Motor 1.2 VTi ve vozech PSA: HTP po francouzsku?
Tříválcům v našich krajích zkazila pověst dvanáctistovka HTP, která se po roce 2002 stala převažující motorizací Škody Fabia. Jak to dopadlo, když stejně velký motor o deset let později přinesli Francouzi?
Pokud dnes existují motory 1.2 HTP (40 až 51 kW), které uživatelům dobře slouží, je to buď ohleduplným provozem při převážně nižší zátěži, pečlivým preventivním servisem, nebo četnými a drahými konstrukčními změnami v průběhu výroby. Co všechno bylo špatně, je na samostatný článek (vyšel v SM 45/2012), ve zkratce hlavně teplota oleje. Tříválec má méně teplosměnných ploch, tudíž i víc problémů s chlazením při stejném výkonu. Vzniklým karbonem trpí vše a následky mohou být fatální. Překvapivé ale je, že s výjimkou předsmrtných stavů motory HTP nikdy nebraly olej.
V Dánsku je to problém
Vysoká spotřeba oleje je naopak hlavním problémem atmosférických motorů Peugeot řady EB. Tříválcové dvanáctistovky s obchodním označením VTi a výkony 53 až 61 kW v roce 2012 nahradily někdejší velmi spolehlivé atmosférické jedenáctistovky a čtrnáctistovky.
Upozornil nás na to bývalý kolega Matouš Jelínek, který podobně jako mnoho jiných mladých a vzdělaných lidí před časem usoudil, že nemá cenu zahazovat se v zemi, kde mafie a vláda jedno jsou. A odstěhoval se do Dánska. Severská země má mnoho výhod, ale i nevýhody. Jednou z hlavních je vysoké zdanění silnějších vozů. Daňově výhodné tříválcové peugeoty tam jsou jedněmi z nejrozšířenějších aut.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.