Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motorkářská sezona je tady. Na co by si motorkáři měli dávat pozor?

David Bureš
Diskuze (1)

Po zimě jste možná i vy už nastartovali svůj stroj a nemůžete se dočkat nadcházející motorkářské sezony. Pamatujete si však, jaká vám hrozí rizika?

Poslední dny už je sice zase škaredo, jaro už se ale hlásí o slovo, což znamená, že se na silnice vrací nejen cyklisté, ale také motocyklisté. Právě ti patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu, jen během roku 2018 jich bylo na českých silnicích usmrceno 91, nejvíce od roku 2010. Na co by si motocyklisté měli na začátku sezony dávat pozor?

„První jarní vyjížďky jsou obzvlášť náročné, protože řada motocyklistů několik měsíců na svém stroji neseděla. S nadsázkou řečeno je kombinace studený stroj a studený motorkář sama o sobě riziková,“ upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí BESIPu, na fakt, že řada motorkářů po zimě mohla zapomenout na některé návyky a neupozorňovat si nebezpečí, která jim na silnici hrozí.

Video se připravuje ...

Přestože už přes den svítí sluníčko, což motorkáře vyláká na oblíbené silničky, na silnici může být ještě po ránu nebo večer námraza. Případně vozovka může být mokrá. „Překvapit může i štěrk, písek či větve, které na silnicích po zimě zůstávají,“ varuje dále Neřold.

Z jízdy v autě zase mohou někteří jezdci zapomenout na některé návyky. Moderní bezpečnostní systémy aut už umožňují naplno brzdit i v zatáčce, což na motorce nelze – hrozí smyk. Pamatovat je potřeba i na to, že za dnes tak populární SUV je kvůli jejich rozměrům špatně vidět, a tak je nutné být ve střehu při jejich předjíždění. S tím souvisí i fakt, že také sami řidiči si na motorkáře na cestách po zimě odvykli a nemusejí si vždy uvědomit, že za nimi jezdec jede. Proto je na jaře důležitější než kdy jindy předvídat chování ostatních řidičů.

Před začátkem motocyklové sezony je také důležité zkontrolovat technický stav stroje. Nestačí jen otřít prach a vyrazit za oblíbenými zatáčkami. Zkontrolujte tlak v pneumatikách a případně je dofoukněte. Brzdy pak mohou být odvzdušněné, tipem je i odmaštění kotoučů. Nepodceňte ani výbavu – i na sebekratší projížďku si nasaďte nejen obligátní helmu, ale také rukavice, motocyklové boty a případně další chrániče.

Motocyklisté patří mezi vůbec nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Loni byla každá zhruba šestá usmrcená osoba na českých silnicích právě motorkář, což je historicky nejvyšší podíl. S podílem 19,8 % pak motocyklistou byla každá pátá těžce zraněná osoba.

Souvisí to však i s tím, že počet motorkářů má u nás vzestupnou tendenci. Prodeje motorek rostou, loni u nás bylo registrováno 17.281 motocyklů, o 7,7 % více než o rok dříve. Viníci nehod přitom na straně motorkářů mírně převažují. V roce 2018 zavinili motocyklisté 2.109 nehod, což byl 57% podíl na všech nehodách s účastí motocyklistů; 59 motocyklistů bylo usmrceno právě vinou motocyklistů, tj. 65 %.

Nejčastější příčinou usmrcení motocyklistů bylo nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu  vozovky (zatáčka, klesání, stoupání, šířka apod.). Nejohroženější skupinou jsou pak jezdci ve věkové kategorii 35 až 44 let.

„Z hloubkové analýzy dopravních nehod víme, že nejčastěji dochází k čelnímu nárazu motocyklu do kolizního partnera (51,8 %), druhým nejčetnějším druhem dopravních nehod s účastí motocyklu je samotný pád motocyklisty a motocyklu,“ doplňuje Neřold s tím, že zranění motocyklisty jsou ovlivněna zejména kvalitou vybavení motocyklisty, mezi které patří zejména přilba, rukavice, bunda, kalhoty a boty.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme