TEST Mercedes-Benz M 230
Po velkém úspěchu v USA se konečně opěvovaná M-klasse dostala i do ČR a následně i do našich rukou. Výsledek obvyklého redakčního testu najdete na této stránce.
Emko je jedním z mála skutečně povedených "Evropanů" (i když se vyrábí v Americe), který je schopen konkurovat japonské i americké off-road konkurenci. Přes svůj elegantní "silniční" vzhled je emko schopno překonat většinu těžkých terénů.
O tom jsme se dostatečně přesvědčili na pařížském autosalónu, kde byla vybudována dráha pro terénní vozy. Zde jsme s emkem měli možnost překonat 100% stoupání i klesání, značné boční náklony a další terénní lahůdky. To vše zvládalo emko bez jakýchkoli problémů. Shodou okolností šlo právě o verzi se stejným motorem, jako který jsme testovali u nás - 2,3/110 kW.
Základní cena testované verze ML 230 je 1.319.894 Kč. Díky dalším prvkům výbavy na přání se však cena vyšplhala až na 1.666.000 Kč. Z "oblíbených" prvků výbavy emko obsahovalo např: ABS (z - základní výbava), ETS - elektronická uzávěrka diferenciálu na obou nápravách (z), 4x airbag (z), elektronicky ovládaná okna 4x (z), el. ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka (z), centrální zámek s imobilizerem (z), palubní počítač (+ 10.600 Kč), závěsné zařízení (+ 21.200 Kč), klimatizaci (+ 61.950 Kč), alu disky 255/65 R16 (+ 21.200 Kč), tmavá boční skla (+ 13.200 Kč), přední ochranný ocelový rám (+ 10.600 Kč), držák rezervního kola s ocelovým krytem (+ 39.700 Kč), el. vyhřívání předních sedadel (+ 14.800 Kč), ocelové nástupní prahy (+ 10.000 Kč), střešní nosič (+ 7.900 Kč), dělící mřížku za druhou řadou sedadel (+ 13.200 Kč), atd.
Jízda s emkem je velmi pohodlná. Řazení jde velmi lehce. Díky své velké pohotovostní hmotnosti překonává běžné silniční nerovnosti s plavým klidem. Navíc u Mercedesu nijak nešetřili na sedácích, které dosahují kvalit těch, co jsou instalovány např. v éčku. Trochu zklamáním je kvalita zpracování přístrojové desky (plasty) a některých dalších detailů (hlučné zavírání dveří), která je o třídu horší než např. u E-klasse (testováno ve stejném období). Prostor na zadních sedadlech je velmi dobrý, jak pro nohy, tak pro hlavu.
"Okrasné" příplatkové chromové prvky, které lemují exteriér emka jsou podle mého názoru nepříliš povedené a ničí jinak výborný, propracovaný a čistý design "holého" emka.
Základní dodávaný čtyřválec 2,3 (viz foto) sice disponuje teoreticky dostatečným výkonem 110 kW, ale v běžných silničních podmínkách se emko chovalo dosti líně, o předjíždění ani nemluvě. Při pohotovostní hmotnosti 1930 kg se není ani čemu divit. Výhodou je samozřejmě nižší pořizovací cena a spotřeba proti šesti či osmiválci. Spotřeba by se v průměru měla pohybovat okolo 12-13 litrů na každých 100 km. V každém případě z hlediska výkonu a aktivní bezpečnosti tomuto vozu sluší více šestiválec 3,2 l nebo osmiválec 4,3 l.
Emko patří i přes pár zmiňovaných chybiček na vrchol své kategorie, a to jak ve zpracování, tak i designu a technice.
Podrobný popis M-klasse najdete také v rubrice Představujeme.