Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz E 500 (4,6 V8 biturbo): První jízdní dojmy

10. 5. 2011 • 08:44
121
59
Zobrazit náhledy (121)
Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E
Vyzkoušeli jsme nový sedmistupňový automat, nové zážehové motory a nové čtyřválcové turbodiesely.

Hlavní myšlenkou změn modelového roku 2011 je modernizace a rozšíření sedmistupňové automatické převodovky (7G-Tronic Plus) a standardní instalace systému start/stop. Nová konstrukce má jiný hydrodynamický měnič, menší vnitřní tření, olejovou náplň s menší viskozitou a delším intervalem výměny (125 místo 60 tisíc km) a přídavné elektrické čerpadlo oleje, které je nutností při instalaci systému start/stop.

Současně s novou převodovkou Mercedes-Benz nasadí delší stálé převody. Těžší celkové zpřevodování má také pozitivní vliv na snížení spotřeby paliva. Daní za to je navzdory posílení motorů V8 a V6 zachování stávajících hodnot akcelerace z 0 na 100 km/h.

Nová převodovka se vyznačuje ovladačem Direct Select. Místo konvenční páky tedy najdeme jen páčku pod volantem pro volbu P-R-N-D a pádla, která umožňují manuální řazení.

Čtyřválcové motory mají zase zcela nové odstupňování manuální převodovky.

Vrcholem letošní modernizace jsou ale nové agregáty v E 350 a E 500, které dostaly přívlastek BlueDirect. Pod tímto označením se ukrývá třetí generace přímého vstřikování, která umožňuje práci motoru v režimu chudé směsi. Piezo-elektrické vstřikovače jsou schopny až pěti vstříknutí v jednom cyklu, svíčky MSI zase směs zapalují až čtyřmi samostatnými jiskrami během jedné milisekundy. Díky tomu motor přesněji reguluje svůj chod.

E 500 BlueEfficiency

Změna pod kapotou pětistovky je nejvýraznější. Objem 5,5 litru a výkon 285 kW střídá biturbo 4,6 V8 s výkonem 300 kW. Po třídách S, CL a CLS je E další na řadě s touto formou downsizingu. Zájemce o osmiválec získá vyšší výkon a také výrazně nižší spotřebu paliva.

Udávané zrychlení z 0 na 100 km/h je stále stejných 5,2 sekundy. O autě to ale vůbec nic nevypovídá. Motor ožije mocným zabručením, které připomíná BMW X5 M (a teoreticky tedy i budoucí M5) a zůstává nevtíravou kulisou po celou dobu jízdy.

Fenomenální zátah od nejnižších otáček dělá z nového E 500 krále levého dálničního pruhu. Superrychlému dálničnímu cestování přeje i dlouhé zpřevodování – v obvyklých 130 km/h motor točí jen 1900 min-1 a omezovač otáček zasahuje při tachometrových 256 km/h a 3700 min-1.

Kdybychom přes fantastické výkony měli u E 500 měli něco kritizovat, bude to zvuk a výkon ve vysokých otáčkách. Vysvětlení je ale logické – Mercedes musí nechat určité teritorium pro sportovněji zaměřené E 63 AMG, nově také s osmiválcovým biturbem.

Nová E 500 je také velmi schopná v zatáčkách. Komfortněji naladěné řízení nepřipouští zpětnou vazbu, má ale dokonale vyvážený a přiměřeně tuhý chod a hbité a přesné reakce. K tomu se přidávají minimální náklony v režimu podvozku Airmatic Sport, výsledkem je auto schopné skutečně rychlých průjezdů zatáček. Velký motor v přídi má v extrémních situacích tendenci přivést auto k nedotáčivosti, jedná se ale o snadno čitelný a intuitivně zvladatelný stav.

Největším překvapením je spotřeba paliva. Při opravdu ostrém tempu s častým zkoušením akcelerace ve vysokých rychlostech palubní počítač ukazoval hodnoty jen mezi 13 a 15 l/100 km. Při klidném tempu jsme se bez problémů dostali dokonce na 9 litrů.

Mercedes-Benz E 500 - technická data modelu 2011 a 2010
Motor E 500 E 500 4Matic E 500 E 500 4Matic
Model 2011 2011 2010 2010
Převodovka 7A 7A 4x4 7A 7A 4x4
Zdvihový objem [cm3] 4663 4663 5461 5461
Válce/ventily 8/4 8/4 8/3 8/3
Kompresní poměr 10,5:1 10,5:1 10,7:1 10,7:1
Největší výkon [kW/min-1] 300/5000-5750 300/5000-5750 285/6000 285/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 600/1800-4750 600/1800-4750 530/2800-4800 530/2800-4800
Max. rychlost [km/h] 250 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,2 5,2 5,2 5,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,9 9,4 10,8 11,0
Emise CO2 [g/km] 209 219 253 258

E 350 BlueEfficiency

Nejsilnější šestiválcové provedení dostává od května 2011 novou generaci pohonné jednotky. Motor M276 má úhel sevření válců obvyklých 60° místo dosavadních 90° v M272, díky tomu odpadá nutnost vyvažovacího hřídele.

Objem motoru ovšem zůstává zachován – 3498 cm3. Nejvyšší výkon se zvýšil na 225 kW, maximum točivého momentu je 370 Nm. Těmto parametrům dokáže z atmosférických motorů konkurovat jen Infiniti M37 (235 kW, 360 Nm).

Nová konstrukce a použití systému start/stop mají za následek výrazné snížení kombinované spotřeby z 8,5 na 6,8 l/100 km. Zajímavé je i snížení emisí CO2 ze 199 na 159 g/km.

Práce v režimu chudé směsi navíc dává teoretický předpoklad skutečně úsporné jízdy při nízké zátěži. Spotřebu paliva jsme ale neměli možnost ověřit.

Stejný motor se dostane i do E 350 4Matic, kde byly dosud základní parametry 200 kW a 350 Nm.

Po jízdní stránce byl právě nový šestiválec největším překvapením. Motor zaujme fantastickou lehkostí, s jakou se nechá vytáčet až k sedmi tisícům otáček. Zároveň mu nechybí dostatek síly i v nízkých otáčkách. Jinými slovy – atmosférické motory V6 mají i v dnešní době co nabídnout.

Proti E 500 se jedná o auto z úplně jiného těsta. Místo komfortní prezentace brutální síly řidiči i posádce ukazuje, jak zlehka může fungovat moderní auto – mimo jiného naladění je cítit i vliv o 100 kg nižší hmotnosti. Všechny součásti vozidla pracují naprosto samozřejmě a přirozeně, na nic si není potřeba zvykat. V rychlostech do 200 km/h navíc není E 350 alespoň subjektivně o mnoho pomalejší než osmiválec. Může za to jistě i zpěv motoru ve vysokých otáčkách, který provází každé zašlápnutí plynového pedálu na podlahu.

Mercedes-Benz E 350 - technická data modelu 2011 a 2010
Motor E 350 E 350 4Matic E 350 CGI E 350 4Matic
Model 2011 2011 2010 2010
Převodovka 7A 7A 4x4 7A 7A 4x4
Zdvihový objem [cm3] 3498 3498 3498 3498
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 6/4
Kompresní poměr 12,0:1 12,0:1 12,2:1 10,7:1
Největší výkon [kW/min-1] 225/6500 225/6500 215/6400 200/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 370/3500-5250 370/3500-5250 365/3000 350/2400-5000
Max. rychlost [km/h] 250 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,3 7,1 6,3 6,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,8 7,8 8,5 8,8
Emise CO2 [g/km] 159 184 199 -

Čtyřválce nyní se sedmistupňovým automatem

I modely E 200, E 250 a turbodiesely E 200 CDI, E 220 CDI a E 250 CDI se dočkaly nové sedmistupňové převodovky a systému start/stop. Dieselové varianty k tomu přidávají také samoregulační kompresor turbodmychadla, optimalizované řízení tlaku oleje a upravený rozvodový řemen.

Vyzkoušeli jsme dvojici biturbodieselů E 220 CDI a E 250 CDI. Loňský test E 250 CDI kombi ukázal, že největší slabinou čtyřválce je pomalá pětistupňová převodovka, která sráží dynamiku a zhoršuje spotřebu. S novým sedmistupňovým ústrojím tento nedostatek mizí a z biturbodieselového éčka se stává po všech stránkách výborné auto. Vadí už jen jediná věc: poměrně hrubý zvuk motoru.

Na desetikilometrovém úseku sestávajícím z příměstského provozu a jízdy po dálnici běžnou rychlostí verze E 220 CDI dosáhla spotřeby 5,7 l/100 km. Mimo jiné díky tomu, že motor při 130 km/h točí jen 2000 min-1 (shodně s modernizovanou E 250 CDI).

V praxi není mezi oběma agregáty z hlediska dostupného výkonu zdaleka tak výrazný rozdíl, jak naznačují tabulkové údaje. Běžný řidič by díky bleskovému nástupu menšího z turbodmychadel ve většině situací nemusel rozdíl mezi E 220 a E 250 CDI vůbec poznat. Vyšší výkon a točivý moment dvěstěpadesátky se dostane ke slovu jen při razantní práci s plynovým pedálem.

      

Solenoidové vstřiky ve slabším proti přesnějším piezo-elektrickým v silnějším motoru ale dávají E 250 CDI alespoň teoreticky předpoklad nižší reálné spotřeby nafty.

U obou verzí oceňujeme použití turbodmychadel (malého a velkého) s pevnou geometrií lopatek. Jednodušší konstrukce se na použitelnosti nijak negativně neprojevuje a majitel auta za ni naopak bude po letech provozu při případné opravě vděčný.

Mercedes-Benz E s dieselovými čtyřválci - technická data modelu 2011 a 2010
Motor E 250 CDI E 220 CDI E 200 CDI E 250 CDI E 220 CDI E 200 CDI
Model 2011 2011 2011 2010 2010 2010
Převodovka 6M (7A) 6M (7A) 6M (7A) 6M (5A) 6M (5A) 6M (5A)
Zdvihový objem [cm3] 2143 2143 2143 2143 2143 2143
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Kompresní poměr 16,2:1 16,2:1 16,2:1 16,2:1 16,2:1 16,2:1
Největší výkon [kW/min-1] 150/4200 125/3000-4200 100/3000-4600 150/4200 125/3000-4200 100/3000-4600
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 500/1600-1800 400/1400-2800 360 (330)/1600-2800 500/1600-1800 400/1400-2800 360 (330)/1600-2800
Max. rychlost [km/h] 240 (242) 228 (227) 210 (207) 242 (239) 231 (229) 210 (207)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,7 (7,5) 8,7 (8,4) 10,2 (9,5) 8,2 (7,4) 9,0 (8,3) 10,2 (10,3)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,0 (4,9) 5,0 (4,9) 5,1 (5,1) 5,3 (5,8) 5,3 (5,8) 5,3 (5,3)
Emise CO2 [g/km] 130 (129) 130 (129) 134 (134) 139 (154) 139 (154) 139 (145)

Posledním testovaným vozem byl benzinový E 250, opět s novým sedmistupňovým automatem. S ohledem na výkon a pořizovací cenu se tento na českých silnicích raritní motor ukázal jako skvělá racionální volba pro soukromé účely.

Nechybí mu výkon a ochota vytáčet se. Zároveň je ale velmi schopný v nízkých otáčkách, což převodovka s těžkými převody zdatně využívá. Ve 130 km/h proto motor točí pouhých 2300 min-1 (méně než řada dvoulitrových turbodieselů na trhu).

Na úseku, kde E 220 CDI dosáhl spotřeby 5,7 l/100 km, jsme s E 250 při obdobném stylu jízdy odečetli 7,6 l/100 km. To představuje třetinový rozdíl v neprospěch benzinové verze, přesně jako slibují tabulkové údaje.

Zdvihový objem jen 1,8 litru není v třídě E rozhodně limitujícím faktorem. Výkonově plně dostačující motor může odradit jedině ryze čtyřválcovou zvukovou kulisou ve vysokých otáčkách, existencí dieselové alternativy a také neexistencí verze s manuální převodovkou.

Mercedes-Benz E se zážehovými čtyřválci - technická data modelu 2011 a 2010
Motor E 250 E 200 E 250 CGI E 200 CGI
Model 2011 2011 2010 2010
Převodovka 7A 6M (7A) 5A 6M (5A)
Zdvihový objem [cm3] 1796 1796 1796 1796
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Kompresní poměr 9,3:1 9,8:1 9,3:1 9,8:1
Největší výkon [kW/min-1] 150/5500 135/5250 150/5500 135/5250
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 310/2000-4300 270/1800-4200 300/2000-4500 270/1800-4200
Max. rychlost [km/h] 240 232 (232) 241 235 (232)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,7 8,5 (7,9) 7,8 8,7 (8,6)
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,6 7,1 (6,5) 7,6 7,3 (7,5)
Emise CO2 [g/km] 154 165 (152) 179 169 (177)
Témata
Avatar - Barrichello
12. 5. 2011 10:59
Re: Zábavná diskuze ohledně spotřeby
Ono musíš vždy využít potenciál motoru?
třeba ve vesnici kde je 50ka nebo na klikatých okreskách kde stejně nemá smysl jezdit víc jak 80???

důležitý je, že tam výkon, tedy potenciál je, ale přeci s autem který má 500 HP a umí jet 300 nemusím jezdit pořád 250.
Můžu s ním jet klidně 80.
Když chci plout krajinou :-)
Avatar - MAP2009
12. 5. 2011 01:20
Re: Zábavná diskuze ohledně spotřeby
Jde o to, jak s tím jezdil za 9 L. O to zda využíval potenciál toho motoru a nebo prostě jen jezdil. Já už prostě na pohádky nevěřím.
Avatar - positivemind
11. 5. 2011 23:04
Re: Zábavná diskuze ohledně spotřeby
Smysl to má - můžeš si užít dost zábavy :-) každý občas jezdí klidně, já nejsem výjimkou, pak se ti auto odvděčí nízkou spotřebou. A tak to má být, to je správně.

Bude to určitě skvělej motor - a když s tím redaktor jezdil za něco kolem 9 (za tolik dokáže s lehkou nohou jet R6 535i), je to naprostá paráda. Znamená to totiž, že až to budeš mít v merku, můžeš jet ještě o půl litru až litr níž. A to už se dostáváš do aut o 2 třídy horších a s polovičním počtem válců :yes:
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
11. 5. 2011 17:35
Re: Zábavná diskuze ohledně spotřeby
Jen bych upřesnil, že 7 litrů je tabulková spotřeba šestiválce a zároveň o něco méně, než dosažená spotřeba čtyřválcového E 250. S osmiválcem E 500 jsme jezdili za neméně skvělých 9 litrů-
Avatar - Barrichello
11. 5. 2011 16:19
Re: Neuveritelne nizke spotreby
>:D >:D >:D
Tak to aby na těch 500 tis měli plnej kufr turb >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku