Mini může čekat radikální změna. S platformou Neue Klasse přijde o předokolky
Připravovaná architektura BMW Neue Klasse by se měla objevit také u stylové značky Mini. Potíž je v tom, že nebude nabízet pohon předních kol, jaký je pro Mini typický.
Moderní elektromobily s pohonem předních kol nejsou z hlediska jízdních vlastností ideální. Jejich přední nápravy totiž u absolutní většiny modelů nezvládají přenášet razantní nárůsty točivého momentu i zatáčet naráz, k čemuž navíc přispívá základní fyzika. Při akceleraci se přední kola nadlehčují, pneumatiky mají menší kontakt s vozovkou, a tak jsou elektrické předokolky náchylné na protáčení předních kol.
U spalovacích aut s předním pohonem jsme se s tímto problémem nikdy tolik nesetkali, protože neumí podat všechen točivý moment už od nulových otáček. V minulých měsících jsem přitom tento problém zmiňoval hlavně u nového elektrického Mini Cooper SE. Teď to však vypadá, že se v budoucnu elektrická mini stanou výrazně přívětivějšími modely.
BMW, mateřská společnost Mini, aktuálně pracuje na nové elektrické architektuře Neue Klasse, která by se v budoucnosti mohla objevit i u stylové britské značky. Mini sice chtělo být čistě elektrické, ale podle nejnovějších informací serveru BMW Blog v současnosti probíhají diskuze o tom, že by si mohlo ponechat spalovací motory i v dalších letech.
Nové elektromobily by přitom měly být unifikované s technikou BMW a očekává se, že se přesunou na architekturu Neue Klasse. Tento krok dává smysl i z toho pohledu, že budoucí modely iX1 a iX2 mají zakládat na nejnovější technice a současně budou sourozenci modelů Mini.
A nyní se dostáváme k jádru věci. Pokud se nic nezmění, Mini se s Neue Klasse bude muset odpoutat od tradičního pohonu předních kol a doslova se otočit o 180 stupňů. BMW uvádí, že nejnovější platforma Neue Klasse bude mít elektropohon s jedním, dvěma, třemi i čtyřmi elektromotory, ale nikdy nebude disponovat pohonem předních kol.

Nejnovější rozhodnutí vychází z technických omezení asynchronních motorů ASM bez integrovaných převodovek a s nižším výkonem. Na zadní nápravě chce BMW používat výkonnější synchronní elektromotory s elektrickým buzením EESM. Dr. Joachim Post, člen představenstva BMW pro nákup a síť dodavatelů, zároveň uvádí, že se společnost vždy snaží přenést nové technologie do všech svých značek.
S novou architekturou preferující pohon zadních kol by se tedy mohly zlepšit jízdní vlastnosti budoucích elektromobilů značky Mini, ale s největší pravděpodobností si na ně ještě počkáme. Zatím nejnovější generace se na našich silnicích začala objevovat teprve loni. Architektura Neue Klasse od BMW se však má představit už letos.