Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz: zelená budoucnost (podrobný program do roku 2010)

Ondřej Láník
Diskuze (21)
Evropské automobilky odpověděly na výtky Evropské komise jasně. Téměř všechno je možné. Mercedes-Benz ve Frankfurtu představil asi nejkomplexnější program nových automobilů šetrných k životnímu prostředí.

Jestli jde o existenční nutnost nebo dobře míněnou iniciativu uvidíme až se politici v Bruselu shodnou na nových emisních předpisech.

Mercedes-Benz se ve Frankfurtu pochlubil s mimořádně komplexní sestavou studií a sériových modelů. Prozradil a slíbil neobvykle mnoho údajů, zřejmě proto, aby vzal vítr z plachet aktivistům, kteří v sousedním Německu dokáží ovlivnit veřejné mínění našich ekologicky smýšlejících sousedů a nejdůležitějších zákazníků této značky.

Co tedy Mercedes-Benz chystá? Vezměme to hierarchicky od nejmenších modelových řad po největší.

Smart ForTwo mhd (říjen 2007)

ForTwo MHD (Micro Hybrid Drive) se v praxi projevuje vypínáním motoru kdykoli není v činnosti. Ušetří to v kombinovaném jízdním cyklu 8 % paliva, spotřeba se snižuje ze 4,7 na 4,3 l/100 km.

Velmi napjatý rozpočet nového Smartu ForTwo nedovoluje zavádění přehnaně technicky náročných hybridních ústrojí, a tak označení Micro Hybrid Drive je snad až zavádějící. Benzinový tříválec s 52 kW je obsluhován novým elektromotorem, který má také funkci alternátoru (generátoru). Spalovací motor se vypíná kdykoliv není jeho chod potřeba, a to nejen při stání, ale už ve chvíli, kdy řidič brzdí a rychlost klesne pod 8 km/h. Přes řemenový převod naopak elektromotor startuje už ve chvíli, kdy řidič pouští na křižovatce brzdu.

Podle Smartu se díky novému zařízení, změnou řídicí jednotky a novými převody ušetří v kombinovaném provozu několik desetin litru benzinu na 100 km. resp. několik g CO2 na kilometr jízdy. Konkrétně jde o snížení ze 4,7 l/100 km (112 g/km) na 4,3 l/100 km (103 g/km).

Novinka bude na trh uvedena v nejbližších týdnech, již nyní ji lze v dealerů objednávat s tím, že nejbližší dodávky jsou naplánovány na říjen.

Smart ForTwo cdi mhd (?)

Se spotřebou 3,3 l nafty na 100 km je současný Smart cdi nejúspornějším automobilem na světovém trhu, ale ve Frankfurtu se ukázalo, že spotřeba může být ještě dále snížena! Díky stejné technice start/stop existuje reálná možnost snížení kombinované spotřeby až na 2,9 l/100 km a rekordní hodnota 79 g CO2 na 1 km jízdy. Automobil, který by již dnes byl schopen překonat limity Euro 5 je zatím ve fázi konceptu. Termín příchodu na trh nebyl zveřejněn.

Smart ForTwo ed (listopad 2007)

Písmena ed v názvu znamenají electic drive, nebo-li elektrický pohon. Tento Smart bude poháněn výhradně elektromotorem (30 kW, 140 Nm) a bude tak určen především pro provoz ve městech. Od listopadu 2007 se první stovka těchto automobilů vydá do ulic Londýna. Dojezd 115 km.

Mercedes-Benz A 150 (jaro 2008)

Tak jako Smart ForTwo mhd bude i nejmenší motor ve třídě A vybaven technikou start/stop, která vyřazuje z činnosti motor kdykoliv není jeho chod naprázdno potřeba. Starat se o to bude elektromotor s funkcí startéru a alternátoru, který je ke spalovacímu motoru připojen přes řemenový převod. Novým opatřením se má ušetřit asi 10 % současné spotřeby paliva v kombinovaném cyklu.

Mercedes-Benz A 160 CDI (červen 2008)

Áčko s nejnižší spotřebou paliva v historii. Základní turbodiesel bude mít spotřebu jen 4,5 l/100 km, resp. vypustí 119 g CO2 na 1 km jízdy. Upraveny budou obvyklé komponenty (pneumatiky, převodovka, řídicí jednotka motoru). Úspora proti běžné verzi činí 0,4 l/100 km.

Mercedes-Benz B 170 NGT (červen 2008)

Po sedanu E 200 NGT představuje Mercedes-Benz také tovární béčko na zemní plyn. B 170 NGT má motor o výkonu 85 kW. Spalováním zemního plynu lze docílit podle výrobce úsporu až 20 % emisí CO2 ve srovnání s benzinovou verzí. Spotřeba plynu činí 4,9 kg na 100 km, a to odpovídá 7,4 l benzinu na 100 km, resp, 135 g CO2 na 1 km jízdy. Provozní náklady se provozem na plyn sníží o polovinu.

Mercedes-Benz B F-CELL s palivovými články (léto 2010)

Dlouhá léta vyvíjený program automobilů s palivovými články začíná mít konkrétnější sériovou podobu. Na rok 2010 Mercedes-Benz plánuje třídu B vybavenou palivovými články. Technicky bude malosériově vyráběné ústrojí vycházet z optimalizované soustavy studie F 600 HYGENIUS, představené v roce 2005. Podle prvních zveřejněných parametrů nebude toto B žádný outsider. Jeho elektromotor má mít výkon 100 kW a točivý moment 320 Nm. Spotřeba paliva má odpovídat ekvivalentu 2,9 l benzinu na 100 km jízdy.

Mercedes-Benz C 180 FUEL ECONOMY (leden 2008)

Balíček úsporných opatření bude nasazen také na benzinovou 1,8 přeplňovanou kompresorem. Delší převody, o 15 mm snížený podvozek, důkladné zakrytování podlahy vozu a pneumatiky s nízkým valivým odporem sníží kombinovanou spotřebu na 6,5 l/100 km.

Mercedes-Benz C 200 CDI FUEL ECONOMY (duben 2008)

Čtyřválcové turbodiesely se pro nenáročné úpravy vedoucí k rekordním hodnotám spotřeby, hodí ve střední třídě nejvíce. Motor se 100 kW a 270 Nm bude s tímto Mercedesem od příštího jara jezdit v kombinovaném cyklu za 5,1 l/100 km!

Mercedes-Benz C 220 CDI T (listopad 2007)

Nová vývojová fáze známého vznětového čtyřválce nabídne navíc 15 kW (celkem 125 kW) a 60 Nm. Nové kombi, které je pro třídu C naprosto klíčovou karosářskou verzí, s ním bude schopno jet 224 km/h, když na to příjde tak zrychlovat z 0 na 100 km/h za 8,9 s a přitom byt schopna absolvovat evropský jízdní cyklus se spotřebou 6,1 l/100 km.

Mercedes-Benz C 250 BLUETEC (léto 2010)

Na bázi motoru z C 220 CDI vznikne mimořádně výkonná a současně úsporná varianta BLUETEC. Třída C s tímto motorem bude mít 150 kW a 480 Nm (!), ale kombinovaná spotřeba bude jen 4,9 l/100 km, resp. 130 g CO2 na 1 km. Díky vstřikování močoviny do výfukového traktu se tento diesel bude schopen svou čistotou měřit s benzinovými motory. Má také ambice plnit emisní normu Euro 6. Nejvyšší rychlost 245 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h za 7,9 s.

Mercedes-Benz C 300 BLUETEC HYBRID (jaro 2011)

Několik měsíců po představení S 300 BLUETEC HYBRID (viz níže) přijde na jaře roku 2011 hybridní verze céčka. Modulární technika spojí čtyřválcový turbodiesel 2,2 l se 150 kW a 480 Nm s kompaktním hybridním modulem, který spalovacímu motoru bude pomáhat jen 15 kW. I to ale vystačí na nejvyšší rychlost 236 km/h a velmi slušnou dynamiku (0-100 km/h za 7,2 s). Hlavním cílem je ale spotřeba. V kombinovaném cyklu bude tento Mercedes jezdit za 4,6 l/100 km. Počítá se s plněním norem BIN5 a EU6.

Mercedes-Benz E 350 CGI (prosinec 2007)

Mercedes-Benz E 350 CGI je vybaven motorem, představeným ve třídě CLS na jaře 2006. Přímé vstřikování benzinu do válců se podílí na utváření spalovacího procesu (paprskem paliva řízené spalování), nasazeny jsou piezoelektrické vstřikovače. Nejvyšší výkon 215 kW (+ 15 kW), točivý moment 365 Nm (+ 15 Nm), ale spotřeba paliva 8,7 l/100 km (-10 %). Akcelerace z 0 na 100 km/h 6,8 s, nejvyšší rychlost 250 km/h.

Mercedes-Benz E 300 BLUETEC (prosinec 2007)

Se zpožděním za americkým trhem (tam je od října 2006) přichází také do Evropy sériový turbodiesel se selektivní katalytickou redukcí (vstřikování močoviny do výfukového potrubí) a zásobníkem zachycujícím oxidy dusíku. Díky tomu je již dnes tento diesel připraven plnit Euro 5. Evropská verze prvního Blueteku má 155 kW, 540 Nm již od 1600 ot./min a kombinovanou spotřebu paliva jen 7,3 l/100 km.

Mercedes-Benz E 300 BLUETEC HYBRID (léto 2010)

V létě roku 2010 přijde zcela nová generace třídy E také jako unikátní kombinace techniky BLUETEC, automatické převodovky 7G-TRONIC a hybridního hnacího ústrojí. Modulární technika spojí čtyřválcový turbodiesel 2,2 l se 150 kW a 480 Nm s kompaktním hybridním modulem, který spalovacímu motoru bude pomáhat jen 15 kW, ale mnoha newtonmetry. Celkový točivý moment má vyrůst na 560 Nm, což překonává i některé šestiválce této výkonové třídy. Spojením vznětového motoru s elektromotorem má dojít k ještě efektivnějšímu provozu, než jaký známe ze současných japonských hybridů. E 300 BLUETEC HYBRID prý bude jezdit za 5,1 l/100 km.

Mercedes-Benz R 320 BLUETEC, ML 320 BLUETEC, GL 320 BLUETEC (2008)

Dobré přijetí prvního Blueteku v USA povzbudilo Mercedes-Benz k rozšíření řady o další modely, které mají v USA šanci prorazit. Technika se prakticky nemění. Třída R s pohonem zadní nápravy spotřebuje v tomto provedení 7,8 l/100 km, s pohonem všech kol pak 8,2 l/100 km.

Mercedes-Benz ML 400 HYBRID (2009)

Dvourežimový hybridní systém, vyvinutý ve spolupráci s BMW a GM se objeví ve dvou modelech Mercedesu. Prvním z nich bude asi třída ML. Zážehový vidlicový šestiválec (205 kW, 338 Nm) bude podobně jako u BMW X6 ActiveHybrid, spojen se dvěma elektromotory (celkem 120 kW pro dvě rychlostní pásma) a s mechanickou převodovkou s pevně stanovenými převodovými poměry. Kombinovaný výkon ústrojí bude 250 kW, točivý moment má maximum 480 Nm, spotřeba paliva zase minimum 7,7 l/100 km.

Mercedes-Benz S 300 BLUETEC HYBRID (2010)

Třída S se v roce 2010 dočká stejné techniky, jakou dostane nové E. Luxusní limuzína bude s novým diesel-hybridem jezdit se spotřebou 5,4 l/100 km, nejvyšší rychlost bude činit 240 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h 8,4 s.

Mercedes-Benz S 400 BLUETEC HYBRID (2011)

Místo čtyřválce zaujme v této verzi šestiválec (180 kW), ale elektromotor zůstane zřejmě stejný (15 kW), v přípravě je ale také verze se 45 kW. Celkový výkon ústrojí (195 kW) bude s točivým momentem 630 Nm stačit i na akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,8 s, nejvyšší rychlost 250 km/h a kombinovanou spotřebu 5,8 l/100 km. Také tady se počítá se vstřikováním AdBlue a plněním Euro 6.

Mercedes-Benz S 400 HYBRID

Mercedes-Benz S 400 HYBRID, který má vstoupit na evropský trh v polovině roku 2009 je poháněn zážehovým šestiválcem o výkonu 205 kW (279 k) kombinovaným s elektromotorem, který poskytuje točivý moment 160 Nm a výkon 15 kW (20 k). Kombinovaný maximální výkon je 220 kW a kombinovaný točivý moment dosahuje hodnoty 375 Nm.

Tento model, který patří mezi mild-hybridy (nemůže jet pouze na elektřinu) zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,3 s a dosahuje maximální rychlosti, která je elektronicky omezena na 250 km/h. Zajímavými udaji je také kombinovaná spotřeba 7,9 l paliva na 100 km a emise CO2 190 g/km, což z modelu S 400 HYBRID podle tvrzení automobilky udělá nejúspornější automobil na světě ve třídě luxusních sedanů.

S 400 HYBRID bude vybaven elektromotorem, který bude fungovat jako startér a generátor a akumulátory pro Mercedes-Benz S 400 HYBRID má dodávat společnost Johnson Controls-Saft, což je společný podnik amerického dodavatele interiérů a francouzského výrobce baterií. Ačkoli akumulátory v S 400 nebudou pod takovým zatížením jako ve full-hybridech (schopných i jízdy pouze na elektřinu), jsou v Johnson Controls-Saft, při vývoji podrobovány stejně náročným testům jako baterie, které mají být použity ve full-hybridech. Společnost plánuje výstavbu nového podniku na výrobu Li-Ion akumulátorů pro své evropské zákazníky ještě v tomto roce a měla by stát v Nersac ve Francii.

Mercedes-Benz se s modelem S 400 HYBRID může v roce 2009 stát první výrobcem, který pustí na evropský trh hybridní automobil s Li-Ion akumulátory. Toyota, která je největším producentem hybridních automobilů, podle Automotive News přijde s příští generací modelu Prius a dalšími hybridními modely vybavenými těmito akumulátory až v roce 2010 nebo 2011.

Mercedes-Benz F700 (?)

Sen motorářů o spojení účinnosti vznětového motoru s těmi nejlepšími vlastnostmi zážehového motoru, se možná již splnil. Mercedes-Benz představil ve Frankfurtu nový koncept hnacího ústrojí, jehož srdcem je motor vylepšený několika úpravami konstrukce. Asi největší novinkou motoru DiesOtto (spojení slov Diesel a Otto) je režim zapalování řízeným samozážehem při nízkých zatíženích, tj. zejména v nízkých a středních otáčkách. Na rozdíl od několika předchozích pokusů, není podle výrobce třeba k tomuto režimu speciální syntetické palivo a nový motor si tak vystačí se standardním bezolovnatým benzinem.

Vysoce účinný proces spalování je při absenci jiskry během cyklu motoru, podobný práci vznětového motoru. V režimu startu a při plném zatížení je směs vzduchu a benzinu zapalována klasickou svíčkou, jakmile dojde posunu do pásma s nízkým zatížením automaticky nastupuje režim zapalování řízeným samozážehem. Výsledkem jsou nízké emise oxidů dusíku při homogenním spalování za nižších pracovních teplot. Ostatní složky produktů spalování jsou podle výrobce spolehlivě ošetřeny standardními trojcestnými katalyzátory.

Zážehový čtyřválec 1,8 l je dvoustupňově přeplňovaný turbodmychadly, má přímé vstřikování paliva do válců, variabilní ventilový rozvod (časování a zdvih), hybridní modul s integrovaným startérem/generátorem a variabilní kompresní poměr.

Motor samotný má výkon 175 kW, elektromotor pak další 15 kW a maximum točivého momentu hnacího ústrojí je 400 Nm. Díky celé řadě výše naznačených opatření došlo k "hybridizaci" spotřeby paliva a s ní související produkce CO2. Výrobce uvádí, že F700 s takovým motorem má kombinovanou spotřebu 5,3 l benzinu na 100 km jízdy. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá jen 7,5 s.

Více o tomto Mercedesu najdete v článku Frankfurt živě: Mercedes-Benz F700 – ultramoderna ze Stuttgartu.

Ondřej Láník
Diskuze (21)