Motory V12 (6. díl): Lamborghini Murciélago
Značka je neobvyklá také tím, že dlouhá léta byl v nabídce vlastně jen automobil s motorem V12 pod kapotou.
Devadesátá léta nepatřila ke zlatému věku firmy Lamborghini. Po tom co Lambo koupil v osmdesátých letech Chrysler, změnila relativně mladá značka (založená v r. 1963), několikrát majitele. Prostřednictvím bermudské firmy Megatech patřila dokonce částečně také korejské automobilce Kia, když nakonec skončila v roce 1998 pod křídly Audi.
S tím přišel do supersportovních Lamborghini také stálý pohon všech kol. Ne že by se před příchodem Audi nic takového u Lamborghini nedělalo (viz Diablo VT), ale Audi zavedlo nový standard značky, takže dnes není problém vyrazit si s novým Lambem třeba do zasněžených Alp, na speciálně pro Lambo navržených zimních pneumatikách Pirelli.
Menší baby-Lambo představené minulý rok v Ženevě jsme představili v magazínu, a protože má „jen“ deset válců pod kapotou, odbýváme jej pouze odkazem na starší článek.
Cílem našeho seriálu je dvanáctiválcová současnost. Ta je u Lamborghini představována celohliníkovým motorem 6.2 V12. Ten má základ v motoru stejné koncepce, který používalo už Diablo (stejné vrtání 87 mm, zdvihový objem 5707 cm3). Dvě řady válců svírají obligátní úhel 60° a zvětšením zdvihu na 86,8 mm byla překročena čtyřsetkilowattová hranice maximálního výkonu. Dnešní Murciélago má motor o objemu 6192 cm3 V12. Nejvyšší výkon vyhnali technici k 426 kW při 7500 ot./min, točivý moment má nejvyšší hodnotu 650 Nm při 5400 ot./min. V rozmezí 2000-7500 ot./min je k dispozici 500 Nm. O snové hodnoty se stará čtyřventilový rozvod s proměnným časováním ventilů a variabilním sáním.
Proti předchůdci je současný motor vybaven mazáním se suchou skříní, a motor tak je o 50 mm níže, což vedlo k cennému snížení těžiště automobilu. Řidič přes pedál akcelerátoru ovládá elektronickou cestou hned čtyři škrtící klapky.
Murcielago využívá efektní vstupy chladícího vzduchu za bočními okny, podobně jako předchozí typy Diablo a Countach. V aktuálním modelu je agresivní vzhled spojen s účelnou změnou profilu vstupních otvorů přivádějících chladící vzduch k chladičům. Děje se tak buď na povel řidiče (při běžícím motoru), nebo samočinně, jakmile teplota okolního vzduchu resp. teplota chladící kapaliny dosáhne limitní hodnoty. Lamborghini tomu říká Variable Air-flow Cooling System (VACS). K zavedení této „komplikace“ přivedla konstruktéry aerodynamická optimalizace karosérie. Extrémní výkony podávané hnací jednotkou sice nejsou v životě auta příliš běžné (výrobce udává cca 15% jízdní doby), ale právě na tyto situace musí být dimenzován i chladící systém, což by u konvenčního řešení vedlo k větším vstupním otvorům a tedy i většímu aerodynamickému odporu karosérie. Murcielago v „bojové pozici“ tak vypadá ještě agresivněji, díky dvěma krovkám na bocích, vysunutým v pracovní poloze o 20°.
Pohon všech kol je realizován prostřednictvím mezinápravové viskózní spojky a diferenciálů s omezenou svorností (25% vpředu /45% vzadu). Šestistupňová manuální převodovka spolupracuje s jednokotoučovou spojkou (průměr 272 mm).
Loňská produkce Lamborghini dosáhla rekordního počtu 1357 automobilů. Z toho bylo 424 dvanáctiválců. Celkem bylo již vyrobeno více než 900 Murciélag, z nichž více než čtvrtina skončila na trhu USA.
Na našich snímcích je zachycen motor Murcielaga vystavený na letošním ženevském autosalonu a jako zajímavost jsme přidali Countach, projízdějící nedaleko frankfurtského výstaviště. Na silnici přeci jen lépe vyniknou extrémní proporce, například výška ve srovnání s vpředu jedoucím Mercedesem C.
Diablo 6.0* | Murciélago | |
Motor | ||
Druh motoru | zážehový dvanáctiválec V12 | zážehový dvanáctiválec V12 |
uložený uprostřed podélně | uložený uprostřed podélně | |
Materiál hlavy válců/bloku motoru | hliník.slit. / hliník.slit. | hliník.slit. / hliník.slit. |
Vrtání/zdvih [mm] | 87 / 84 | 87 / 86,8 |
Zdvihový objem [cm³] | 5992 | 6192 |
Počet ventilů na válec | 4 | 4 |
Kompresní poměr | 10,7:1 | 10,7:1 |
Výkon [kW při ot./min] | 405 / 7.100 | 426 / 7.500 |
Max. točivý mom.[Nm při ot./min] | 620 / 5.500 | 650 / 5.400 |
Olejová náplň [l] | - | 12 |
Chladící kapalina [l] | - | 15 |
Objem nádrže [l] | 100 | 100 |
Jízdní výkony | ||
Zrychlení 0-100km/h [s] | 3,9 | 3,85 |
Nejvyšší rychlost [km/h] | 330 | přes 330 |
Spotřeba dle 99/100/ECE | ||
Palivo (oktan. č.) | - | bezolovnatý benzín 98 okt. |
město [l/100 km] | - | 32,6 |
mimo město [l/100 km] | - | 15,1 |
kombinovaná [l/100 km] | 24,9 | 21,5 |
Emise CO2 [g/km] | - | - |
Hmotnosti | ||
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1625 | 1820 |
Celková hmotnost [kg] | 1850 | 2000 |
Cena [Euro] | - | 223.880 |
* již se nevyrábí |
Další články o dvanáctiválcích:
Motory V12 (1. díl): Volkswagen/Audi W12
Motory V12 (2. díl): Mercedes/Maybach V12 biturbo
Motory V12 (3. díl): BMW 6.0 V12