Ruská značka Ural a její současná produkce: Vrcholem je model Next
Ruská automobilová značka Ural dnes nabízí několik modelových řad těžkých nákladních vozidel vhodných především pro nasazení v náročném terénu. Vlajkovou lodí nabídky je model Next.
Historie výrobce nákladních automobilů Ural se začala psát v roce 1941, když Státní komise pro obranu SSSR rozhodla o přesunu automobilové výroby z moskevského závodu ZiS (Zavod imeni Stalina). Město Miass v Čeljabinské oblasti se nejprve stalo útočištěm pro výrobu motorů, převodovek a zadních náprav pro nákladní vozidla, která byla vyráběna v Uljanovsku a nadále i v Moskvě.
Na základě rozhodnutí Statní komise pro obranu SSSR z počátku roku 1943 pak došlo k úplnému přesunutí výroby nákladních vozidel z Uljanovska do Miassu. První kompletní vozidla opustila výrobní linku v létě roku 1944. V tomto období nesl závod název UralZiS (Uralskij zavod imeni Stalina) a vyráběl vozidla z produkce moskevské automobilky ZiS.
Prvním vozidlem, u nějž byla poprvé použita značka Ural, která je pro nákladní vozidla z produkce závodu UralAZ používána dodnes, se stal Ural-375. Tento model zamířil do výroby v roce 1960 a na jeho techniku i design odkazují více či méně i dnešní vozidla z produkce závodu UralAZ, patřícího od roku 2001 pod křídla koncernu GAZ Group.
Ural Next je vrcholem v nabídce své značky a rovněž i jejím nejnovějším zástupcem, jehož sériová výroba byla zahájena v roce 2015. Nástupce modelové řady 4320 jde v případě konstrukce podvozku i svého zaměření v jejích stopách. Na trh zamířil nejprve s konfiguracemi náprav 4x4 a 6x6, které od roku 2018 doplňují provedení 6x4.
Pohon provedení s pohonem všech kol zajišťují moderní přeplňované vznětové řadové šestiválce JaMZ-536 o objemu 6,65 l s výkony 177 kW, 210 kW a 230 kW. V případě vozidel s konfigurací podvozku 6x4 jsou k dispozici šestiválce o objemu 6,65 l s nejvyšším výkonem 241 kW a 309 kW.
Těžká nákladní vozidla modelové řady Next jsou nabízena v široké paletě provedení od klasických valníků přes sklápěče a tahače návěsů až po nosiče specializovaných nástaveb. Maximální užitečné zatížení verzí 6x6 je až 13 tun a v případě verzí 6x4 až 19 tun. Pozornost si v případě modelové řady Next zaslouží kabina řidiče, která vychází z konstrukce lehkého užitkového modelu GAZelle NEXT a je doplněna o nově navrženou přední část s kapotou motoru a blatníky.
Ural-M vznikl na základech podvozku vozidel Ural-4320 a v některých verzích využívá i modernizovanou kapotovou kabinu této modelové řady. Během vývoje bylo do konstrukce vozidel Ural-M zavedeno přibližně 50 změn a technologických vylepšení.
Sériová výroba této modelové řady byla zahájena v roce 2014 a v současnosti je nabízena široká řada provedení. Klasické valníky a vozidla s nástavbou pro dopravu osob jsou k dispozici na podvozcích 4x4 a 6x6. Pouze v třínápravovém provedení jsou nabízeny jednostranné sklápěče, zatímco tahače návěsů mohou být v provedení 6x6 a 8x8.
UralAZ nabízí vozidla Ural-M s moderními přeplňovanými vznětovými motory. Řadové šestiválce JaMZ-536 o objemu 6,65 l jsou podobně jako u modelové řady Next nabízeny v provedeních s výkony 177 kW, 210 kW a 230 kW. Maximální užitečné zatížení vozidel Ural-M může být v závislosti na provedení až 11 tun, zatímco celková hmotnost může být až 22,5 tuny.
Ural-6370 představuje nejtěžší modelovou řadu v současné nabídce závodu UralAZ, navazující i na vozidla řady 5557 a 5323 z osmdesátých a devadesátých let dvacátého století. Sériová výroba této modelové řady byla zahájena v roce 2011 a v současnosti ji reprezentují pouze vozidla s konfigurací podvozku 6x6, která jsou dodávána jako sklápěče, tahače a podvozky pro účelové nástavby.
Ural-6370 může v provedeních pro ruský a další vybrané trhy disponovat maximálním užitečným zatížením až 21,5 tuny při celkové hmotnosti vozidla až 34,5 tuny. Samozřejmostí je schopnost provozu při teplotách od -50 do 50 stupňů Celsia.
Pohonnou jednotkou této modelové řady je přeplňovaný vznětový šestiválec JaMZ-652. Tento řadový šestiválec je pro modelovou řadu Ural-6370 k dispozici pouze v provedení s nejvyšším výkonem 303 kW ve spojení s převodovkami značky ZF. Brzdový systém je dodáván společností WABCO a Knorr-Bremse, zatímco kabina vychází z konstrukce italské značky Iveco.
Zdroj: UralAZ.ru, Wheelsage.org, Auto.cz