Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SLK: Sportlich, Leicht und Kurz potřetí

David Bureš
Diskuze (18)
Stále je to kompaktní otevřený automobil s pevnou střechou a stále je designovým odrazem nejdražšího Mercedesu své doby. Novinkou je panoramatická střecha Magic Sky Control s regulací průhlednosti.

Třetí generace Mercedes-Benz SLK pokračuje ve šlépějích svých předchůdců. Stále je to kompaktní otevřený automobil s pevnou střechou a stále je designovým odrazem nejdražšího Mercedesu své doby. Novinkou ale je panoramatická střecha Magic Sky Control s regulací průhlednosti.

Nový Mercedes-Benz SLK je už třetí generací tohoto kompaktního roadsteru. Označení SLK je zkratkou pro Sportlich, Leicht und Kurz, tedy sportovní, lehký a krátký. První generace se začala sériově vyrábět v roce 1996, kdy se stala jedním z novodobých průkopníků vozů s pevnou sklápěcí střechou. Právě ta se stala hlavním poznávacím znakem vozu, který využily i generace následující.

Historie otevřených vozů s trojcípou hvězdou se datuje mnohem dál. Jako přímého předka řady SLK Mercedes označuje model 190 SL, poprvé představený v New Yorku v roce 1954. Ten vznikl na popud amerického dovozce Mercedesů Maximiliana Edwina Hoffmana, který si přál v USA prodávat kompaktní sporťák, menší a levnější než slavné 300 SL.

Mercedes-Benz 190 SL vydržel ve výrobě do února 1963, kdy byl v továrně Sindelfingen postaven poslední z 25.881. exemplářů.

První generace SLK se vyráběla do roku 2004, kdy se prodávala s dvoulitrovým čtyřválcem (100 kW, po faceliftu 120 kW), přeplňovaným 2,3litrovým čtyřválcem (142 kW) nebo vrcholným šestiválcem SLK 32 AMG (260 kW).

Druhé SLK, interně označované jako R171, se vyrábělo od roku 2004, v roce 2008 byl vůz modernizován. Novinkou v příplatkové výbavě byly vyhřívané opěrky hlav Airscarf.

Třetí SLK má pokračovat v tradici svých předchůdců a zůstane tedy otevřeným vozem pro každé počasí. Hlavní technickou novinkou se tentokrát stane panoramatická střecha Magic Sky Control s regulací průhlednosti.

Křivky odkazující na SLS

Mercedes-Benz třídy SLK je vždy designovým odrazem nejdražšího Mercedesu své doby. Zatímco první provedení z roku 1996 pracovalo s prvky třídy CL a druhé v roce 2004 s prvky supersportu SLR, třetí SLK odkazuje na nejsportovnější ze současných Mercedesů, SLS.

Základní proporce automobilu rovněž zůstaly. Dlouhá kapota s prolisy končí tak jako v minulých generacích dvojicí ventilačních otvorů před čelním sklem. Široká přední maska s velkou trojcípou hvězdou nejen připomíná SLS a současné CLS, ale podle automobilky také odkazuje na model 190 SL z padesátých let. U třetí generace Mercedes-Benz uvádí hodnotou součinitele odporu vzduchu cx = 0,30, zatímco u druhé generace SLK to bylo cx = 0,32.

mercedesbenz novemodely predstavujeme roadster premioveznacky mercedesbenz novemodely predstavujeme roadster premioveznacky

Boční silueta zůstala až na detaily zachována, vnější zpětná zrcátka se přesunula od A-sloupků na dveře. Takové řešení má podle Mercedesu zlepšovat výhled řidiče. Úzké podpěry zrcátek mají snížit aerodynamický odpor a hluk. Kola jsou v závislosti na přání zákazníka 16palcová, 17palcová, nebo 18palcová. Autu chybí anténa k rádiu, je totiž integrována do čelního skla a A-sloupků.

Tvary zádě tvoří mohutný nárazník, široké diodové světlomety a integrovaný spoiler. Zapomenout nesmíme ani na mohutné ochranné oblouky za posádkou. Ty jsou v základu plastové, za příplatek ale můžou být z anodizovaného hliníku.

Mercedes-Benz SLK - porovnání rozměrů s předchozí generací
Model SLK (R172) SLK (R171) SLK (R170) rozdíl
Délka [mm] 4134 4103 3995 +31/+139
Šířka [mm] 1810 1777 1715 +33/+95
Výška [mm] 1301 1296 1289 +5/+12
Rozvor [mm] 2430 2430 2400 +0/+30

Automobil oproti svému předchůdci mírně vyrostl. Nové SLK je s délkou 4.134 mm o 31 mm delší a s šířkou 1.810 mm o 33 mm širší než předchozí generace. Výška se liší minimálně – třetí SLK je s 1.301 mm o 5 mm vyšší. Co se však nezměnilo je rozvor, u SLK druhé i třetí generace je tato hodnota 2.430 mm.

Z konkurenčních roadsterů se SLK rozměrově nejvíce blíží Audi TT, které je v otevřené verzi také dvoumístné. TT je s délkou 4.178 mm o 44 mm delší a šířkou 1.842 mm o 32 mm širší. Rozvor TT je delší o 38 mm.

Mercedes-Benz SLK - porovnání rozměrů s konkurenčními modely
Model SLK (R172) Audi TT Roadster BMW Z4 Porsche Boxster
Délka [mm] 4134 4178 4239 4369
Šířka [mm] 1810 1842 1790 1816
Výška [mm] 1301 1358 1291 1295
Rozvor [mm] 2430 2468 2496 2415

Interiér

Interiér auta představuje revoluci. Tvary předchůdce jsou zapomenuty, SLK je uvnitř téměř identickou kopií SLS. Tvarově stejná je palubní deska, středová konzole i rozmístění ovladačů. Snad největším rozdílem je provedení volantu a loketní opěrky. Základní barvou je černá, zvýrazňující na palubní desce šířku auta.

Přístrojová deska a středová konzola svým tvarem připomínají ocasní křídlo letounu, čtveřice výdechů ventilace pak proudový motor. Středová konzole je z kartáčovaného hliníku, za příplatek je dřevěná. Na jejím vrchu se mohou objevit příplatkové analogové hodiny (za 6.389,-Kč).

Mercedes-Benz SLK - porovnání rozměrů s ostatními otevřenými modely
Model SLK (R172) E Cabrio SL
Délka [mm] 4134 4698 4562
Šířka [mm] 1810 1786 1820
Výška [mm] 1301 1398 1317
Rozvor [mm] 2430 2760 2560

Multifunkční volant s koženým věncem má průměr 375 mm. Za příplatek může kombinovat kůži s dřevem. Sedadla s výrazným bočním vedením jsou v základu látková, za příplatek kožená, v nabídce je i kůže Nappa. Sedačky jsou v takovém případě doplněny vrstvou, která odráží sluneční paprsky. Minulá generace poprvé představila příplatkové vyhřívání zátylků Airscarf a tento systém je za příplatek 11.900,- Kč dostupný i v novém SLK.

K novinkám, které mají zvýšit komfort posádky při jízdě se složenou střechou, patří systém Airguide. Ten slouží ke kontrole a usměrnění proudění vzduchu za hlavami řidiče a jeho spolujezdce, zároveň má přispět i k snížení hladiny hluku vytvářeného proudícím vzduchem.

mercedesbenz novemodely predstavujeme roadster premioveznacky mercedesbenz novemodely predstavujeme roadster premioveznacky

Pevná sklápěcí střecha s funkcí Magic Sky Control

Mercedes-Benz SLK bude v základu dodáván s pevnou skládací střechou, lakovanou stejnou barvou jako zbytek karoserie. Za příplatek bude střecha panoramatická z polykarbonátu, nebo panoramatická s funkcí Magic Sky Control.

Z uživatelského hlediska je Magic Sky Control jednoduché zařízení – po stisknutí tlačítka nad hlavami posádky se tmavá střecha přemění v průhlednou. Pasažéři si tak vyberou mezi prosvětleným interiérem, nebo účinnou ochranou před slunečními paprsky.

Tato funkce využívá fyzikálního principu deskových kondenzátorů. Pokud sklem prochází elektrický proud, rozestoupí se částice zatmavující sklo. Střecha se tím zprůhlední a může prosvětlit interiér. Po přerušení dodávky elektřiny se částice díky gravitaci rovnoměrně rozmístí po celé ploše skla a střechu opět zatmaví.

Střecha kromě toho tepelně izoluje a brání průchodu UV a infračerveného záření. Automobilka tvrdí, že díky zatmavenému sklu jsou jednotlivé části interiéru až o 10 °C chladnější než u standardního tónovaného skla.

Při měření slunečního záření v Údolí smrti automobilka zjistila, že do vozu s otevřenou střechou proudí od slunce 1.000 až 1.100 Wm-2, zatímco u panoramatické střechy to je 200 Wm-2 a zatmavěného skla funkcí Magic Sky Control dokonce 40 až 50 Wm-2. Mercedes říká, že je tato hodnota menší než u 60W žárovky.

Rám všech tří pevných skládacích střech je z hořčíku, díky čemuž je střecha o 6 kg lehčí než u předchozí generace SLK. Pokud je střecha natažená, zavazadlový prostor má objem 335 l, při sklopení se zmenší na 225 l, z čehož 51 l je pod dvojitou podlahou. Tyto hodnoty však platí jen u verze s příslušenstvím k nouzové opravě pneumatiky. Předchozí SLK mělo objem zavazadelníku 208 litrů při natažené střeše.

Složení i natažení střechy trvá 20 s. Střecha se však sklopí jen v případě, je-li zavazadlový prostor zakryt přepážkou. Ta má zabránit zničení mechanismu střechy o zavazadla.

Tři motory s technikou BlueEFFICIENCY

Při uvedení na trh budou v nabídce tři motorizace. Modely SLK 200 BlueEFFICIENCY a SLK 250 BlueEFFICIENCY budou mít pod kapotou přeplňovaný řadový čtyřválec s přímým vstřikováním o objemu 1796 cm3. Ten nabídne výkon 135 kW (184 k), resp. 150 kW (204 k).

Základní motorizace SLK 200 BlueEFFICIENCY má být nejekonomičtější zástupcem své kategorie. S příplatkovou sedmistupňovou převodovkou 7G-TRONIC PLUS má v kombinovaném cyklu spotřebovat 6,1 litru benzinu na 100 km. Z 0 na 100 km/h přitom tato verze zrychlí za 7,0 s a dosáhne maximální rychlosti 237 km/h, resp. 240 km/h s manuální převodovkou.

Model SLK 250 BlueEFFICIENCY bude převodovkou 7G-TRONIC PLUS vybaven standardně. U něj Mercedes-Benz uvádí spotřebu paliva v kombinovaném cyklu 6,2 l na 100 km. Z 0 na 100 km/h tato verze zrychlí za 6,6 s a její maximální rychlost je 243 km/h.

Předchozí SLK bylo přeplňováno kompresorem, to nové ale kvůli efektivitě provozu používá turbodmychadlo. Nižší spotřebě pomohl i start-stop systém a variabilní časování ventilů. Dvě vyvažovací hřídele se pak starají o hladký chod motoru ve všech otáčkách.

mercedesbenz novemodely predstavujeme roadster premioveznacky mercedesbenz novemodely predstavujeme roadster premioveznacky

Vrcholnou motorizaci bude prozatím představovat SLK 350 BlueEFFICIENCY s nově vyvinutým vidlicovým šestiválcem o objemu 3498 cm3.

Tento motor s třetí generací přímého vstřikování nabídne výkon 225 kW (306 k). Dvoumístný sporťák zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,6 s a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h. Uváděná spotřeba paliva v kombinovaném cyklu je 7,1 l na 100 km.

Díky úhlu válců 60° nemusela být ve V6 použita vyvažovací hřídel. Kliková skříň, písty a hlavy válců jsou hliníkové, kliková hřídel, ojnice a ventily naopak z kované oceli. Nižší spotřebě paliva mimo jiné pomáhá start-stop systém a třetí generace přímého vstřikování, která využívá rozstřikování řízeného spalování a vysokotlakého vstřikování prostřednictvím piezovstřikovačů. Oproti předchozí jednotce je motor také kompaktnější – je užší a kratší o 15 mm.

Vidlicový šestiválec je standardně dodáván s šestistupňovým manuálem, sedmistupňová převodovka 7G-TRONIC PLUS je k dispozici za příplatek.

Od letošního podzimu bude možné SLK objednat i v dieselovém provedení. Příští rok bude následovat SLK 55 AMG s vidlicovým osmiválcem.

Tři provedení podvozku

Přední kola nového Mercedesu-Benz SLK dostala tříprvkové zavěšení. Zadní je typu multi-link s příčným zkrutným stabilizátorem, což je řešení, které už bylo použito v předchozí generaci.

Zákazníci si budou moci vybírat ze tří provedení podvozku. Standardem bude konveční provedení s ocelovým odpružením. Zájemce o sportovnější svezení má uspokojit provedení s tužšími pružinami, tlumiči a snížením podvozku o 10 mm.

Třetí možnost představuje paket s označením Dynamic Handling. Ten zahrnuje aktivní zavěšení kol, systém Torque Vectoring Brake (představený už v třídě CL), přibrzďující v zatáčkách zadní vnitřní kolo, čímž napomáhá ovladatelnosti vozu, a řízení Direct-Steer, které disponuje posilovačem s variabilním účinkem v závislosti na úhlu natočení volantu. Pokud je blíže středové poloze, posilovač je méně účinný a naopak. Díky tomuto řešení se má snadněji řídit na klikatých silnicích, ale také snadněji parkovat. Systém dokáže na změnu jízdních podmínek zareagovat za 10 ms.

I brzdový systém byl použit z minulé generace. Trojice motorizací má však rozdílné průměry předních kotoučů, ty zadní mají průměr 300 mm. Zatímco u SLK 200 BlueEFFICIENCY mají vpředu průměr 295 mm, u SLK 250 BlueEFFICIENCY to je 322 mm a u SLK 350 BlueEFFICIENCY dokonce 344 mm. Ruční brzda je standardně elektrická.

Standardem funkce Adaptive Brake, která pomáhá vyvinout potřebný tlak na pedál při nebezpečných situacích. Zahrnuje i asistenta pro rozjezd do kopce.

I další elektronické asistenční systémy jsou známy z ostatních modelů značky Mercedes. Zmiňme Pre-Safe (aktivuje předpínače bezpečnostních pásů a airbagů a zmírní tak následky nehody), či Pre-Safe Brake, který nejprve varuje řidiče a v případě nereagování využije maximální brzdnou sílu.

Řízení je proti předchůdci strmější – mezi dorazy jsou 2,6 otáčky volantu, minulá generace měla mezi dorazy 2,8 otáčky.

Sportovní paket AMG

Spojení SLK a sportovní divize AMG bude prozatím jen ve znamení designové sady Sport-AMG. Tu definuje sportovní AMG bodykit s agresivnějším předním nárazníkem, zvýrazněné boční prahy a nová sportovnější záď. Výraz auta upraví i přední světlomety s tmavým pozadím a zatmavené zadní lampy. Pětipaprsková hliníková 18palcová kola budou mít vpředu rozměr 225/40, vzadu 245/35.

Sportovnější interiér, čalouněný kůží Nappa bude rudě, nebo šedě prošívaný. Image sporťáku posílí i rudé bezpečnostní pásy. Přístrojová deska bude evokovat šachovnicovou vlajku, chybět nebude ani opakující se logo AMG.

Úpravu vzhledu doplní snížený podvozek o 10 mm, silnější brzdná soustava a sportovní výfukový systém s jadrnějším zvukem. V závislosti na motorizaci bude paket Sport-AMG stát od 78.408 do 92.928,- Kč.

Comand Online – přístup na internet

Na vrcholu centrální konzole uvnitř SLK najdeme barevný displej, kterým je možné ovládat funkce multimediálního systému. Základem je Audio 20 CD s displejem o úhlopříčce 14,7 cm s rozlišením 400 x 240 pixelů. Rádio je vybaveno CD changerem s možností přehrávání MP3 a AUX vstupem v přihrádce před spolujezdcem a rozhraním Bluetooth. Za příplatek 21.780,- Kč je možné toto rádio doplnit o navigaci s mapami Becker.

Příplatkový Comand Online za 74.923,- Kč se pyšní 17,8cm displejem a rozlišením 800 x 480 pixelů.

Multimediální systém s možností připojení na internet byl už představen ve faceliftované třídě C. Systém obsahuje pevný disk o kapacitě 6 GB, DVD přehrávač s volitelným měničem na 6 DVD a hlasové ovládání Linguatronic.

Navigace obsahuje mapy 39 států Evropy, nechybí ani 3D zobrazení center měst. Systém Speed Limit Assist využívá integrovanou kameru k rozeznání povolené rychlosti na dopravním značení a zobrazuje maximální povolenou rychlost na centrálním displeji. Ta je porovnávána s údaji uloženými v navigačním systému.

Celý systém je obsluhován ovladačem umístěným vedle loketní opěrky.

SLK 200 BlueEFFICIENCY za 982.800,- Kč

První cena SLK 200 BlueEFFICIENCY s dvoulitrovým motorem o výkonu 135 kW a šestistupňovým manuálem je 982.800,- Kč. Sedmistupňový automat bude za příplatek 59.242,- Kč.

SLK 250 BlueEFFICIENCY s výkonem 150 kW bude až do konce roku dostupné pouze se sedmistupňovým automatem. Vrcholná verze SLK 350 BlueEFFICIENCY s 3,5litrovým šestiválcem bude stát 1.336.800,- Kč.

Základní výbava všech tří verzí zahrnuje funkci stop-start, tempomat, vyhřívaná, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, automatickou klimatizaci, bluetooth rozhraní a rádio Audio 20 CD. Z bezpečnostních prvků zmiňme šestici airbagů, nebo kontrolu tlaku v pneumatikách. Hliníková kola jsou 16palcová, nebo 17palcová, interiér je čalouněn látkou.

Při příležitosti uvedení nového SLK na trh nabídl Mercedes-Benz speciální provedení Edition1, které charakterizuje specifický ledovcově šedý lak karoserie. Ten doplňuje rozšířená výbava ve formě panoramatické střechy, Dynamic Handling paketu, AMG bodykitu, čalounění kůží Nappa ve dvou odstínech s prošíváním nití kontrastní barvy, systému Airscarf, vyhřívaných sedaček či červeného ambientního osvětlení interiéru. V závislosti na motorizaci se cena SLK navýší o 246.550 až 261.070,- Kč.

mercedesbenz novemodely predstavujeme roadster premioveznacky mercedesbenz novemodely predstavujeme roadster premioveznacky

Mercedes-Benz třída SLK (R172) - technická data a české ceny
Motor SLK 200 BE SLK 250 BE SLK 350 BE SLK 250 CDI BE
Převodovka 6M (7A) 7A 7A 7A
Zdvihový objem [cm3] 1796 1796 3498 2143
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 135/5500 150/5500 225/6500 150/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 270/1800-4600 310/2000-4300 370/3500 500/1600-1800
Max. rychlost [km/h] 240 (237) 243 250 240
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,3 (7,0) 6,6 5,6 -
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,4 (6,1) 6,2 7,1 -
Poh. hmotnost [kg] 1435 (1470) 1500 1540 -
Cena [Kč] 982.800,- 1.058.400,- 1.336.800,- -

mercedesbenz novemodely predstavujeme roadster premioveznacky mercedesbenz novemodely predstavujeme roadster premioveznacky

David Bureš
Diskuze (18)
Avatar - Ham.
7. 7. 2011 00:19
Re: Ten předek
Stávající SLK má normální ruční brzdu (nikoliv ten MB přiblblý vynález). Tento nový model už má elektromechamickou brzdu? Pokud ano tak žádná škoda, jak říkám zadek urvu plynem, nějak Tvé filosofii nerozumím....
6. 7. 2011 15:38
Není lehké...
vyrobít coupe-cabrio, které by vypadalo dobře i se střechou nahoře. Podařilo se to třeba Volvu s C70kou. Z4 je řekl bych ještě hezčí se střechou nahoře. Ale třeba takový Lexus IS... Peugeot 307cc... vypadají prostě divně. A SLK taky není nic moc.... předchozí generace se mi tedy líbila víc.
Avatar - CHerokee
6. 7. 2011 14:43
Re: Ten předek
:yes: :yes: => :no: :'-(
Avatar - CHerokee
6. 7. 2011 14:32
Chybka
V textu je uvedeno...

"Vidlicový šestiválec je standardně dodáván s šestistupňovým manuálem, sedmistupňová převodovka 7G-TRONIC PLUS je k dispozici za příplatek."

což není podle mě pravda. V6 MB už nějaký rok dělá jen v automatu. Manuál jde objednat pouze k SLK 200 a možná půjde v budoucnu k SLK 250...asi podle zájmu.
Avatar - CHerokee
6. 7. 2011 14:26
Re: Ten předek
:yes: