Na prodej je legenda českých srazů, Škoda 100 Coupé s osmiválcem z Tatry
Jestli jste před nějakými 15 lety objížděli tuningové srazy, existuje dost velká šance, že jste na nich potkávali oranžovou Škodu 100 přestavěnou na kupé. A s osmiválcem...
Nepřehlédnutelné auto se objevilo například na Mimoňských válkách v roce 2006 nebo nebo na Tuning Motor Show 2007 v Kopřivnici. Akcí, na nichž se ukázalo, ale bylo jistě mnohem víc. A psal o něm dokonce také Svět motorů, unikátní škodovce s V8 věnoval dvoustranu v prvním vydání roku 2007.
Díky článku víme, že vůz postavil Tomáš Martinec z Mladoboleslavska. „Většina lidí upravuje erka a rapidy, vidí se tisícovky, stodvacítky nebo novější škodovky, ale do stovky se pustí málokdo. Já jsem jedna z těch výjimek, které tento typ učaroval,“ prozradil tehdy Martinec. Už když stovku kupoval, nosil v hlavě plány na zástavbu osmiválce. Do škodovky chtěl nacpat vzduchem chlazený agregát z Tatry 613.
První pokus ale úplně nevyšel, Tomáš totiž koupil vrak kopřivnické limuzíny se zničeným motorem. Z auta použil alespoň převodovku, zadní nápravu a podlahu. Pak sehnal funkční V8. Zajímavé je, že ta v tu dobu měla najeto už asi půl milionu kilometrů.
Díky ostřejším vačkám, zvětšeným difuzorům karburátorů a otevřeným vzduchovým filtrům výkon vzrostl s původních 123,5 kW na 147 kW, tedy 200 koní. Podle některých zdrojů výkon dosahoval dokonce 204 koní.
Montáž třiapůllitrového osmiválce a tatrovácké zadní nápravy si vyžádala přestavbu zadní části škodovky, širší rozchod kol měly zamaskovat vypouklé laminátové blatníky. Přepracován byl podvozek: původní zavěšení kol bylo zesíleno a tvůrce přidal pružiny Eibach a tlumiče HP. Kola Tomáš vybral třináctipalcová, disky Evolution obouvaly pneumatiky o rozměru 195/50 vpředu a 245/45 vzadu.
Kromě nezvykle širokého postoje upravená stovka zaujme ještě jediným párem dveří. Krátké přední dveře totiž vystřídaly delší ze Škody 110 R, kvůli čemuž karoserie musela projít dalšími úpravami. Jednu dobu dokonce auto jezdilo bez bočních oken, původní samozřejmě do nového řešení s delšími dveřmi neseděla. A podobně se nehodila skla z „erka“, u nichž představoval problém A-sloupek, nebo přesněji řečeno tvar trojúhelníkového bočního okénka pocházejícího ze Škody 100.
Tomáš dále vyztužil karoserii, přidal sportovní doplňky, v lakovně vybral oranžový odstín ze vzorníku Audi a předělal interiér. Design plně odpovídá době vzniku, tehdy takové úpravy frčely.
A výsledek? Podle Martince se upravená škodovka uměla rozjet na 230 km/h, akcelerace z klidu na stovku pak podle zdrojů z internetu zabrala něco málo přes 7 sekund.
Známá auta z tuningových srazů občas mívají smutný život - po chvílích slávy často skončí odložená jako věčný projekt, na který majiteli nezbývají peníze nebo čas, neobvyklé nejsou ani konce způsobené nehodami. A jindy se po takových vozech jednoduše slehne zem.
Škoda 100 Coupé s osmiválcem Tatra se každopádně dožila současnosti. Přes několik vlastníků se dostala k majiteli, který nyní zvažuje její prodej. O aktuálním stavu si můžete udělat představu z několika fotografií v galerii, i z toho mála je patrné, že nějakou péči by auto přivítalo. Po technické stránce je však stovka funkční, ostatně alespoň jednou do roka prý absolvuje nějaký ten sprint. Cenu prodejce vidí nad hranicí 300 tisíc korun.