Test Yamaha XSR900: Když zdání prostě klame
Mix moderní techniky a retro designu je sázkou na jistotu. Yamaha XSR900 se tváří jako seriózní dáma v letech, ale chováním připomíná pubertální dračici.
Do minulosti se ohlížíme rádi. Retro funguje jak u aut, tak u motorek. Yamaha XSR je jedním z těch případů. Japonská značka při návrhu sedmistovky a testovaného devítikila zavzpomínala na své historické sportovní stroje, jejichž ducha se pokusila naroubovat na aktuální nejmodernější techniku. Výsledkem je na první pohled celkem nenápadná motorka tradičního střihu. Vpředu obyčejné světlo s žárovkou, na hliníkovém profilu přišroubovaný kulatý budík a zadní lucerna sedící na blatníku. Žádná designová věda, prostě motorka.
Při pohledu zezadu si všímáme otisků moderní doby – dozadu totiž XSR září diodami a po budíku neběhá ručička, ale skáčou tam čísla na displeji. Údaje jsou na malém prostoru nahuštěné, ale hlavně titěrnou stupnici otáčkoměru abyste luštili lupou.
V moderním hliníkovém rámu trůní hi-tech motor, kraťoučký výfuk končí hned pod stupačkami a dohromady všechno tvoří jeden celistvý tmavý blok, který by podle nás snesl nějaké oživení, když už má tahle retro mašina brnkat na city. Ale Japonci už jsou takoví, smysl pro drobné detaily od nich těžko čekat. Možná na estetickém koření trochu ušetřili, ale i tak XSR vypadá dobře a cenovka 239.990 Kč ještě líp.
Při pohledu z boku vypadá yamaha vysoká a stejný pocit máme, když si na ni sedneme. Sedlo leží až 830 mm nad zemí, je široké a jezdec vysoký 178 cm už musí stát na špičkách. Pozice za příjemně širokými řídítky je nečekaně sportovně předkloněná a naznačuje, co nás čeká. Řadový tříválec s přesazenou klikovou hřídelí má svérázný zvuk a běží krásně jemně – známe ho i z jiných modelů Yamahy a vždycky nás hodně bavil. Tři palivové mapy jsou zřetelně odlišené, základní je skutečně krotká, střední hezky univerzální a teprve ostrá otevře bránu do pekla. Výkon 85 kW a krouťák 87,5 Nm nevypadají na papíře nijak brutálně, ale tři válce v řadě je servírují naprosto démonickým způsobem. Už v pěti tisících otáček se nám XSR snaží vytrhnout z rukou – a to máme k dispozici ještě víc než jednou tolik. Ten zátah je masakrální a zvedá nás na zadní bez ohledu na kvalt, který máme zrovna zařazený. Letíme po okresce s novým asfaltem a chápeme, proč je štelovatelný podvozek testovací mašiny utažený pěkně natvrdo. XSR vypadá možná obyčejně, ale dá se s ním jet neskutečná střelba a jistota pod zadkem je potřeba. Yamaha je krásně lehká na předku, skvěle brzdí, a i když nás vyšší stavba zprvu zaskočila, parádně se překlápí v zatáčkách.
Technická příbuznost s divokým naháčem MT-09 je jednoduše poznat, u motorky tradičního střihu však vykouzlí ještě o něco širší úsměv. Ten nám zmizel v centru Prahy, kde trochu trpíme. Tvrdé odpružení nás naklepává jak řízek, cítíme každou dlažební kostku, sotva palcem trefujeme přepínač blinkrů. Pro častější městské pojížďky to chce podvozek trochu povolit. Jinak ale nemáme s XSR ani v hustém provozu problém. Spojka jde zlehka, zabírá jemně a ostrost plynu si každý vybere podle vlastního vkusu. Je to vážně podmanivý mix vlastností…
Plusy
- Brutální motor
- Nevadnoucí brzdy
- Hravé jízdní vlastnosti
- Sympatický vzhled
Minusy
- Vyšší posez
- Tvrdší podvozek
- Nečitelný otáčkoměr
Yamaha XSR900 | |
Motor | čtyřdobý řadový tříválec DOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 847 |
Výkon (kW/min-1) | 84,6/10 000 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 87,5/8500 |
Převodovka, sek. převod | 6°, řetěz |
Brzdy P/Z (mm) | kotoučové s ABS 2 x 298/245 |
Pneumatiky P a Z | 120/70 R17 a 180/55 R17 |
Rozvor (mm) | 1440 |
Výška sedla (mm) | 830 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 195 |
Objem nádrže (l) | 14 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,2 |
Základní cena | 239 990 Kč |