Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC San Marina 2022: Bagnaia se v MotoGP udržel před Bastianinim a vyhrál

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Bagnaia vyhrál královskou kubaturu počtvrté v řadě. V Moto2 se hodně padalo, konečně uspěl náhradník Alonso López a v Moto3 se radoval Dennis Foggia. Filipa Salače sestřelil Senna Agius.

Čtrnáctým závodem letošního MS silničních motorek byla Velká cena San Marina na okruhu Misano nedaleko Rimini. Jezdci zde zatáčejí šestkrát doleva a desetkrát doprava. 5. září uplyne dvanáct let od tragického skonu Shoyi Tomizawy při závodě Moto2. Upadl v zatáčce Curvone a Scott Redding s Alexem de Angelisem se mu neměli šanci vyhnout. Svým zraněním japonský jezdec ještě během závodu MotoGP bohužel podlehl.

Paddock navštívil Lorenzo Baldassarri, který aktuálně jezdí velmi úspěšně supersporty. Jejich úroveň vzrůstá a další špičkoví jezdci se tam chystají. Déšť v Misanu nehrozil, před závody bylo 27 stupňů a tribuny se na rozdíl od pátku a soboty docela zaplnily.

MotoGP

Andrea Dovizioso se loučí. Šestatřicetiletý jezdec nastoupil ke své 346. Grand Prix. Mistr světa stopětadvacítek z roku 2004 jich napříč kubaturami vyhrál celkem 24, z toho v královské třídě 15.. Kromě tří titulů vicemistra světa MotoGP (2017-2019) získal stejný úspěch dvakrát ještě ve dvoutaktních dvěstěpadesátkách (2006-2007). Mistrem světa MotoGP bych asi byl, ale bohužel v mé éře jezdil Marc Márquez.“

Tým Gresini vzdal hold svému zakladateli a vyvedl své stroje v bílé barvě s italskou trikolórou. Stejnou kombinaci měly stroje Garelli 125, které jej dovezly ke dvěma titulům mistra světa. Enea Bastianini si navíc připsal nejrychlejší čas ve warm upu (1:31,9 min). Konkurencí pro něj nebyl ani zajíc, který běhal po areálu okruhu.

Fabio Quartararo okomentoval sobotní kvalifikaci: „Trať sice rychle oschla, ale obrubníky byly pořád mokré a nebylo radno na ně najet.“ Jorge Martín řekl: „Dostal bych se do druhé kvalifikace, ale doplatil jsem na žlutou vlajku, proto mi zrušili poslední rychlé kolo. I když už se nic nedělo, pořád byla vyvěšena.“ K jeho neangažování do továrního týmu Ducati podotkl manažer Pramacu Fonsi Nieto (synovec Ángela Nieta a sám bývalý závodník): „Jorge je obrovský talent, fenomenální jezdec a musí se s tím porvat.“

Závod byl vypsán na 27 kol (114 km). Hned v první zatáčce skončil pro Johanna Zarca, Michele Pirra a Pola Espargara, který se držel za ruku. Na vině byl ale jeden ze strojů KTM, který do Pirra vrazil. Nejlépe vyrazil Jack Miller, za kterým vyrazil Enea Bastianini. Jenže Jack Miller z prvního místa upadl a za ním následoval Marco Bezzecchi. „La Bestia“ se udržel na motorce snad jen zázrakem. Fabio di Giannantonio a Franco Morbidelli však ne.

Vedení se ujal Francesco Bagnaia, ale stínoval ho Maverick Viñales. Následovali Bastianini, Luca Marini a z 8. místa se dopředu prokousával Quartararo, vyřídil Aleixe Espargara a jel už pátý. První čtveřice jezdila v poklidu pořád pospolu, závod se v poklidu přehoupl přes polovinu. Marinimu odcházely gumy a ani obhájce titulu nestačil. Gardner a Oliveira dostali dlouhé kolo. Viñales pošilhával po vítězství, ale Bastianini ho předjel. „Top Gun“ jeho tempo nezachytil.

Zato Bastianini byl na Bagnaiovi nalepený. Nechá si útok na poslední kolo? Udělal drobnou chybku, co chybělo, aby svého soupeře sundal, ale ještě ho stihl znovu dojet. Japonec Watanabe jim sportovně nepřekážel, dostal celé jedno kolo… Eneovi chybělo jen 34 tisícin k tomu, aby „Pecca“ porazil. Vítěz Bagnaia se dostal na druhé místo v šampionátu a stává se největším konkurentem Quartarara v boji o mistrovskou korunu. Ztrácí 30 bodů a do konce zbývá ještě šest Grand Prix. Čtyři závody po sobě žádný jezdec Ducati v MotoGP ještě nikdy nevyhrál. Fabio zůstal pátý za Viñalesem a Marinim.

Maverick Viñales: „Jsem pyšný na práci, kterou jsme s Aprilií odvedli. Vytěžili jsme hodně. Jsou tu skvělí fanoušci, trať je báječná.. Musíme makat a ještě se zlepšit.“ Enea Bastianini: „Na startu to nebylo nic moc, ale pak se výkon zlepšil. Zadní guma držela. Chtěl jsem vyhrát, nicméně pódium je fajn. Pecco jel neuvěřitelně.“ Bagnaia začal ve své mateřštině a evidentně šlo o omyl, který si uvědomil a omluvil se. „Trakce a grip zpočátku nefungovaly, ale když jsem spálil trochu benzinu, motorka byla lehčí a pak už to šlo. Start z páté pozice také nebyl ideální, ale povedlo se!“ I on věnoval rukavice publiku.

VC San Marina 2022 MotoGP – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Francesco Bagnaia Ducati Ducati Lenovo Team 41:43,199 min
2. Enea Bastianini Ducati Gresini Racing MotoGP +0,034 s
3. Maverick Viñales Aprilia Aprilia Racing +4,212 s
4. Luca Marini Ducati Mooney VR46 Racing Team +5,283 s
5. Fabio Quartararo Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP +5,771 s
6. Aleix Espargaró Aprilia Aprilia Racing +10,230 s
7. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar +12,496 s
8. Brad Binder KTM Red Bull KTM Factory Racing +14,661 s
9. Jorge Martín Ducati Prima Pramac Racing +17,732 s
10. Álex Márquez Honda LCR Honda Castrol +21,986 s

Průběžné pořadí MS jezdců po 14 závodech z 20: 1. Fabio Quartararo 211 bodů, 2. Francesco Bagnaia 181, 3. Aleix Espargaró 178, 4. Enea Bastianini 138, 5. Johann Zarco 125...

Moto2

Dennis Foggia už má smlouvu s Italtransem pro příští rok v kapse. Marcel Schrötter naopak v týmu Intact GP pokračovat nebude, což je šok. Manažer Jürgen Link řekl, že očekávaný progres nenastal. Na otázku, zda pojede v těchto barvách i Jeremy Alcoba, utrousil stroze: „Nepředpokládám to.“ Niccolò Antonelli naopak zůstává u VR46: Vím, že jsem letos zklamal, ale jsem rád za to, že dostanu ještě jednu šanci.“ Od Fanticu zaznělo: „Udrží se kontinuita týmu.“

Nejrychlejší čas ve warm upu zajel Albert Arenas (1:36,8 min). Tým Valentina Rossiho převlékl své stroje do sytě žluté barvy v kombinaci s modrými pruhy, týkalo se to i kategorie MotoGP.

Filip Salač po sobotní kvalifikaci řekl: Se sedmnáctým místem nejsem spokojený, mám na víc. Za těchto podmínek budu rád, když urvu nějaké body.“ Lorenzo dalla Porta se dlouhodobě pere se zraněným ramenem. Závod byl vypsán na 25 kol, téměř 106 km.

Jake Dixon zahodil své naděje hned v prvním kole, na stíhačku z 18. místa na roštu nedošlo. Dostal highsider. Zonta van den Goorbergh také brzy skončil, stejně jako Manuel González. Po divokém úvodu se ujal vedení Alonso López před Albertem Arenasem, na kterého se nalepil Celestino Vietti, drželi se jich také Arón Canet a Ai Ogura. V 5. kole spadl Jorge Navarro, jeho výkony jsou jen stínem minulých let. Nepovedený víkend zakončil i Salač, potkal se se Sennou Agiusem, náhradníkem za Sama Lowese. Ten už je vizuálně v pořádku, ale na návrat do sedla to ještě není.

Fermín Aldeguer dostal dlouhé kolo, zkrátil si jednu ze zatáček, ale ani si ho neodbyl a havaroval. Velmi slušnou kvalifikaci neproměnil v dobrý výsledek ani dalla Porta. Agius sice pokračoval dál, ale zajel do boxů. Vietti se pral o průběžný bronz s Canetem, Augusto Fernández zase s Ogurou, ale to byla vlastně bitva o vedení v mistrovství světa. Vietti své šance pomalu ztrácí, vydržel mezi nejlepšími jen deset kol. Podobně dopadli i jeho týmový parťák Antonelli a „divočák“ Pasini. Celestino ovšem zkusil jet dál.

Suverénně si počínal López, druhý Canet a třetí Arenas nestačili, Augusto Fernández s Ogurou jeli za nimi, Ai měl na svého soupeře ale už velkou ztrátu. Rozhozený Schrötter si neuhlídal limity trati a obdržel dlouhé kolo, jezdil ale za desítkou. Pád Seana Kellyho přední příčky neovlivnil. Fernández zatroubil k útoku, dostihl Arenase a pokusil se zaútočit, ale Albert mu to vrátil. Nakonec se ale pořadí měnilo.

Rodák z Madridu Alonso López to dokázal a vyhrál. Nejen pro sebe, ale i pro Lucu Boscoscura, narušil tak monopol Kalexu. Cílem projel po zadním kole. Divákům věnoval svoje rukavice. Pódium bylo v Itálii kompletně španělské… Velkou cenu San Marina dokončilo jen 17 jezdců.

Dnes třetí Augusto Fernández: „Z devátého místa na startu to nebylo jednoduché. Ostatní jezdci dělali chyby a padali, mně nedržel předek., ale dohnal jsem Arenase, dostal jsem ho a získal stupně vítězů.“ Arón Canet: „Udělal jsem hodně chyb, měl problémy se zadním pneumatikou, ale nakonec z toho bylo pódium.“ A přešťastný vítěz: „Nemám slov, jsem šťastný, motorka byla skvělá, jsem rád za Lucu.“ Následovala děkovačka. Filip zamířil k lékařům, má naštípnutý palec na levé ruce a uhodil se do hlavy. Agius do něj narazil. Byl to jeden z nejhorších pádů v kariéře.“

VC San Marina 2022 Moto2 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Alonso López Boscoscuro +Ego Speed Up 40:35,332 min
2. Arón Canet Kalex Flexbox HP40 +1,253 s
3. Augusto Fernández Kalex Red Bull KTM Ajo +3,305 s
4. Albert Arenas Kalex Inde GasGas Aspar Team +4,615 s
5. Ai Ogura Kalex Idemitsu Honda Team Asia +9,166 s
6. Pedro Acosta Kalex Red Bull KTM Ajo +10,339 s
7. Tony Arbolino Kalex Elf Marc VDS Racing Team +10,434 s
8. Somkiat Chantra Kalex Idemitsu Honda Team Asia +12,377 s
9. Joe Roberts Kalex Italtrans Racing Team +18,242 s
10. Jeremy Alcoba Kalex Liqui Moly Intact GP +19,560 s
DNF Filip Salač Kalex Gresini Racing Moto2 kolize

Průběžné pořadí MS jezdců po 14 závodech z 20: 1. Augusto Fernández 198 bodů, 2. Ai Ogura 194, 3. Arón Canet 157, 4. Celestino Vietti 156, 5. Tony Arbolino 117… 21. Filip Salač 21...

Moto3

V ranním zahřívacím tréninku opět zazářil Ayumu Sasaki (1:41,7 min). Ze 17. místa na startu jej ale v závodě čekalo hodně práce. Ten byl vypsán na 23 kol (97 km). V zaváděcím kole upadl Joshua Whatley, který v pátek 2. září oslavil sedmnáctiny. Lídr průběžného pořadí seriálu Sergio García vyrážel ze 13. pozice.

Sasaki a Nicola Carraro upadli hned na začátku, Ital najel do Japoncova zadního kola. Ayumu se tedy příliš nesvezl. Několik dalších jezdců se na trať nevešlo, Adrián Fernández „zašpuntoval“ Garcíu. Svou domácí Grand Prix nedokončil ani rodák z nedaleké Cattolicy Andrea Migno. García jel totální hranu, sťukl se s Öncüem, záhy se sklouzl… Pokračoval dál, ovšem jako poslední. Pro lídra šampionátu beznadějná situace. V 5. kole spadl i Mario Aji.

Izan Guevara tak měl šanci svému týmovému kolegovi v průběžném pořadí odskočit, dělal všechno možné proto, aby získal maximum bodů. Přidala se k němu trojice Foggia, Daniel Holgado a Jaume Masiá. García usoudil, že snažení v závodě nemá smysl, ale byl týmem vyslán zpět na trať. Zastavila ho až černá vlajka, která znamenala diskvalifikaci.

Sedm okruhů před cílem se první šestice alespoň na chvíli sjela, přidali se Deniz Öncü a Tatsuki Suzuki. Long lap dostal Xavi Artigas, zkrátil si jednu zatáčku, ale beztak jezdil bohužel mimo body. Pohromu týmu Prüstel dokonal pádem v předposledním kole Carlos Tatay. Pole dlouho vedl Foggia, bez šance na triumf nebyli ani Guevara, Masiá a Öncü. Zbylí soupeři už ztráceli. Foggia využil souboje jezdců za sebou a vyhrál. Navíc se vrátil do boje o titul. Na Öncüa opět stupně vítězů nezbyly, KTM se mu rozvlnila, což ho stálo jistě hodně sil…

Třetí v cíli Izan Guevara: „Bylo to náročné. Od poloviny závodu mi odcházela zadní guma. Pódium je fajn, těším se na Aragonii.“ Jaume Masiá porazil Guevaru skutečně jen o tisícinky: „Těžký závod, měl jsem dobré tempo, pak jsem rytmus trochu ztratil. Na konci mi trochu zkazil plány Deniz, když se mě pokusil předjet...“A vítěz si triumf užíval, hodil divákům i svoje rukavice. Do parc fermé ale nedojel: „V posledních pěti kolech mi odcházely gumy, bylo to složité, ale vyhrál jsem tu potřetí během dvou let!“ Rozhovory s jezdci byly dosti zkráceny…

VC San Marina 2022 Moto3 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Dennis Foggia Honda Leopard Racing 39:21,864 min
2. Jaume Masiá KTM Red Bull KTM Ajo +0,289 s
3. Izan Guevara GasGas Gaviota GasGas Aspar Team +0,334 s
4. Deniz Öncü KTM Red Bull KTM Tech3 +0,453 s
5. Daniel Holgado KTM Red Bull KTM Ajo +4,955 s
6. Tatsuki Suzuki Honda Leopard Racing +5,926 s
7. Diogo Moreira KTM MT Helmets – MSI +11,002 s
8. Iván Ortolá KTM Angeluss MTA Team +11,188 s
9. John McPhee Husqvarna Sterilgarda Husqvarna Max +11,383 s
10. Stefano Nepa KTM Angeluss MTA Team +11,494 s

Průběžné pořadí MS jezdců po 14 závodech z 20: 1. Izan Guevara 204 bodů, 2. Sergio García 193, 3. Dennis Foggia 169, 4. Jaume Masiá 147, 5. Deniz Öncü 140…

Zdroje: iSport.cz, Wikipedia, MotoGP Twitter, MotoGP.com, Nova Sport

Foto: Václav Duška jr.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Doporučujeme