Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Silniční sedlový tahač Sitrak C7H – licenční výroba MAN TGX
Prakticky od zahájení válečného konfliktu nejsou v Rusku k dispozici nové západní vozy
Středně těžký Kamaz Compass 9, rebrandovaný čínský vůz JAC
Kamaz modelové řady K5, vlevo velká kabina (Actros), vpravo malá kabina (Antos)
10 Fotogalerie

Na ruský trh náklaďáků útočí Čína, Kamaz bojuje kopiemi. Na vrchol se derou nové značky

redakce AUTO.CZ

Kvůli sankcím odešli z Ruska všichni evropští výrobci a úplně se zastavily dodávky všech dovážených komponentů pro automobilky - Daimler, ZF, WABCO, Cummins a tak dále. Trh však neklesl, ale naopak roste: +51,3 % za první tři měsíce letošního roku.

Nyní v první desítce prodejů nákladních vozidel v Rusku není žádná Scania, žádný Mercedes, žádní další Evropané, jsou tam však Číňané - Sitrak, Shacman, FAW, Howo, Foton, JAC. Zároveň je mezi modely na prvním místě tahač Sitrak C7H, který dříve v Rusku vůbec nebyl.

Sitrak C7H je čínská licencovaná kopie tahače MAN TGX. Motor má objem 13 litrů a výkon 480 k/352 kW, převodovka je ZF TRaXon a brzdový systém dodala společnost Wabco. Při pohledu z boku nelze tahač Sitrak od MAN TGX vůbec rozeznat. Interiér je jiný, ale z pohledu řidiče se tahač chová velmi dobře.

Je pravda, že v provozu jsou problémy s elektrickým vedením: stále to není MAN! Shacman dodává do Ruska sklápěče řady X3000 6x4 a 8x4. Mají vlastní kabiny, vznětové motory Cummins (vyrobené v Číně, Dongfeng), převodovky Fast Gear, nápravy HanDe. Celková hmotnost vozidla (GVW) je pro model s uspořádáním podvozku 6x4 41,5 t, a pro čtyřnápravový model s pohonem 8x4 se bavíme o  51 tunách.

Z Naberežnyje Čelny

Kamaz, který byl silně závislý na evropských komponentech, začal vyrábět „antisankční“ modely. U tahače Kamaz-54901 (řada K5) je nyní kabina Mercedes Actros MP4 kompletně vyrobena v Rusku, z ruské oceli a bez managementu od Daimleru.

Pod kabinou je vznětový řadový šestiválec Kamaz s maximálním výkonem 450 koní. Místo skříně ZF TraXon je nyní aplikována čínská převodovka Fast Gear, místo zadní nápravy Daimler je čínská HanDe, brzdový systém Wabco nahradil čínský Sorl. Místo točny (páté kolo) Jost je vřazen výrobek ruského Technotronu.

Od poloviny letošního roku plánuje Kamaz vyrábět tisíc takových tahačů měsíčně a brzy se změní vybavení. Místo 12litrového motoru bude 13litrový a místo displeje s uhlopříčkou 10" bude displej s uhlopříčkou 15,6‘‘.

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka 2) • Auto.cz

Sklápěč Kamaz-6520 (řada K3) se starou kabinou dostal restyling a typové označení K3+. Nárazník je celokovový a třídílný, interiér kabiny je nový. Nápravy jsou nyní čínské (HanDe), motor Cummins se zdvihovým objemem 9 l se plně vyrábí v Rusku bez řízení managementem společnosti Cummins a dostal název Kamaz. Osmnáctistupňová převodovka ZF se také vyrábí v Rusku pod značkou Kamaz. Hmotnost sklápěče se zvýšila na 41,5 tun, aby mohl konkurovat Číňanům.

Čínský Trakker

Iveco opustilo Rusko i společný podnik Iveco-AMT na Uralu, který vyráběl vozidla Trakker pro Sibiř a severní teritoria. Společnost se nyní jmenuje jednoduše AMT a montuje čínské kopie Iveco Trakker - Saic Hongyang vyráběné na základě licenční dohody s Ivecem. Modely, které jsou zároveň vybaveny přední hnací nápravou HanDe, jsou konvertovány z typu podvozku 6x4 na 6x6. Výrobní plán do konce roku 2023 hovoří o výrobě 1200 těžkých nákladních vozidel označovaných jako ChinaTrakker.

Nový „malý“ motor

GAZ zahajuje výrobu vlastního vznětového motoru G21 místo sankcionovaného motoru Cummins 2.8. GAZ G21 je lokalizovaný čínský motor Foton 2.5 o maximálním výkonu 150 k/110 kW. Zatímco klasický model Gazelle Next je již tímto motorem vybaven, nové modely Gazelle NN a Sobol NN se s tímto motorem pod kapotou objeví později.

Sable NN je „nová malá gazela“. Vyznačuje se nízkou střechou a jednoduchými pneumatikami na zadní nápravě. Celková hmotnost vozidla (GVW) je 2,5 t nebo 3,5 t. GAZ má nyní i novou převodovku. Místo původní s pěti převodovými stupni má nyní převodovku šestistupňovou.

Ve třídě středně těžkých nákladních vozidel jsou dva nové modely, oba s čínskými kabinami. GAZ má nový model Valdai 8 (kabina Foton, podvozek GAZ, nová šesti stupňová převodovka a nový motor GAZ G21). Kamaz vyrábí modely Compass 9 a Compass 12, jedná se o čínský JAC s faceliftem a znakem Kamaz. Později se objeví lehčí modely Compass, včetně konkurenta Gazelle.

Čína se snaží

Více než 53 % trhu nových nákladních vozů v Rusku zabírají čínští výrobci. Sankce a přerušení dodávek komponentů transformují ruský trh nových nákladních vozidel. Kamaz si stále udržuje status značky č. 1 a prodejního lídra v Rusku (stejně jako Lada), ale podíl automobilového gigantu z Naberežhnje Čelny klesá.

V lednu 2023 bylo prodáno 1765 nákladních vozů Kamaz, tedy o 24,2 % méně než ve stejném období loňského roku. Kamazu dýchají na záda čínští výrobci: Sitrak, Shacman, FAW a Howo, jejichž celkový lednový prodej přesáhl tři tisíce vozů. Ruský GAZ je podle popularity šestý, ale jeho prodej v lednu také klesl o 32,5 % — na 414 vozů. Další ruský výrobce Ural se propadl o 66,8 % na 178 kamionů. Zatímco čínští výrobci vykazovali rekordní prodeje. O něco lépe než Rusové se mohl cítit běloruský MAZ, který zvýšil prodej o 70,4 % na 409 vozů, ale také jej ovlivnila vlna protiruských sankcí.

V únoru 2023 pokračoval trend snižování podílu ruských výrobců: prodej Kamazu klesl o 37,9 % ve srovnání s loňským rokem — na 2020 vozů. Sitrak však prodal o 485 nákladních vozů více než v lednu 2023 a udržel si druhé místo v hodnocení oblíbených značek nových nákladních vozů. Prodeje vozů Shacman, FAW, Howo a Foton vzrostly. Pouze čínský JAC začal ztrácet půdu pod nohama.

Zde se projevil další trend, charakteristický pro ruský automobilový trh v roce 2023 — Číňané zde soutěží nejen s Rusy a běloruskými MAZ, ale velmi aktivně i mezi sebou. A zdá se, že JAC už v této konkurenci neobstojí. Tržby společnosti klesly o 14,1 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Nejoblíbenějším modelem na lednovém trhu nových nákladních vozů byl čínský Sitrak C7H. Druhý je také čínský FAW CA3310. Vozy Kamaz 43118 a 65115 jsou třetí a čtvrté. Ve stejné době klesly prodeje Kamazu 43118 o 18,9 % a ruského modelu GAZ Gazon Next o 34,3 %. Pro srovnání, prodej čínských FAW CA3310 vzrostl z 31 nákladních vozů v lednu 2022 na 471 vozů v lednu 2023. Shacman SX3318, Shacman SX3258 a Howo T5G aktivně dobývají ruský trh.

Top modely prodejních lídrů v únoru 2023 se nezměnily: jde o Sitrak C7H, FAW CA3310 a Kamaz 43118. Prodeje Kamazu 43118 však podle Autostatu nadále klesají - v únoru o 32,5 %. GAZ nadále ztrácel půdu pod nohama - o 32,8 %.

Ruská výroba ztrácí

Ruští výrobci podle očekávání ztratili v prvních dvou měsících roku 2023 také podíl na trhu nových nákladních vozidel. Podíl Kamazu klesl z 38 % na 24,5 %, GAZ snížil podíl z 9 % na 6 % a Ural spadl ze 7,8 až na 3 %. Sitrak okamžitě získal 16 % trhu, Shacman má 13,9 % a FAW ovládá 9 %. Model Sitrak C7H zaujal 16 % trhu, FAW CA3310 má 6,7 % a Kamaz 43118 zaznamenal 6,6% podíl. Kamaz si stále drží vedoucí postavení na trhu nových nákladních vozidel před čínskými výrobci.

Nejprodávanějšími modely na ruském trhu byly v prvních měsících roku 2023 čínské Sitrak C7H a FAW CA3310. Je však potřeba si také uvědomit, že statistika výroby a prodejů nákladních vozidel v Rusku ze zcela zřejmých důvodů nebere v potaz tzv. státní obranný příkaz. V jeho rámci ruští výrobci dodávají své produkty armádě a informace jsou samozřejmě státním tajemstvím.

Autoři: Fedor Lapšin, Milan Olšanský