Mototest Jawa 350 OHC: Alespoň líp svítí a brzdí...
Je to už pět let, co jsme otestovali čtyřdobou variaci na někdejší Jawu 350 z přelomu 70. a 80. let. Pro letošek se podrobila modernizaci. Sice to jde proti duchu retromotorky, ale aspoň líp svítí a brzdí.
Nové motorky v klasickém hávu dneska frčí. Obvykle ale používají veskrze současnou techniku, jen staře vypadají. Jízdní vlastnosti jsou tím pádem aktuální, a to včetně bezpečnosti a komfortu, jaké dnešní motorky nabízejí.
Ale Jawa 350 OHC je úplně jiná! Tohle už není po letech od uvedení na trh retromotorka, ale skutečně letitý stroj. Motor je čínská kopie hondy z dob krále Klacka, rám je svařený z ocelových trubek a ještě do loňska brzdil zadní kolo buben. A víte co? Dobře že tak! Pojďte si připomenout dobu, kdy jste ještě měli vlasy, máma vážila o třicet kil míň a poslouchali jste Kaťáky!
Import v bednách
Prosadit dvoutaktní motorku do výroby by dnes už nedokázal ani Houdini. Odér namodralého dýmu by holt mohl zabít pandy na druhém konci Země, a tak se místo toho odtamtud přes celou kouli vozí do Týnce nad Sázavou motorky po dílech rozložené v bednách. Tady je zkompletují a dodají prvky, které z nich dělají reminiscenci staré jawy ze 70. let. Sice v Posázaví pořád montují dvoutaktní model 350/640, ale jen jako sadu dílů k přestavbě na původní doklady.

Technický základ 350 OHC je čínský Shineray se vším, co k tomu patří. Takže se stroj nahusto prodává jinde jako Romet nebo Mesh. A nechybějí ani rezervy ve zpracování technických detailů. Za svary pod krkem řízení byste dostali na učňáku za uši a vysloveně nevzhledné jsou katalyzátory připlácnuté do výfukových svodů.
Nicméně když odhlédneme od estetiky, zůstává pocit, že se motorka nerozpadne pod zadkem. A toho si ceníme víc. Navíc má pětikvalt a elektrický startér. Co bychom za to na staré „třipade“ dali, že?
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!