dálkových jízdách potrápit snad jedině nízko ukotvené sedáky, na které kolegové upozorňovali již u hatchbacku. 

Čalounění umělou kůží se pak objevuje i na loketní opěrce nebo výplni dveří, jež dostaly zajímavě tvarovaná madla s chromovým dekorem. Zbytek designu se nese v duchu moderních Mercedesů, což znamená kombinaci černých doplňků v klavírním laku, výdechy ventilace v proudnicovém tvaru, nespočet chromových doplňků, atd. Zkrátka nic převratného.

Věrný sluha v obrazovce

Ani já si ale nemohu odpustit zmínku o multimediálním systému MBUX, který byl u testovaného vozu tvořen dvojicí 10,25 palcových obrazovek s vysokým rozlišením a velice jemným zobrazením. Větší obrazovky, spolu s dalším příplatkovým vybavením (např. navigace na pevném disku, loketní opěrka vzadu, soundsystém, ambientní osvětlení nebo vyhřívání předních sedadel), však v rámci sady Premium vyjdou na 50.000 Kč.

Osobně se mi velice líbilo ovládání pomocí dvou dotykových plošek na volantu, kterými lze samostatně přepínat mezi informacemi zobrazovanými jak na přístrojovém štítu, tak na hlavní obrazovce. Touchpad ve středové konzole mě však příliš neoslnil. Jeho minimalistické ovládání je místy poněkud nepřehledné, vyžaduje větší pozornost a na dotyk nepůsobí zrovna hodnotným dojmem.

Mercedes-Benz A 200 Sedan Mercedes-Benz A 200 Sedan

Vůbec nezajímavější možností je ale ovládání systém MBUX přes hlasové ovládání Linguatronic, které funguje s nevídanou jistotou a přesností. Systém vám srozumitelně přečte přijaté textové zprávy, nechá vás nadiktovat odpověď, sdělí vám předpověď počasí a nechybí mu ani smysl pro humor – zvláště při otázkách na konkurenční značky. Trochu otravná však byla domýšlivost systému, který nereagoval pouze na frázi „Můj Mercedesi.“ Kdykoliv jsem na palubě vozu zmínil slova typu „Mercedes, Mercedesi,“ systém se aktivoval a začal poslouchat. A to je po chvíli celkem otravné. 

Automobilka mě ale velice mile potěšila i dodávanou konverzí z konektoru USB-C, který je standardem pro celý interiér, na starší konektor USB-A, díky kterému jsem si mohl v praxi ověřit funkčnost systému Android Auto z příplatkové sady pro smartphone (+9.547 Kč). Nabíjení telefonu je pak možné i prostřednictvím bezdrátové nabíječky. 

Motor, jízdní vlastnosti


Nabídka motorizací pro Mercedes-Benz třídy A sedan je poměrně bohatá. Zákazníci mohou vybírat ze tří vznětových a čtyř zážehových motorů, nechybí vrcholná verze Mercedes-AMG A35 s výkonem 225 kW (306 k) a pro ekologicky smýšlející zákazníky je automobilka připravena nabídnout i plug-in hybridní verzi 250e, která slibuje kombinovaný výkon 160 kW (218 k) a elektrický dojezd 61 až 69 kilometrů.

Námi testovaný model A200 představuje podle aktuálního ceníku Mercedes-Benz druhou nejslabší benzínovou motorizaci, jakou si můžete do Áčkového sedanu objednat. Standardně je dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, jakmile však zabrousíte do konfigurátoru, naleznete zde za příplatek 54.450 Kč i automatizovanou dvouspojkovou převodovku 7G-DCT.

Ale zpátky k motoru, který je na poměry Mercedesu dost nestandardní. Jedná se totiž o přeplňovaný čtyřválec o objemu 1332 cm3, který vznikal ve spolupráci s automobilkou Renault. Ve verzi A 200 je motor naladěn na maximální výkon 120 kW (163 k) při 5.500 ot/min a maximální točivý moment dosahuje hodnoty 250 Nm. Na 1365 kilogramů těžký sedan to přitom nejsou úplně marná čísla. Podle automobilky trvá zrychlení z 0 na 100 km/h v kombinaci s automatem 8,1 sekundy (s manuálem +0,2 sekundy) a maximální rychlost dosahuje 230 km/h.

Jenže projev motoru bohužel není ani zdaleka tak oslnivý, jak bych od vozu s třícípou hvězdou ve znaku čekal. Tím nemyslím, že by byl nějak špatný, ale zkrátka mu chybí špetka toho správného stuttgartského charakteru.

Pokud se mi jadrnější projev přeplňované třináctistovky líbil u nového Clia, Capturu nebo Dusteru, u Mercedesu mně přijde poněkud nepatřičný. Pod kapotou Áčka sice motor působil kultivovanějším dojmem, nechyběl mu zátah a člověk se s ním nebál ani předjíždět, po plném sešlápnutí plynu a prudkém podřazení automatu se však ozval řev, který ve vyšších rychlostech rozhodně neodpovídá pozvolna stoupající ručičce na tachometru. Motor navíc nepůsobil příliš jistě ani při častých městských rozjezdech, kdy na prvních metrech působil poněkud dýchavičně, než opět nabral jistotu.

Mercedes-Benz A 200 Sedan Mercedes-Benz A 200 Sedan

Pokud ale patříte ke klidnějším jezdcům, pak není autu příliš co vyčítat. Kvalitní odhlučnění a propracovaná aerodynamika se postarají o klid prakticky za všech okolností. Jakmile se vůz rozjede, působí poměrně agilně a na dálnici neztrácí dech ani při tempu okolo 130 km/h, kdy točí necelých 2500 ot/min. Ve vyšších rychlostech už ale nástup motoru poněkud vadne.

Sedmistupňová automatická převodovka, vybavená i pádly pod volantem, sice občas zaváhá, své chyby si však umí rychle uvědomit a napravit, čímž zamezuje vibracím při podtáčení a hluku při zbytečném vytáčení. Přesto si k automatu nemohu odpustit dvě poznámky. 

Tou první je tragicky dlouhé „přepínání“ mezi jízdou dopředu a zpátečkou, kde se z otáčení či manévrování na parkovišti stávají nepříjemně zdlouhavé chvíle. Druhá poznámka pak směřuje k momentu, který mě ještě dlouho budil ze spaní. Když jsem se totiž na vytížené křižovatce potřeboval vmáčknout do malé mezery, auto se navzdory plnému sešlápnutí plynu rozjelo stylem řidiče slečny Daisy a namísto rychlého přískoku spíše pomalu vypadlo před projíždějící řidiče. Naštěstí se jednalo o jediný kritický moment, přesto mně poměrně silně utkvěl v paměti.

Čím si mě však kombinace motoru a převodovky celkem získala, byla spotřeba. S autem jsem toho najezdil poměrně dost, často po dálnicích a okreskách, kde jsem Mercedes nešetřil. Spotřeba se přitom dlouhodobě pohybovala okolo 6,0 l/100 km a během pozvolnějšího tempa jsem neměl problém dosáhnout ani na spotřebu okolo 5,5 l/100 km. A to už jsou téměř tabulkové hodnoty.

Hlavně komfortně

Podvozek sedanu je naladěn celkem komfortně a nic na tom nezměnily ani pneumatiky o rozměru 225/45 na 18palcových discích z lehké slitiny, které jsou součástí Sady Progressive. Osmnáctky přitom Mercedesu skutečně slušely a elegantně opticky vyplňovaly podběhy.

Kromě pohodlí však A-Klasse nabízí i slušnou stabilitu, minimální náklony karoserie a celkem slušnou porci jistoty i při svižnější jízdě. Tu jsem sice kvůli chybějícím emocím pod kapotou příliš nevyhledával, přesto jsem se s autem dostal na několik krásně zakroucených moravských okresek, kde si nevedlo zas tak špatně. A to včetně brzdové soustavy.

Spíše než sportovně zaměřené řidiče by tak A 200 sedan mělo cílit spíše na řidiče vyhledávající komfort na cestách. Podvozek je totiž tichý i na horších silnicích a rány se do interiéru dostanou až po vymetení skutečně ošklivých děr.

Mercedes-Benz A 200 Sedan Mercedes-Benz A 200 Sedan

Přecitlivělí asistenti

V testu jsem několikrát zmínil technologickou sofistikovanost malého Áčka, přesto si nemohu odpustit i určitou kritiku, která se bude vztahovat k bezpečnostním asistentům. Ty jsou totiž nastaveny na můj vkus snad až příliš přecitlivěle a jejich zásah do řízení mě nejednou dost nepříjemně překvapil.

Poprvé se jednalo o situaci, kdy auto při lehkém přejetí středové dělicí čáry šláplo na brzdy. Nešlo sice o nic nezvladatelného, přesto se člověk napoprvé zděsí a napodruhé už nechce podobný šok znovu absolvovat. Další situace se pak vztahovala k systému předcházejícímu čelní kolizi, který začal prudce brzdit při dojíždění odbočujícího řidiče. Jeho automobil už mi sice téměř nezasahovalo do pruhu, přesto ho auto vyhodnotilo jako hrozbu

Některé bezpečnostní a asistenční systémy tak dostaly nálepku „příliš bázlivých,“ s čímž nelze než souhlasit. Během pozdějších debat s kolegy jsem navíc zjistil, že nejsem jediný, komu Mercedes nečekaně dupl na brzdu.

Závěr


Dlouho jsem přemýšlel, jak svůj týdenní zážitek s Mercedesem A 200 sedan shrnout. Samotné auto se mně líbí jak z exteriéru, tak v interiéru. Jeho technologická sofistikovanost byla skvělým společníkem, tedy alespoň co se systému MBUX týče. Přecitlivělé bezpečnostní chůvičky mě však svým bázlivým chováním znejišťovaly natolik, že jsem se je nakonec naučil automaticky vypínat.

K motoru mám sice své připomínky, ty se však vztahují spíše k osobním pocitům a očekáváním, než k vyloženě technickým průšvihům. Auto je praktické, líbivé, má velice příjemnou spotřebu a rozhodně vám nikde neudělá ostudu.

A že je pod kapotou čtyřválcová třináctistovka? To už zřejmě trápí jen nadšence a automobilové novináře. Pro koncové zákazníky, kteří jsou pro automobilku nejdůležitější, ale původ motoru nehraje žádnou zásadní roli, prozradil dříve Dieter Zetsche, bývalý ředitel automobilky, v rozhovoru pro Top Gear.

Verze A200 s výkonem 163 koní přitom není ani zdaleka to nejhorší, co by vás mohlo pod kapotou třídy A potkat. V redakci jsme si totiž vyzkoušeli i vyloženě „low-costový“ hatchback A 160, který má pod kapotou 1,3litrový čtyřválec o výkonu 80 kW (109 k) v kombinaci s manuální převodovkou. Při pohotovostní hmotnosti 1350 kilogramů se však jedná o skutečně krajní řešení, u kterého jsme postrádali hlubší smysl.

Aby auto alespoň trochu jelo, bylo potřeba ho stále držet v otáčkách a řadit, řadit, řadit. Průměrná spotřeba se však stejně nakonec pohybovala okolo 7,4/100 km. Zkrátka neštěstí, které jinak zajímavý prémiový model sráží z piedestalu technologické sofistikovanosti hluboko do škatulky průměrnosti. Zvláště pak při zmíněné ceně „od“ 635.250 Kč.

Mercedes-Benz A 200 Sedan Mercedes-Benz A 200 Sedan

A i když se mně třída A sedan líbí a hluboce oceňuji snahu Mercedesu nabídnout sedan i mezi nižšími kompakty, větší dojem ve mně auto bohužel nezanechalo. A to mě zkrátka u auta s třícípou hvězdou ve znaku, které nemá s příplatky daleko k milionu, celkem mrzí. Něco mi však říká, že s lepším motorem by Áčko mohlo být mnohem zajímavějším společníkem. Nemluvě o verzi AMG, která se mi u sedanu líbí rozhodně víc než hatchback. 

Nejlevnější verze modelu 680.020 Kč (Mercedes-Benz A180 sedan, 6M)
Základ s testovaným motorem 744.150 Kč (Mercedes-Benz A200 sedan, 6M)
Testovaný vůz bez příplatků 798.600 Kč (Mercdes-Benz A200 sedan, 7G-DCT)
Testovaný vůz s výbavou 981.022 Kč (Mercedes-Benz A200, 7AT)

Plusy

  • Líbivý design
  • Moderní a komfortní interiér
  • Infotainment systém MBUX
  • Prostornost

Minusy

  • Charakter motoru
  • Občas zmatený automat
  • Přecitlivělí bezpečnostní asistenti
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (46)

Doporučujeme

Mercedes-Benz A 200 Sedan
Cena základní sestavy 798 600 Kč
Cena testované sestavy 981 022 Kč
Výbava testované sestavy Sada Progressive (35.537 Kč), Sada Premium (41.332 Kč), Sada Night (21.040 Kč), Rozšířená realita pro navigaci multimediálního systému MBUX (6.575 Kč), Sada Smartphone (7.890), Asistent hlídání mrtvého úhlu (11.835 Kč), Automatizovaná dvouspojková 7stupňová převodovka 7G-DCT, Multibeam LED světlomety (11.046 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1332
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.4
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 0
Objem nádrže (l): 43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / 520
Rozměr pneu: 225/45 R18
Mercedes-Benz A 200 Sedan
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4549
b) šířka (mm): 1796
c) výška (mm): 1446
d) rozvor (mm): 2729
e) rozchod vpředu (mm): 1567
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1155
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 525 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1415
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 645
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
25. 4. 2020 08:42
Mercedes
Jo Mercedes dělá už odjakživa pěkná auta. Já ho mám také, ale o dost starší model. Úplně nové auto bych se bál koupit. Jednak kvůli opravě,s tou už bych si doma asi neporadil a také aby mi ho někdo neukradl. Co vím, tak má hodně aut bezklíčové odemykání, čemuž já moc nevěřím. Já své auto odemykám vystřelovacím klíčem, který jsem si objednal z https://www.auto-klic24.cz/ a vyhovuje mi to tak.
27. 12. 2019 11:46
Re: Hybrid
většinou se tomu ubráním, ale někdy, když čtu ty samolibé pindy, tak mi to nedá... tvoje zamilovanost do svojí osoby je těžko přehlédnutelná...
Avatar - Zetti
27. 12. 2019 08:54
Re: Hybrid
Zato ty si bezedna studnice moudrosti, uplne to z tebe tryska.

Psal si mi ze ti nemam psat, nemohl bys udelat totez?
26. 12. 2019 17:34
Re: Hybrid
Zetti ty jsi nizkorozpoctovy snob :-)
26. 12. 2019 17:17
Re: géčko
Čert vem všechny pakoně, co mají jasno v tom, v čem se jezdit má, v čem nemá a kdo se s autem předvádí a kdo je srdcař... většinou je za tema pindama jen zavist.