Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Arocs: Další varianty

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Zajeli jsme do Německa vyzkoušet nové varianty stavebního modelu Arocs. K dispozici byly také nové specifikace motorů a výkonů.

Před jízdami v testovacím areálu Ötigheim a přilehlých kopcích jsme se s modernizací řady Arocs seznámili teoreticky. První zastavení se týkalo šestiválců OM 470 a OM 471. Menší jednotka o objemu 10,7 l dokáže v nové specifikaci s vyšším kompresním tlakem a vstřikováním produkovat 335 kW a 2200 N.m. Objemnější 12,8litrový šestiválec může v Arocsu podávat 390 kW/2600 N.m. Hmotnostní rozdíl mezi těmito motory činí přibližně 150 kg, takže budeme lehčí jednotku OM 470 s maximem 335 kW vídat ve stavebním mercedesu častěji.

Nižší tření

Úpravou také prošla převodovka Powershift 3 a zadní náprava. Jemnější opracování styčných ploch, řidší olej a jeho dvoustupňová intenzita cirkulace snížily mechanické odpory v obou ústrojích. Zlepšení se také týká řízení s elektrickým posilovačem Servotwin, které nově dostanete i pro čtyřnápravová vozidla Arocs 8x4 i verze s dalšími variantami rozvorů.

Připojitelný hydraulický pohon pro rozjezd HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) lze navíc využívat ve variantách tahačů návěsů s kratším rozvorem 3300 mm a pro přepravu nebezpečného nákladu. Novinkou pro vozidla Arocs se systémem HAD je motorový tunel s výškou 320 mm v kabině L a kryt chránící před sypkými materiály u kabiny M.

Další varianty

U šestiválce OM 471 (12,8 l) lze v kombinaci s turbo-retardérem-spojkou (TRK) objednat dodatečný výstupní hnací hřídel z motoru pro pohon přídavných agregátů s výkonem až 80 kW/350 N.m. Od dubna příštího roku si na své přijdou přepravci s velkoobjemovými sklápěcími návěsy. Dvounápravové tahače Arocs 4x2 nebo 4x4 budou přímo z výroby k mání s paketem sklápěcí hydrauliky. Hydraulické zařízení v jedno- nebo dvouokruhového splní požadavky na různé způsobu využití.

Ve speciálním areálu

Jihozápadně od Karlsruhe v blízkosti obce Ötigheim se nachází zkušební areál Daimleru pro stavební a speciální vozidla. Tratě různých náročností jsou přizpůsobeny schopnostem stavebních modelů či speciálních jako Zetros či Unimog.

Při zkoušení vozidel Arocs jsme se zaměřili zejména na spojení nejsilnějšího 10,7litrového šestiválce OM 470 ve dvounápravovém tahači 4x2 s hydraulicky poháněnou přední nápravou HAD a z výroby osazeným hydraulickým systém zvedání sklopného návěsu. Dvě novinky v jediném zkoušeném vozidle provázel na tření úspornější diferenciál zadní hypoidní nápravy s nosností třinácti tun. Přední náprava opatřená systémem HAD unesla 7,5 tuny.

Díky dvoudennímu dešti nás čekal pěkně rozmáčený terénní okruh s pevným podložím. Tahač zvládal vše pouze se zadním pohonem, ale když jsme se zalomenou soupravou zajeli pod plným plynem na písečnou část, ztráceli jsme rychlost bleskovým tempem. Po zastavení jsme sundali nohu z akcelerátoru, abychom se díky vypnutému systému ABS zbytečně nezahrábli.

Stiskem tlačítka hydraulického systému HAD došlo k natlakování oleje a rozsvícení bílé kontrolky pohonu předních kol. Instruktor nám doporučil před uvolněním parkovací brzdy zvýšit otáčky motoru na 1100 min-1, protože při 900 min-1 dochází k aktivaci HAD. Tak se i stalo, což doložila změna bílé ikony pohonu na zelenou. Uvolnili jsme tedy parkovací brzdu a akcelerátor ještě trochu sešlápli. Souprava s naloženým třínápravovým návěsem se nejprve trochu trhaně, ale posléze plynule začala rozjíždět. Po překonání rychlosti 25 km/h zelená ikona systému zbělela, což nám dalo najevo, že tlak oleje na 45 MPa byl přerušen.

Houpání 32 tunami

Přesedli jsme do čtyřnápravového Arocsu 4151 8x8/4 poháněného velkým šestiválcem OM 471 o výkonu 375 kW. Mezi motorem a převodovkou se nacházel turbo-retardér-spojka (TRC), který kombinuje hydraulickou spojku pro rozjezd, u níž nedochází k opotřebení, a retardér v jednom komponentu. Vrchní řada dvanáctistupňové převodovky pak již používá klasickou spojku. Za dvěma osmitunovými nápravami s uzávěrkami diferenciálů následovaly dvě 13,4tunové s planetovým rozvodem. Řízení Servotwin nám pomáhalo nejrobustnější verzi čtyřnápravového Arocsu ovládat jako osobní vozidlo.

Předmětem zkoušky se stal systém TRC a jízda do strmého stoupání. Naložený sklápěč se rozjížděl stejně plynule, jako kdyby měl automatickou převodovku s hydrodynamickým měničem. Uprostřed stoupání jsme mírně ubrali akcelerátor a vozidlo zůstalo při práci TRC stát. Motor dodával točivý moment odpovídající tažné síle vozidla dolů. Po dalším ubrání akcelerátoru jsme začali pomalu klesat, ale přišlápnutí pedálu blíže podlaze způsobilo zastavení klesání a opětovné strmé stoupání. Pokud bychom tento manévr provedli s klasickou spojkou, už by bylo zřejmě po ní. Instruktor na sedadle spolujezdce se usmíval a nechával nás si s naloženou „čtyřnápravou“ v prudkém stoupání doslova hrát bez obav o životnost TRC. Po vyjetí na vrchol následovalo prudké klesání, při kterém turbo-retardér-spojka zase plnil funkci retardéru.

Extrémní podmínky

Součástí zkoušek se také stala ukázka mimořádných schopností modelu Arocs. Předváděcí řidič Mercedesu-Benz Arocs Grounder 4151 K 8x8 dokázal na extrémních stoupáních možnosti naloženého čtyřnápravového vozidla. Trakci na betonem zpevněném povrchu mu ubírala padající mlha. Na vlhkém podkladu se občas všechna poháněná kola natolik prohrábla, že těžký truck se začal proti vůli řidiče i pohonné soustavy sunout dolů. Na druhý pokus však vozidlo za hlučného doprovodu o beton drhnoucích pneumatik vyjelo. Stejným úsekem se však řidič vydal i dolů, což nám nahánělo obavu o jeho bezpečnost, protože v patě klesání se nacházel prudký zlom.

Ladislav Černý
Diskuze (0)