Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini může čekat radikální změna. S platformou Neue Klasse přijde o předokolky

Mini Cooper SE JCW paket
Mini Cooper SE JCW paket
Mini Cooper SE JCW paket
Mini Cooper SE JCW paket
46 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (8)

Připravovaná architektura BMW Neue Klasse by se měla objevit také u stylové značky Mini. Potíž je v tom, že nebude nabízet pohon předních kol, jaký je pro Mini typický.

Moderní elektromobily s pohonem předních kol nejsou z hlediska jízdních vlastností ideální. Jejich přední nápravy totiž u absolutní většiny modelů nezvládají přenášet razantní nárůsty točivého momentu i zatáčet naráz, k čemuž navíc přispívá základní fyzika. Při akceleraci se přední kola nadlehčují, pneumatiky mají menší kontakt s vozovkou, a tak jsou elektrické předokolky náchylné na protáčení předních kol.

U spalovacích aut s předním pohonem jsme se s tímto problémem nikdy tolik nesetkali, protože neumí podat všechen točivý moment už od nulových otáček. V minulých měsících jsem přitom tento problém zmiňoval hlavně u nového elektrického Mini Cooper SE. Teď to však vypadá, že se v budoucnu elektrická mini stanou výrazně přívětivějšími modely.

BMW, mateřská společnost Mini, aktuálně pracuje na nové elektrické architektuře Neue Klasse, která by se v budoucnosti mohla objevit i u stylové britské značky. Mini sice chtělo být čistě elektrické, ale podle nejnovějších informací serveru BMW Blog v současnosti probíhají diskuze o tom, že by si mohlo ponechat spalovací motory i v dalších letech.

Nové elektromobily by přitom měly být unifikované s technikou BMW a očekává se, že se přesunou na architekturu Neue Klasse. Tento krok dává smysl i z toho pohledu, že budoucí modely iX1 a iX2 mají zakládat na nejnovější technice a současně budou sourozenci modelů Mini.

A nyní se dostáváme k jádru věci. Pokud se nic nezmění, Mini se s Neue Klasse bude muset odpoutat od tradičního pohonu předních kol a doslova se otočit o 180 stupňů. BMW uvádí, že nejnovější platforma Neue Klasse bude mít elektropohon s jedním, dvěma, třemi i čtyřmi elektromotory, ale nikdy nebude disponovat pohonem předních kol.

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Registrovat
Zábava s elektrickým Mini? V testu Martina Vaculíka určitě ano • Zdroj: auto.cz

Nejnovější rozhodnutí vychází z technických omezení asynchronních motorů ASM bez integrovaných převodovek a s nižším výkonem. Na zadní nápravě chce BMW používat výkonnější synchronní elektromotory s elektrickým buzením EESM. Dr. Joachim Post, člen představenstva BMW pro nákup a síť dodavatelů, zároveň uvádí, že se společnost vždy snaží přenést nové technologie do všech svých značek.

S novou architekturou preferující pohon zadních kol by se tedy mohly zlepšit jízdní vlastnosti budoucích elektromobilů značky Mini, ale s největší pravděpodobností si na ně ještě počkáme. Zatím nejnovější generace se na našich silnicích začala objevovat teprve loni. Architektura Neue Klasse od BMW se však má představit už letos.

Vstoupit do diskuze (8)