Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Vision S 500 Plug-in Hybrid: Luxus se spotřebou 3,2 l/100 km

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
Mercedes-Benz představí ve Frankfurtu Vision S 500 Plug-in Hybrid. Nejedná se jen o další hybridní vůz v aktuální třídě S, ale také o první luxusní automobil se spotřebou kolem 3 litrů na 100 km.

Pro úplnost dodejme, že stuttgartská automobilka již jednu hybridní verzi současné S-Klasse W221 nabízí i zákazníkům, jedná se o S 400 Hybrid, který se prodává i u nás. Slůvko Vision v názvu nového modelu S 500 Plug-in Hybrid značí, že jde zatím o studii, ale ta má k sériové výrobě velmi blízko. Postavili ji vývojáři a technici v závodě v Sindelfingenu.

S 500 Plug-in Hybrid je prvním třílitrovým vozem své kategorie. Znamená to, že v kombinovaném jízdním cyklu spotřebuje kolem 3 litrů paliva na 100 kilometrů jízdy, stuttgartští

uvádějí přesnou hodnotu 3,2 l/100 km podle normy NECD (New European Driving Cycle).

Pohonné ústrojí sestává z konvenčního spalovacího zážehového motoru V6 objemu 3,5 litru s přímým vstřikováním paliva a čtyřventilovou technikou, synchronního elektromotoru s výkonem 44 kW (60 k) a točivým momentem 250 Nm a konečně lithium-iontových baterií, které dokážou poskytnout více než 10 kWh elektrické energie. To stačí k tomu, aby bylo velké esko schopné ujet zhruba třicetikilometrovou vzdálenost čistě jen na elektřinu. To sériový mild-hybrid S 400 Hybrid nedokáže, jeho pomocný elektromotor je určen primárně pro zvýšení účinnosti spalovacího motoru. Baterie S 500 Plug-in Hybrid jsou vzhledem ke své kapacitě a velikosti uloženy v zavazadlovém prostoru. S 400 Hybrid má malý lithiový akumulátor přímo v motorovém prostoru.

Stejně jako S 400 Hybrid, i tato verze je vybavena sedmistupňovou samočinnou převodovkou 7G-Tronic. Konstrukční zajímavostí je druhá spojka, která je integrovaná mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Tento automobil také disponuje rekuperací energie při brzdění a funkcí start/stop, která automaticky vypíná spalovací motor, blíží-li se vůz například k semaforu, na kterém svítí červená.

S 500 Plug-in Hybrid využívá kromě balíčku opatření ke snížení spotřeby BlueEfficiency také obyčejnou elektrickou zástrčku. Jeho baterie se tedy mohou dobíjet jak ve stanicích k tomu určených, tak z běžné zásuvky, třetí kompaktní palubní nabíječka je k dispozici přímo v zavazadelníku. Pokud se akumulátory dobíjí ve stanici, tato činnost trvá méně než hodinu, v domácí elektrické síti pak 4,5 hodiny.

Jen pro zajímavost – veškeré elektrické komponenty váží dohromady 215 kg, samotné lithiové články 130 kg. Oproti běžným NiMH bateriím se tak podařilo ušetřit asi 50-70 kg. Li-on akumulátory ale neslouží jen k napájení elektromotoru, ale také celé dvanáctivoltové elektrické sítě ve vozidle.

Vision S500 Plug-in Hybrid neztratil nic se svého vysokého komfortu, bezpečnosti ani jízdních výkonů. Za vše hovoří zrychlení z 0 na 100 km/h za zhruba 5,5 s a maximální rychlost 250 km/h.

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
12. 9. 2009 22:48
Re: Takže...
To je argument ako od Matelka... >:D
12. 9. 2009 10:12
Re: Takže...
kdys to dokazou amici s Fusionem Hybrid za necele 3 litry, tak proc by to nedokazali nemci v Mercedesu za 3.2 litru :-)
Avatar - dochtor
12. 9. 2009 00:23
Re: Takže...
Tiez sa mi to akosi nezda :-) jedine, comu by som bol ochotny uverit (a kde vidim realny vyznam hybridu) je mestska spotreba bliziaca sa onomu 7 litrovemu "optimu" najma vdaka rekuperacii. Za branami mesta straca hybrid vyznam.
11. 9. 2009 22:43
Re: Takže...
Ja sa nehádam, ale priemerná spotreba sa, pokiaľ viem, nepočíta pri ideálnej ustálenej rýchlosti za ideálnych podmienok. V bežnej premávke pri ľahkej nohe a aute s váhou okolo dvoch ton môže byť tá spotreba skôr bližšie k 8-10 litrom, ak aj netipujem málo. Ak 30 km zvládne elektrina, na ostatných 70 km to môže byť ďalších 5-7 litrov. A to je uvádzanej hodnote 3,2 litra hodne vzdialené.
Ak aj uvažujeme, že elektromotor iba vykrýva výkonové špičky motora, aby ten pracoval pri optimálnejších otáčkach a s výrazne menšou záťažou, stále mi oných 3,2 litra k tomuto autu proste nesedí. Na rozhýbanie takejto limuzíny proste teba energiu, a ak jej nie je dostatok v baterkách, musí ju odniekiaľ brať, a ak to nejde zo vzduchu, tak jedine z paliva - a niečo cez tri litre mi pripadá byť sakra málo.
11. 9. 2009 22:36
Re: Takže...
to je možné, ale tých 3,2 litra mi popri schopnostiach elektrického pohonu proste nejak nesedí - v praxi tak dvojnásobok, to by bolo reálnejšie