Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mladý rod jménem Cupra: Prohlédněte si všechny současné modely ve velké galerii

Auto Tip Klassik
Diskuze (13)

Značka sportovních aut ze Španělska už více než tři roky kráčí po boku mateřského Seatu, od kterého se odlišuje nejen charakterem, ale i svébytnými modely v čele s první vlaštovkou - crossoverem Formentor.

Označení Cupra jsme v uplynulých dekádách vídávali na sportovně laděných seatech, které mají v rámci koncernu Volkswagen představovat emotivně zaměřené automobily, byť s velkou dávkou racionality. Úspěch malého Seatu Ibiza Cupra, respektive kompaktního leonu se sportovními geny ovšem vedení Seatu přesvědčil o riskantním tahu v podobě vyčlenění těchto a podobných modelů pod samostatnou značku Cupra. Nakonec se tak stalo na konci ledna 2018. Od té doby Cupra funguje jako autonomní subjekt s vlastním vedením a ředitelstvím. Kořeny značky přitom sahají docela hluboko do minulosti.

Předchůdcem automobilky je totiž divize Seat Sport založená v roce 1985, respektive oddělení Seat Special Vehicles z roku 1971, jež měly na starost vývoj soutěžních speciálů pro šampionáty v rallye a okruhové série. Jen mezi roky 1979 a 1983 Španělé získali jedenáct titulů. Jejich snaha na poli rallye vyvrcholila v devadesátých letech představením Seatů Ibiza Kit Car a Cordoba WRC, respektive veleúspěšným působením v rámci šampionátu WTCC v první dekádě třetího tisíciletí. V letech 2008 a 2009 totiž speciál na základech druhé generace Seatu Leon díky prvenstvím Yvana Mullera, respektive Gabriela Tarquiniho ovládl celkové hodnocení WTCC mezi jezdci i týmy. V současné době Cupra připravuje vozy pro sérii TCR, přičemž loni v únoru představila též čistě elektrický závodní vůz e-Racer.

Spektrum sériových aut na běžné silnice se z původního jednoho zástupce rozrostlo na čtyři. První „čistokrevný“ nositel jména Cupra má podobu kompaktního SUV Ateca, jež vzniká v českých Kvasinách. Ostatní cupry se ovšem rodí už v rodném Španělsku. K nim patří hned dvě varianty kompaktního modelu Leon (hatchback a kombi ST) s dvojicí plug-in hybridních pohonů se 150 a 180 kilowatty a dvěma variantami zážehového čtyřválce 2.0 TSI o výkonu 180 a 221, respektive 228 kW v případě kombi s pohonem všech kol. Nejširší paletou motorizací se chlubí první svébytná cupra v historii. Dynamicky navržený crossover totiž můžete pořídit také v civilnější podobě, tedy bez přídomku VZ neboli veloz (španělsky rychlý). V tomhle případě můžete vybírat i mezi zážehovou patnáctistovkou se 110 kilowatty, čtyřválcem 2.0 TSI (140 kW) s pohonem všech kol a dieselem 2.0 TDI se 110 kW ve variantě s pohonem 4x4 či předokolkou.

Do přehledu jsme ovšem vybrali to nejlepší, co Cupra v současnosti nabízí. Přece jen srdce bije především pro výkon a sílu, tak pojďme na to!

Cupra Leon 2.0 TSI DSG

Hatchback na rozdíl od Leonu ST nemůžete mít s pohonem všech kol, tudíž se musíte smířit s maximálním výkonem 221 místo 228 kilowattů. Handicap je to ovšem mírný. I jako předokolka dokáže být Cupra Leon neskutečně rychlá, ač při sprintu na 100 km/h na kombi ztrácí osm desetin sekundy. V reálném životě ale výraznější rozdíly nepocítíte. Předokolka má výhodu v nižší hmotnosti a menším odporu hnacího řetězce, což ušetří několik deci benzinu na sto kilometrů. Čtyřválec TSI o objemu 2,0 litru instalací filtru pevných částic rozhodně nezkrotl. Přísnější emisní limity mu podle všeho nevadí, subjektivně je totiž možná ještě v lepší formě než kdysi. Inženýrům se povedlo naladit motor tak, aby co nejrychleji reagoval na sešlápnutí plynového pedálu. Zejména v nižších rychlostech je proto dynamika subjektivně skvělá, čemuž pomáhá i standardní sedmistupňová dvouspojka. Ve sportovním módu převodovka „sype“ jednotlivé stupně, jako když bičem práská. Nelelkuje přitom ani v komfortním nastavení, které si užijete především v každodenním životě. Pochválit musíme standardní podvozek s adaptivními tlumiči, který dokáže vykouzlit jak tužší naladění, tak příjemně poddajný projev.

Cupra Leon ST 2.0 TSI DSG

Ostré španělské kombi se nám do rukou dostalo s nejslabším dvoulitrovým čtyřválcem, který však přesto disponuje výkonem 180 kilowattů. V téhle konfiguraci začínající na částce 1.009.900 Kč kombi platí za velmi univerzální vůz, nikoliv jen víkendovou hračku. Díky dostatku síly a skvěle naladěnému celku působí sportovněji než sesterská Škoda Octavia RS s totožným pohonným ústrojím. Za volantem si proto užijete větší porci zábavy. Dvacetitisícový příplatek ve srovnání s hatchbackem je vzhledem k základní ceně zanedbatelný, a tedy určitě doporučeníhodný. Kombi Sportstourer totiž mezigeneračně vyrostlo, což poznáte především na zavazadelníku. Ten totiž pobere minimálně 620 litrů (v případě plug-in hybridu pak o 150 l méně), čímž se řadí mezi největší kompaktní kombi na trhu. Předchozí hatchback má sice o 41 kW vyšší výkon, točivý moment se ovšem liší pouze o 30 newtonmetrů, dynamické vlastnosti slabšího motoru jsou proto stále parádní. Na rozdíl od silnějších provedení si v tomhle případě musíte připlatit 20.500 Kč za adaptivní tlumiče. Vzhledem k charakteru auta, jemuž nedělá problém hrát roli jediného vozu v rodině, tuhle položku vřele doporučujeme.

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

První zástupce nově vzniklé značky si i po loňské modernizaci zachovává pouze jedinou motorizaci. Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru dává 221 kilowattů, přičemž již v základu je dostupný výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Na rozdíl od Cupry Leon s totožným agregátem dostala ateca pohon všech kol, který ve spojení s vyšší světlostí zlepšuje průjezdnost horším terénem, kam většina majitelů zavítá nejspíše omylem. Přirozeným teritoriem Cupry Ateca jsou totiž ideálně hladké silnice. Sportovní podvozek snížený o deset milimetrů a již v základu vybavený tlumiči pérování s proměnnou charakteristikou si ovšem skvěle poradí i s rozbitým povrchem. Sportovně laděná ateca je totiž paradoxně komfortnější než sesterský model od Seatu (oba mimochodem vznikají v Česku). Na typické české okresce proto jen málokdy zažijete ostré rány od kol, která jsou minimálně devatenáctipalcová. Tužší šasi se také stará o minimální náklony v zatáčkách. Až na vyšší polohu za volantem proto často nemáte pocit, že byste řídili SUV. Velké plus představuje také dynamika, plně srovnatelná s Cuprou Leon s totožným motorem, avšak nižší hmotností.

Cupra Formentor 2.0 TSI DSG 4Drive

Pravděpodobně hlavní hvězda celé značky se představila teprve loni a má podobu atraktivního crossoveru s vyšší světlostí, ale nižší linií střechy. Formentor, pojmenovaný po poloostrově na severovýchodě Mallorky, se měl původně nabízet i s emblémy Seatu, nakonec se stal prvním svébytným modelem Cupry. Vedle ostře laděných variant je k dispozici také plejáda civilnějších verzí, tu svou si proto najde snad každý. Tou nejpřitažlivější je ovšem bezpochyby zatím ta nejvýkonnější. Opět se jedná o kombinaci čtyřválce 2.0 TSI s pohonem všech kol, celek je ale tentokrát naladěný na 228 kW. V době „honění“ kilowattů se tahle porce nezdá kdovíjak vysoká, realita je ale mnohem působivější. Navzdory plnění stále přísnějších emisních limitů dvoulitrový agregát nepostrádá výbušnost ani ve vyšších otáčkách. Navíc i moc hezky zní. Do příchodu nedávno představeného vrcholu značky Cupra v podobě modelu Formentor VZ5 s motorem 2.5 TFSI od Audi o výkonu 287 kilowattů se jednoznačně jedná o to nejlepší, za co můžete v rámci automobilky utratit peníze. Formentor v sobě totiž pozitiva vyšší stavby a pocitu jako u běžného vozu snoubí ještě lépe než sesterská ateca.

Budoucnost značky Cupra

Emoce i elektřina Automobilky působící v Evropě se v příštích letech nevyhnou plné elektrifikaci. S bezemisním pohonem počítají také v Cupře. První vlaštovka se ostatně již představila.

Druhým svébytným zástupcem Cupry se stane elektrický kompaktní hatchback Born, který původně vychází z konceptu Seat el-Born z roku 2019. Stejně jako všechny elektrické novinky koncernu Volkswagen z posledních let stojí vůz na modulární platformě MEB, jež je určená výhradně pro bezemisní modely. Bratranec Volkswagenu ID.3 je o něco delší, ale zároveň nižší, aby vynikl její dynamický charakter. Královský rozvor 2765 milimetrů zůstává totožný. Díky menším prostorovým nárokům elektrického pohonu je v kabině 4,3 metru dlouhého hatchbacku místa jako v konvenčním modelu minimálně o třídu výš.

Sériová verze se od svého předobrazu z loňska, který už nesl emblémy Cupra, prakticky neliší. Ostré linie se inspirovaly u Cuper Leon a Formentor. O pohon španělské novinky se stará synchronní elektromotor s permanentními magnety umístěný vzadu. K dispozici je hned několik variant lišících se výkonem jednotky a kapacitou akumulátoru Li-Ion. Základ tvoří verze se 110 kilowatty a využitelnými 45 kWh. Silnější provedení s výkonem 150 kW je už standardně spojeno se články s 58 kWh. V jeho případě si budete moci objednat také balíček e-Boost, který přidá dalších dvacet kilowattů na výsledných 170. Na pomyslný nejvyšší stupínek se postaví vrcholná verze se 170 kilowatty, 77 kilowatthodinami a dojezdem až 540 kilometrů.

Elektrický hot hatchback dostane až dvacetipalcová kola s pneumatikami o šířce 235 milimetrů, které se postarají o ještě efektivnější přesun síly ze zadních poháněných kol na silnici. Chybět nebudou ani adaptivní tlumiče pérování se specifickým nastavením a upravený stabilizační program ESC Sport.

Už za tři roky se dočkáme další elektrické novinky. Tentokrát ovšem půjde o SUV vycházející z předloňské studie Tavascan. Ta se chlubí totožným technickým základem jako menší Cupra Born, v koncepční podobě ovšem dostala hned dvojici elektromotorů, každý na jedné nápravě. Systémový výkon dosahuje 225 kilowattů, což by mělo stačit na sprint na 100 km/h za 6,5 sekundy. Díky akumulátoru se 77 kWh Cupra Tavascan zvládne až 450 km.

Video se připravuje ...
Auto Tip Klassik
Diskuze (13)
Avatar - iudex
23. 9. 2021 11:42
Re: Formentor
Veď ja to nepíšem kriticky ani odsudzujúco, píšem to ako fakt. Proste veľkej väčšine stačí, že tam bude len ten športový výzor a nemusia mať aj adekvátny motor. To je presne ako píšeš princíp M paketu, AMG line a pod. Lenže podstatný rozdiel je, že BMW si kvôli tomu nezaloží samostatnú značku M, je to proste len upgrade existujúceho bežného auta. Seat ale vyčlenil svoje športové modely pod samostatnú značku Cupra (označujúcu dovtedy len najsilnejšie motorizácie), aby následne do takto samostatne vyčlenených modelov dal... obyčajné motory ako majú ostatné bežné Seaty. Pýtam sa: Cui bono? Na čo to bolo dobré? Ak aj bola nejaká idea za Cuprou a jej osamostatnením (a mala nejaké rácio, čo ja popieram), tak osádzaním obyčajných motorov ju úplne zabili.
P.S. Samozrejme nemal by som problém si Cupru kúpiť, mne sú nejaké marketingové kecy ukradnuté, pozerám na obsah. Napr. Cupra Leon ST je pre mňa celkom lákavé rodinné auto, praktický a priestranný kombík so silným benzínom, super. Ale keď viem, že ešte nedávno to isté ponúkal Seat za podstatne menšie peniaze, tak proste viem, že len kvôli novému "prémiovému" znaku Cupra musím dať zbytočne väčšie peniaze a to moc chuť nemám.
Avatar - hugino
22. 9. 2021 22:54
Re: Formentor
Ale aj Mercedes C môžeš mať s AMG paketom alebo BMW s M paketom a pritom môžu mať len základné motorizácie t.j. do 200 k.Ani Alfu Giuliu nekupuje každý len Quadrifoglio Verde s 540 k.To že sa Cupra prezentuje ako športovejšia značka predsa neznamená že bude mať len autá od 300 k + na to je tu Bugatti,Ferrari alebo Lambo ktoré sú čisto športové značky.Však to sami rozdelili na Cupra a VZ.Takisto vyrábajú aj elektromobil Born s technikou ID tak neviem kde stále na to chodíš že 150 k Formentor dehonestuje značku Cupra ktorá je asi len podľa teba rídzo športovou značkou.Medzi nami tých 150 k pri dnešných preplnených cestách je tak akurát na bežné vozenie.Čo z toho že máš 310 k keď stojíš každý deň v zápche pod Strečnom.Tá 1.5 tsi všetky limity 50,90 alebo 130 km v pohode zvládne aj s velmi dobrou spotrebov.To ako by si Mazde 3 alebo Alfe Romeo Giulietta vyčítal že sú to športové značky a prečo majú len 120k.Ani sa mi nezdá že by to bolo predražené však všetky podobne výkonné mainstreamové Crossovery alebo SUV stoja okolo 27-30 000 €.Tu je ale za mňa design jednoznačne velký benefit.To že dajú do ponuky model od 150 k-310k je len dobre takisto výber prevodoviek takže za mňa super prvý samostatný model.
Avatar - iudex
22. 9. 2021 16:24
Re: je jich málo
Ako píšeš, Tigi je o pol triedy vyššie a je to plnohodnotné SUV, ktoré môže poslúžiť aj ako rodinné. To Formentor, v podstate len trochu vyšší Leon hatchback, nemôže.
Na druhej strane kto to nechce ako primárne rodinné auto, prečo nie, dynamika obdobná ako Tigi R za menšie peniaze. Len o čo menej stojí, o to menej človek dostane (nie po dynamickej stránke, ale po praktickej).
Avatar - iudex
22. 9. 2021 16:21
Re: Formentor
Presne potvrdzuješ, na akých ľudí je zacielený Formentor a kto si ho bude kupovať. Tí, ktorým ide o jazdné zážitky, zrejme uprednostnia skôr konkurenciu, alebo klasické karosérie, resp. tie peniaze za topmotorizácie nebudú ochotní dať. Takže Formentor budú kupovať tí, ktorým stačí zdanie športovosti, ten image, ale uspokoja sa s bežným motorom. Takže na cestách to budú väčšinou športové, dravo a svalnato pôsobiace crossovery... s motorom 1,5 ako v hocijakej Scale či Fabii. ;-)
Ako žiaden problém s tým, len to zase ide priamo proti filozofii značky Cupra a dôvodu jej vzniku a existencie.
Avatar - iudex
22. 9. 2021 16:16
Re: je jich málo
Tiež som chcel reagovať k tej veľkosti: Formentor je o triedu menším autom ako Stelvio, Formentor je takou zvýšenou verziou Leonu, teda nižšej strednej triedy, Stelvio je príbuzné Giulii, teda stredná trieda. Napokon to vyplýva aj z vonkajších rozmerov, Formentor d=4,45m r=2,68m, Stelvio d=4,69m, r=2,81m. Proste úplne iná liga, nie sú konkurentmi v ničom okrem spoločného prezentovania sa ako športové SUV/crossover. Ale ako správne píšeš Alfa je v tomto oveľa ďalej, Formentor síce rozhodne nejazdí zle, ale ako píšeš je to ten koncernovský trochu bezemočný štýl, kdežto Stelvio radia spolu s Macanom k "najšoférskejším" SUV.