Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test Yamaha XSR900: Když zdání prostě klame

Jiří Baborský Jiří Baborský 10. 10. 2020 • 07:03
30
4
Zobrazit náhledy (30)
Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Mašina vypadá jako stará škola, ale na levém řídítku najdete přepínač kontroly trakce a na pravém jízdní režimy Yamaha XSR900 Tříválcová osmsetpadesátka s přesazenou klikou má jemný chod, ale hlavně drtivý nástup točivého momentu, který vás neustále ponouká zvedat XSR na zadní Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Setkání generací – vpředu kulatá klasika s žárovkou, vzadu diodová moderna í á , á a Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Yamaha XSR900 Pohodlné prošívané sedlo dobře vypadá. Vpředu je širší, což spolu s vyšším posezem 830 mm znesnadňuje menším jezdcům došlápnutí na zem. Yamaha XSR900 Yamaha XSR900

Mix moderní techniky a retro designu je sázkou na jistotu. Yamaha XSR900 se tváří jako seriózní dáma v letech, ale chováním připomíná pubertální dračici.

Do minulosti se ohlížíme rádi. Retro funguje jak u aut, tak u motorek. Yamaha XSR je jedním z těch případů. Japonská značka při návrhu sedmistovky a testovaného devítikila zavzpomínala na své historické sportovní stroje, jejichž ducha se pokusila naroubovat na aktuální nejmodernější techniku. Výsledkem je na první pohled celkem nenápadná motorka tradičního střihu. Vpředu obyčejné světlo s žárovkou, na hliníkovém profilu přišroubovaný kulatý budík a zadní lucerna sedící na blatníku. Žádná designová věda, prostě motorka.

Při pohledu zezadu si všímáme otisků moderní doby – dozadu totiž XSR září diodami a po budíku neběhá ručička, ale skáčou tam čísla na displeji. Údaje jsou na malém prostoru nahuštěné, ale hlavně titěrnou stupnici otáčkoměru abyste luštili lupou.

V moderním hliníkovém rámu trůní hi-tech motor, kraťoučký výfuk končí hned pod stupačkami a dohromady všechno tvoří jeden celistvý tmavý blok, který by podle nás snesl nějaké oživení, když už má tahle retro mašina brnkat na city. Ale Japonci už jsou takoví, smysl pro drobné detaily od nich těžko čekat. Možná na estetickém koření trochu ušetřili, ale i tak XSR vypadá dobře a cenovka 239.990 Kč ještě líp.

Při pohledu z boku vypadá yamaha vysoká a stejný pocit máme, když si na ni sedneme. Sedlo leží až 830 mm nad zemí, je široké a jezdec vysoký 178 cm už musí stát na špičkách. Pozice za příjemně širokými řídítky je nečekaně sportovně předkloněná a naznačuje, co nás čeká. Řadový tříválec s přesazenou klikovou hřídelí má svérázný zvuk a běží krásně jemně – známe ho i z jiných modelů Yamahy a vždycky nás hodně bavil. Tři palivové mapy jsou zřetelně odlišené, základní je skutečně krotká, střední hezky univerzální a teprve ostrá otevře bránu do pekla. Výkon 85 kW a krouťák 87,5 Nm nevypadají na papíře nijak brutálně, ale tři válce v řadě je servírují naprosto démonickým způsobem. Už v pěti tisících otáček se nám XSR snaží vytrhnout z rukou – a to máme k dispozici ještě víc než jednou tolik. Ten zátah je masakrální a zvedá nás na zadní bez ohledu na kvalt, který máme zrovna zařazený. Letíme po okresce s novým asfaltem a chápeme, proč je štelovatelný podvozek testovací mašiny utažený pěkně natvrdo. XSR vypadá možná obyčejně, ale dá se s ním jet neskutečná střelba a jistota pod zadkem je potřeba. Yamaha je krásně lehká na předku, skvěle brzdí, a i když nás vyšší stavba zprvu zaskočila, parádně se překlápí v zatáčkách.

Svět motorů 41/2020 Svět motorů 41/2020

Technická příbuznost s divokým naháčem MT-09 je jednoduše poznat, u motorky tradičního střihu však vykouzlí ještě o něco širší úsměv. Ten nám zmizel v centru Prahy, kde trochu trpíme. Tvrdé odpružení nás naklepává jak řízek, cítíme každou dlažební kostku, sotva palcem trefujeme přepínač blinkrů. Pro častější městské pojížďky to chce podvozek trochu povolit. Jinak ale nemáme s XSR ani v hustém provozu problém. Spojka jde zlehka, zabírá jemně a ostrost plynu si každý vybere podle vlastního vkusu. Je to vážně podmanivý mix vlastností…

Plusy

  • Brutální motor
  • Nevadnoucí brzdy
  • Hravé jízdní vlastnosti
  • Sympatický vzhled

Minusy

  • Vyšší posez
  • Tvrdší podvozek
  • Nečitelný otáčkoměr
Yamaha XSR900
Motor čtyřdobý řadový tříválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 847
Výkon (kW/min-1) 84,6/10 000
Točivý moment (Nm/min-1) 87,5/8500
Převodovka, sek. převod 6°, řetěz
Brzdy P/Z (mm) kotoučové s ABS 2 x 298/245
Pneumatiky P a Z 120/70 R17 a 180/55 R17
Rozvor (mm) 1440
Výška sedla (mm) 830
Pohotovostní hmotnost (kg) 195
Objem nádrže (l) 14
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,2
Základní cena 239 990 Kč

Související články

Témata
Avatar - SKAY
10. 10. 2020 21:39
Re: Hezká
To snad né XT a Terenni Teror ma s asfaltem nic mocspolečného...
10. 10. 2020 16:41
Re: Hezká
Teď jsem někde četl, že prý tenhle typ navazuje na XT 500 - to je tahle https://en.wikipedia.org/…ki/Yamaha_XT_500 . Samozřejmě s řadovým tříválcem 850 ccm a kolama (gumama) jaké to má jde o silniční motorku. Je to takový poněkud divný mix poměrně vzpřímeného posazu ala motard a těžkého základu (motor).
Avatar - SKAY
10. 10. 2020 16:05
Hezká
barevná kombinace . Škoda že to vypadá jak vysoká koza z profilu.Prý brutální zátah :D alejo už celkem slušný objem :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku