Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nádherný sporťák Škoda Winnetou letos slaví 50 let. Do výroby se nedostal i kvůli rychlosti

David Bureš
Diskuze (5)
Zajímavý projekt původem ze Švýcarska chtěl lákat na nízkou cenu. Do výroby se ale nakonec nedostal.

Škoda 450 a následná Felicia byly krásné kabriolety, které zaujaly nejen u nás, ale hlavně i v zahraničí. Když v roce 1964 výroba felicie skončila, znamenalo to i konec pro otevřené vozy mladoboleslavské značky. Jen po pár letech se takové auto mohlo do výroby dostat, k realizaci Škody Winnetou ale nakonec nedošlo. Vůz s indiánským jménem tento měsíc slaví 50 let od premiéry, a tak je vhodná příležitost si ho připomenout.

Roadster pojmenovaný podle „náčelníka Apačů“ známého z knih Karla Maye se světu poprvé představil v březnu 1967 na tehdejším ženevském autosalonu, kde vzbudil velkou pozornost. Ani po letech není divu, jedná se o zajímavě střižený roadster, který i dnes svým vzezřením dokáže zaujmout.

Jestliže se divíte, že v socialistické éře vznikl v Mladé Boleslavi tak exotický automobil, musíme vás upozornit na to, že Winnetou není dílem škodováckých konstruktérů. Využívá sice techniku mladoboleslavského výrobce, vznikl ale iniciativou tehdejšího švýcarského dovozce vozů Škoda, firmy A. P. Glättli z Dietlikonu u Curychu. Tomu se totiž nelíbilo, že Škoda v roce 1967 nepřichystala pro populární automobilovou výstavu žádnou horkou novinku, a tak ji postavil sám, čímž poněkud zaskočil i zástupce samotné značky.

Využití škodovácké techniky externími firmami ale v té době nebylo nic neobvyklého. V šedesátých letech se ji rozhodli použít i na Novém Zélandu a v Pákistánu, kde na bázi octavie postavili offroad Trekka, respektive Skopak.

V případě Winnetoua byly využity prvky z tehdy velice moderního „embéčka.“ Z něj pocházely nápravy (avšak s rozšířeným rozchodem kol na 1300 mm vpředu a 1270 mm vzadu), z dvoudveřového 1000 MBX zase byl použit vzadu uložený dvoukarburátorový litrový čtyřválec o výkonu 34 kW, který spolupracoval se sériovou čtyřrychlostní manuální převodovkou. O zastavení se staraly bubnové brzdy.

Naopak karoserie 3.815 mm dlouhého a 1.595 mm širokého roadsteru měla zcela jiný původ než mladoboleslavský. Jednalo se totiž o návrh Američana Billa Devina z roku 1959, který ji používal na svém sporťáku na bázi VW Brouk nabízeném jako stavebnice. Pro potřeby „indiána“ ji zhotovila společnost Hubert Souren z německých Cách, samotný automobil ale byl údajně dokončen v Curychu, přímo v dílně tamějšího prodejce škodovek. Samotná karoserie byla laminátová, přičemž vážila jen asi 89 kilogramů. I díky tomu hmotnost vozu činila pouhých 661 kilogramů

Vnitřek navazoval na sportovnější exteriér. Sportovní tříramenný volant s dřevěným věncem byl velice lehký, skořepinová sedadla byla napevno připevněna k podlaze. Jako ryzí sporťák Winnetou vlastně postrádal zavazadelník, pod kapotu se vešlo jen rezervní kolo a akumulátor, které mohlo doplnit jen pár drobností. Maličkosti se vešly i do malého prostoru za kabinou, tam však nebyly nijak chráněny před nečistotami nebo před horkým agregátem.

Přestože byl Winnetou primárně švýcarským projektem, otestovala ho i samotná automobilka, a to hlavně v reakci na velký zájem veřejnosti o vůz. Jenže testy ve vývojovém středisku AZNP ukázaly jeho velké mezery. Autoři sice avizovali maximální rychlost 160 km/h, při jízdních zkouškách ale auto dosáhlo nejvýše 126 km/h. Motor se totiž nedalo vytáčet nad 5000 otáček. Ideální nebylo ani zrychlení, akcelerace z 0-100 km/h trvající 30,2 sekundy byla dlouhá doba i v 60. letech.

Testovací jezdci si navíc stěžovali i na jízdní vlastnosti auta. Winnetou nebyl dostatečně stabilní, čemuž nepomáhala ani odlehčená přední náprava. Ideální nebylo ani odhlučnění kabiny nebo zpracování. Během testů totiž několikrát upadl tlumič výfuku a zlobilo i dovírání dveří.

Právě kombinace toho všeho byla důvodem, proč zástupci Škody nakonec autu nedali zelenou. „Vozidlo se jeví jako konstrukčně nedořešené. V takovém stavu by pravděpodobně nepřispělo k dobrému jménu značky,“ zhodnotila automobilka vůz po testování s tím, že případné vylepšení by bylo natolik nákladné, že by se nevyplatilo ho provádět.

A tak se nad zajímavým projektem slehla zem dříve, než dostal šanci zaujmout zákazníky. Ty měl vedle atraktivního vzhledu lákat i cenou. Zamýšlená cena 7.900 švýcarských franků by sice znamenala, že by se jednalo o nejdražší škodovku na švýcarském trhu, zároveň by ale Winnetou byl levnější než konkurence. Třeba MG Midget v té době stál 8.600 franků. A kde je jediný vzniklý kus Winnetoua dnes? Moc se o něm neví, některé zprávy ale naznačují, že je v Nizozemí u soukromého sběratele.

David Bureš
Diskuze (5)
Avatar - Fána
31. 3. 2017 17:53
Sporťák
Dnes a denně se přesvědčuji že když se chce všechno jde a zlaté České ručičky jsou všude. Kabriolet, roadster má jak již bylo zmíněno spoustu nevýhod, ale jedna jediná je všechny přebije. Kdo s ním jezdí nebo jel, ví.
31. 3. 2017 13:21
Re: Hezké to je velice, ale ...
Tak vcelku si to vystihol. Ja som trošku rozčarovaný z vtedajšieho prístupu Škody, ich správanie bolo nakoniec dosť pokrytecké - vpodstate chýbajúci vývoj za nich zatiahol švajčiarsky predajca, za vlastné na kolene prichystal výstavný model, a oni to veľkomyselne vyskúšajú a skonštatujú, že to nechcú, lebo je to nedovyvinuté... No * im. Mali to vziať do vlastných rúk a dokončiť vývoj, na ktorý na rozdiel od predajcu vybavení boli. Takže nie zlý vývoj od autorov auta, ale neschopnosť vtedajšej Škody.
Avatar - nathan
31. 3. 2017 12:34
Re: Hezké to je velice, ale ...
Nebýt tebe, tak mám zkažený celý víkend. Děkuji ti za vyčerpávající výklad, opravdu,. ale opravdu, skutečně jsem ani netušil, jak složité je zkonstruovat takový roadster. Je vidět, že se vyznáš, máš hluboké a kvalitní informace. My ostatní, co jsme se v životě málo vénovali sebevzdělávání, můžeme akorát smeknout. S úctou, nathan >:D >:D >:D
31. 3. 2017 11:48
Hezké to je velice, ale ...
Pomineme-li těžkosti vzniku a zpuštění sériové výroby za socialismu a různé politické zákazy (i pozděší kupátko R-ko vzniklo z nadšení v Kvasinách a zázrakem dostalo povolení k výrobě), tak to zřejmě nebylo technicky dodělané. Za každým dobrým nápadem následuje zdlouhavá a pečlivá technická práce a zkoušení. A tady třeba víme, že malé zkušenosti Škody s motorem vzadu přinesly u 1000 MB kmitání předních kol (shimy) - kdoví, jak se to chovalo u tohoto roadsteru. Také víme, že tuhost karoserie roadsteru je vlivem chybějícího rámu kabiny menší, auto se musí zesílením pontonu hodně vyztužovat, takže nakonec váha roadsteru vyjde vyšší než sedanu se čtyřmi dveřmi. To vede k horší dynamice vozu. Větší aerodynamický odpor roadsteru vůči zastřešenému vozu pak vede k menší dosažitelné rychlosti. Obojí by pak vyžadovalo třeba jen převodovku s jinýmy převody, motor se zvětšenou kompresí (a menší životností) atd. A k tomu a dalšímu nebyla vůle.
Zkrátka nápad je zatím nápad.
Avatar - Bazalt
31. 3. 2017 10:06
Díky
Fotky tohoto auta jsem poprvé a naposledy viděl někdy před dvaceti lety a byly v nějakém časopise, který kolegové v práci vyhodili než jsem si ho stačil přečíst. Od té doby jsem projížděl všechny články o prototypech ale nikde už je nenašel. Pomalu jsem začínal mít pocit, že jsem se zbláznil a čase na auto zapomněl.
Až do dnes. A po dvaceti letech vím i celý příběh.
Díky redakce :-)