Mercedes-Benz pracuje na čtyřech nových elektromobilech
Úspěch elektromobilů amerického výrobce Tesla Motors nedává ostatním automobilkám spát a chystají se rozšířit svoji nabídku takových modelů. Mezi takové značky patří i Mercedes. Ve Stuttgartu chtějí do roku 2020 představit hned čtyři vozy s čistě elektrickým pohonem.
Tyto plány jsou i důsledkem nedávného rozhodnutí německé vlády, která schválila mohutné dotace na nákup auta s elektrickým nebo hybridním pohonem. Kupcům elektromobilů dá čtyři tisíce eur (cca 108.000 Kč), majitelům hybridů o tisícovku méně, nové elektrovozy navíc budou na deset let osvobozeny od daně z vlastnictví motorového vozidla. Německo na tyto pobídky vyčlenilo 600 milionů eur (přes 16 miliard korun), stejnou částkou přispějí i sami výrobci.
Dvě z chystaných elektroaut podle všeho budou SUV, zbývající dostanou konvenční karoserii. Část techniky bude použita z modelů s konvenčním pohonem, jako čelní sklo nebo střecha. Mercedes jde touto cestou kvůli snížení výrobních nákladů. Použít stávající konstrukci totiž bude levnější než vyvíjet zcela novou architekturu, jako to udělalo BMW.
Podle zákulisních zpráv by nové modely mohly sdílet techniku s třídou C, třídou S, GLA a GLC. V případě GLA to nebude takový problém – platforma MFA je již připravena pro zástavbu elektrického motoru (viz elektrické MPV B 250 e). V případě zbývajících aut bude nutné upravit architekturu MRA, interně se v této souvislosti mluví o platformě MEA (modulární elektrická architektura). Tu by už mělo využít chystané GLC F-Cell na palivové články. Její výhodou bude možnost zástavby pohonu všech kol a až tří elektromotorů.
Co se týče samotných agregátů, tak trojcípá hvězda údajně pracuje na nových elektromotorech, které mají nabídnout výkonové rozpětí 75 kW až 400 kW. Lithium-iontové baterie dodá německá společnost Accumotive, která je součástí koncernu Daimler. Elektrické mercedesy nabídnou normovaný dojezd alespoň 400 kilometrů. To je podle šéfa vývoje Mercedesu Thomase Webera minimální hodnota, aby elektromobily byly podobně praktické jako vozy se spalovacím motorem.
Zatímco technika nových elektroaut bude až na pohonné ústrojí vcelku známá, design elektrických novinek bude svébytný. Mercedes tím chce nové vozy odlišit tak, aby na první pohled bylo jasné, že se jedná o elektromobily.
Kvůli rozšíření nabídky elektroaut Mercedes počítá také s expanzí výroby potřebných komponent. Už dříve Daimler oznámil, že díky investici ve výši 500 milionů eur (13,5 miliardy korun) rozšíří stávající továrny na baterie. Stejná částka poputuje i do závodu v Hamburku, který bude produkovat vybrané komponenty pro nové modely.