Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz O 321 H / HL nabízel styl, komfort i bezpečí na úrovni osobního automobilu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Mercedes-Benz připomíná 65 let od uvedení úspěšně řady autobusů O 321 H / HL, představující první novou konstrukci užitkových vozidel značky po druhé světové válce.

Německo bylo v polovině padesátých let dvacátého století stále v procesu přestavby své infrastruktury. Mercedes-Benz sice obnovil výrobu nákladních vozidel již v roce 1945 a autobusů v roce 1948, ale použité modely nebyly ničím jiným než předválečnými konstrukcemi s více či méně upravenými specifikacemi.

Mercedes-Benz se nejprve soustředil na výrazné omlazení své nabídky osobních automobilů a v roce 1951 uvedl model 300 typ W 186. Zcela novou konstrukcí se stal tzv. „Ponton“ model 180 typ W 120, který byl představen v září roku 1953 a v následujícím roce byly uvedeny sportovní modely 300 SL (W 198) a 190 SL (W 121).

Pokud se však Mercedes-Benz chtěl prosadit na národních i mezinárodních trzích, musel vedle osobních automobilů věnovat pozornost i vývoji užitkových vozidel. Na přelomu čtyřicátých a padesátých let dvacátého století bylo již všeobecně uznávanou skutečností, že pro přepravu osob platí jiné konstrukční zásady než pro neživý náklad, jako je písek, ocel a jiný materiál. Základní konstrukce nákladního automobilu proto nepředstavovala ideální platformu pro autobus.

Mercedes-Benz proto při návrhu zcela nového autobusu O 321 H, jehož premiéra i uvedení na trh se odehrálo v roce 1954, vycházel i z konstrukce osobních automobilů v čele s typem W 120. Základem pro tento typ i pro odvozenou verzi O 321 HL, prodlouženou o 1325 mm a uvedenou na trh v polovině roku 1957, se stala integrovaná podlahová konstrukce s přední nápravou v pomocném rámu a odpružením s vinutými pružinami, která se významně podílela na vysokému komfortu i bezpečnosti jízdy.

Vznětový šestiválec o objemu 5,1 l a výkonu 81 kW (110 k) umožňoval dosažení nejvyšší rychlosti 95 km/h. Pro srovnání již zmiňovaný model 180 typ W 120 nedosáhl více než 126 km/h.

Na moderní koncepci a konstrukci navazoval i design karoserie autobusů, který především v oblasti předních partií navazoval na řešení použitá u sportovních modelů 300 SL a 190 SL. Zároveň O 321 H naznačil směr, jímž se v následujících letech vydal design užitkových vozidel značky Mercedes-Benz. Na trh mířil tento autobus v provedeních pro městský i meziměstský linkový provoz a rovněž jako autokar pro dálkovou dopravu s atraktivními okénky nad bočními okny a možností panoramatického střešního okna nebo shrnovací střechy nad přední polovinou interiéru.

Mercedes-Benz O 321 H / HL se díky své konstrukci i designu stal skutečným úspěchem a od října roku 1954 do prosince roku 1964, kdy z montážní linky v továrně v Mannheimu sjel poslední exemplář, bylo vyrobeno celkem 18.083 autobusů, podvozků a ckd sad dílů pro sestavení kompletních vozidel. Autobusy O 321 H / HL byly nabízeny ve více 63 zemích po celém světě a významně přispěly k budování a posílení celosvětové pozice značky Mercedes-Benz.

Zdroj: Daimler AG

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme