Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Francie 2020: Nejrychlejší kvalifikace v MotoGP pro Fabia Quartarara

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 10. 10. 2020 • 21:52
48
Zobrazit náhledy (48)
Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020 Motocyklová VC Francie 2020

Nejlepší časy v kvalifikacích na letošní jednostopou Grand Prix Francie zajeli Fabio Quartararo (MotoGP), Joe Roberts (Moto2) a Jaume Masiá (Moto3).

Francie je kolébkou silničního motocyklového sportu. Vždyť motorové dvoukolky (a tříkolky z nich odvozené) se zúčastňovaly spolu s automobily už prvních závodů mezi městy na konci 19. století. Coupe Interationale des Motocyclettes ve francouzském Dourdanu (1904 a 1905) byl vlastně jakýmsi neoficiálním mistrovstvím světa a uspěly v něm stroje Laurin & Klement s Františkem Tomanem a Václavem Vondřichem, ten ve druhém ročníku slavně zvítězil. První oficiální GP Francie se konala až v roce 1920, shodou okolností v Le Mans.

Do mistrovství světa byla poprvé zařazena v roce 1951, kdy se jelo v Albi, pak v letech 1953–1955 a od roku 1959 – pouze v ročnících 1968 a 1971 chyběla, neboť se nepořádala. Moderní historie pamatuje tratě v Rouenu, Remeši, horský okruh Charade v Clermont-Ferrand, Paul Ricard v Le Castellet, Nogaro a Magny-Cours.

Na okruhu Bugatti, který je součástí slavného Circuit de la Sarthe a byl otevřen v šedesátém sedmém, se Grand Prix konala poprvé o dva roky později. Potom ještě desetkrát, ročník 1995 skončil těžkým pádem a zraněním Alberta Puige v pětistovkách, trať musela projít přestavbou a závod se přesunul na Paul Ricard. Od sezóny 2000 se sem vrátil a jezdí se tu nepřetržitě. Pokud započteme všechna klání s tímto názvem, letošní ročník je už 85. v pořadí. Nekoná se ovšem v tradičním květnovém termínu, musel být přeložen. Circuit Bugatti má s proslulou tratí shodnou startovní a cílovou rovinku.

MotoGP

U Ducati je pro příští rok jasno, tovární tým i Pramac Racing kompletně mění sestavy. Již dříve potvrzený Jack Miller dostane nového parťáka ve Francescu Bagnaiovi. Obě volná místa v satelitní stáji tak zaplní Jorge Martín, který přijde z Moto2 a od Avintie se sem přesouvá Johann Zarco. Takaaki Nakagami pravděpodobně zůstane u Lucia Cecchinella i v příští sezóně.

V týdnu se konaly testy na okruhu Algarve u portugalského Portimãa, kde se pojede poslední závod sezóny. Zúčastnili se ho jezdci MotoGP včetně zkušebních. Většina těch stálých ovšem sedlala superbiky.

Prvnímu francouzskému deštivému tréninku překvapivě dominoval Bradley Smith. V FP2 se padalo (Andrea Dovizioso, Smith, Aleix Espargaró, Takaaki Nakagami...), nejlepší čas patřil Millerovi. Maverick Viñales vyjel mimo trať a při návratu se připletl do cesty Joanu Mirovi. Ve třetím tréninku v sobotu dopoledne sice už nepršelo, ale pádů bylo hodně, na zemi skončili například Álex Rins, Valentino Rossi, Mir, Miller a Álex Márquez. Nejrychlejším mužem na trati se stal Fabio Quartararo.

Čtvrtý trénink byl po třinácti minutách zastaven rudou vlajkou. Z KTM Miguela Oliveiry vytékal olej a kouřilo se, Portugalec musel do trávy. Jack Miller na něm uklouzl, ducati se mu řádně zavlnila, zvedl ruku a dráha se musela vyčistit. Po pauze se jelo znovu, ale Oliveira havaroval a skončil v kačírku. Následně si ustlal Rins. Přetahovaná týmu Petronas SRT skončila lépe pro Quartarara.

Jezdci Suzuki museli do první kvalifikace, což zejména Mira v boji o mistrovskou korunu znevýhodňovalo. V MotoGP navíc k první desítce z tří tréninků postupují pouze dva. Povedlo se to Danilovi Petruccimu a Bagnaiovi, Mirovi nikoliv. Brad Binder ve finále upadl.

„Pecco“ Bagnaia bojoval o nejrychlejší čas ve druhé kvalifikaci s jezdci Petronasu. Jenže do bitvy se přimíchal i „Dovi“, který byl letos konečně vidět nejen v závodě. Nestačil jen na Quartarara. Pak začali úřadovat Crutchlow a Miller. Jack vyzrál na všechny, jenže zbývalo poslední kolo. A to zvládl nejlépe domácí borec na převážně tyrkysové yamaze, byť nepřekonal rekord Johanna Zarca. Konečně se zvedl Danilo Petrucci a pojede z první řady. Na Cala, Viñalese a „Doviho“ zbyla druhá.

VC Francie MotoGP 2020 – Kvalifikace (Top 10)
1. Fabio Quartararo Yamaha Petronas Yamaha SRT 1:31,315 min
2. Jack Miller Ducati Pramac Racing 1:31,537 min
3. Danilo Petrucci Ducati Ducati Team 1:31,674 min
4. Cal Crutchlow Honda LCR Honda Castrol 1:31,686 min
5. Maverick Viñales Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP 1:31,719 min
6. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team 1:31,722 min
7. Francesco Bagnaia Ducati Pramac Racing 1:31,752 min
8. Pol Espargaró KTM Red Bull KTM Factory Racing 1:31,795 min
9. Johann Zarco Ducati Esponsorama Racing 1:31,832 min
10. Valentino Rossi Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP 1:31,889 min

Moto2

Barry Baltus, který jezdí Moto3 v týmu PrüstelGP, se přesune do prostřední tříválcové třídy k RW Racing GP, tedy na podvozek NTS. V nejslabší kubatuře ale dosud nebodoval.

V prvním tréninku ošklivě upadl Fabio di Giannantonio, motorka ho vykopla. Na příští rok má smlouvu s Faustem Gresinim, už pro něj jezdil tři roky Moto3, než přešel o kubaturu výše k továrnímu Speed Upu. Incident přestál se zraněním a musel chodit o berlích. Obdobné situaci se nevyhnuli ani Piotr Biesiekirski a lídr seriálu Luca Marini, ale bez újmy na zdraví. Na čele výsledkové listiny se objevilo nečekané jméno: Kasma Daniel, ale složité podmínky jasně naznačovaly, že může vyhrát kdokoliv. Což se také stalo.

Luca Marini ve druhém tréninku absolvoval divoký highsider, motorka ho vyhodila opravdu vysoko a kontakt se zemí byl náležitě tvrdý. Podezření na drobnou zlomeninu levého kotníku se nepotvrdilo a s naraženými zády v závodním víkendu pokračovat může. „Session“ musela být zastavena. Nakonec se po smazání nejrychlejšího času Jorgeho Martína ocitl na špičce Jake Dixon. V sobotu už svítilo sluníčko, i když bylo jen patnáct stupňů. Martín havaroval, ale zůstal nezraněn, stejně jako první dva muži konečného pořadí: Marco Bezzecchi a vítěz Joe Roberts.

První kvalifikaci začal Kasma Daniel pádem ve velké rychlosti. Později jej následovali Izdihar, Polák Biesiekirski, exmistr světa Moto3 Lorenzo dalla Porta, Bulega a Tom Lüthi. Švýcar ale postoupil jako druhý za vítězem Eneou Bastianinim, spolu s nimi šli Arón Canet a oslavenec di Giannantonio (je mu dvaadvacet). V poli poražených zůstal třeba Marcel Schrötter.

Jorge Martín si spolu s jmenovcem Navarrem zkomplikovali případnou chuť na pole position, když havarovali krátce po sobě na stejném místě. Traťoví maršálové museli utíkat, protože ke kalexu v barvách Red Bullu záhy přiletěl tovární speed up. Martín byl přitom na špičce pořadí, ale tři minuty před koncem jej překonal Sam Lowes.

Kdo se ale bude radovat nakonec? Famózní Jo Roberts protnul cíl těsně po vypršení časového limitu, někteří soupeři ovšem měli před sebou poslední okruh. Na třetí místo se vyšvihl Remy Gardner. Anglicky mluvící jezdci tak narušili nadvládu Italů, i když Američan letos získal už třetí pole position. Bývalý závodník John Hopkins dělá svou trenérskou práci skvěle.

VC Francie Moto2 2020 – Kvalifikace (Top 10)
1. Joe Roberts Kalex Tennor American Racing 1:36,256 min
2. Sam Lowes Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:36,343 min
3. Remy Gardner Kalex Onexox TKKR SAG Team 1:36,449 min
4. Jorge Martín Kalex Red Bull KTM Ajo 1:36,522 min
5. Marco Bezzecchi Kalex Sky Racing Team VR46 1:36,577 min
6. Luca Marini Kalex Sky Racing Team VR46 1:36,668 min
7. Xavi Vierge Kalex Petronas Sprinta Racing 1:36,737 min
8. Jake Dixon Kalex Petronas Sprinta Racing 1:36,826 min
9. Enea Bastianini Kalex Italtrans Racing Team 1:36,840 min
10. Stefano Manzi MV Agusta MV Agusta Forward Racing 1:36,877 min

Moto3

Jaume Masiá se příští rok pravděpodobně přesune k Akimu Ajovi, kde zůstane Raúl Fernández. Náš Filip Salač dostane pro sezónu 2021 nového týmového kolegu, bude jím Andrea Migno, ten letos hájí barvy VR46.

První trénink Moto3 se v Le Mans konal v chladu a na mokré trati. Hodně se padalo, nejdramatičtěji si ustlal Stefano Nepa a Carlos Tatay měl co dělat, aby se mu vyhnul. Nejrychlejší ze všech byl Andrea Migno, ale ten o svůj čas kvůli vyjetí do zelené zóny přišel, takže nakonec vyhrál John McPhee. Tatsuki Suzuki své operované rameno šetřil a vůbec nevyjel, s týmem Paola Simoncelliho ovšem prodloužil kontrakt i na příští rok.

Druhý trénink patřil Salačovi! Musel ale vynechat závěrečnou čtvrthodinu toho sobotního a vzhledem k tomu, že se jezdilo mnohem rychleji (až o 2,7 s), čekala ho první kvalifikace. Třetímu volnému měření sil vládl Raúl Fernández.

V závěru první kvalifikace havarovali Niccolò Antonelli a Gabriel Rodrigo. Itala na poslední chvíli vyřadil z postupové čtyřky Kaito Toba, Argentinec se do ní ještě vešel spolu s Dennisem Foggiou a Ryuseiem Yamanakou. Salač byl až sedmý a k Top 14 nejrychlejších v trénincích nepostoupil. Vsadil na závěrečné kolo a nevyšlo mu to.

Boj o pole position nezačal dobře pro Tobu, který spadl. Tři minuty před finišem potkalo totéž průběžně vedoucího závodníka mistrovství světa Aie Oguru. Těsně před nájezdem na cílovou rovinku se odporoučeli k zemi Yamanaka a Migno, Japonec Itala sundal. Na vrcholu se vyhříval Fernández, ale finále patřilo Jaumemu Masiovi v novém rekordu. Vedle něj se postaví na rošt Albert Arenas a John McPhee.

Nedělní závod má jiný harmonogram, než je obvyklé, měnil se pro formuli 1. Nejslabší Moto3 začínají v 11:20, po nich následuje MotoGP, a to v jednu odpoledne. Moto2 startují v půl třetí.

VC Francie Moto3 2020 – Kvalifikace (Top 10)
1. Jaume Masiá Honda Leopard Racing 1:41,399 min
2. Albert Arenas KTM Gaviota Aspar Team Moto3 1:41,419 min
3. John McPhee Honda Petronas Sprinta Racing 1:41,846 min
4. Raúl Fernández KTM Red Bull KTM Ajo 1:41,856 min
5. Sergio García Honda Estrella Galicia 0,0 1:41,920 min
6. Gabriel Rodrigo Honda Kömmerling Gresini Moto3 1:41,947 min
7. Tony Arbolino Honda Rivacold Snipers Team 1:41,962 min
8. Ayumu Sasaki KTM Red Bull KTM Tech 3 1:41,982 min
9. Romano Fenati Husqvarna Sterilgarda Max Racing Team 1:42,190 min
10. Celestino Vietti KTM Sky Racing Team VR46 1:42,463 min
21. Filip Salač Honda Rivacold Snipers Team 1:42,796 min

Zdroje: archiv auto.cz, Motorkáři.cz, MotoGP Twitter, MotoGP.com, MotoGPsport.cz, MotoGPsport Twitter, Wikipedia, Nova Sport

Foto: Václav Duška jr.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku