Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nadšenci postavili Toyotu Hilux V12 twin-turbo a vyrazili s ní závodit

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Třílitrový turbodiesel nahradil pětilitrový dvanáctiválec, který pochází z luxusní limuzíny. Díky dvojici turbodmychadel ale nabízí téměř dvojnásobný výkon.

Auto, které si můžete prohlédnout v galerii, sjelo z výrobní linky automobilky Toyota v roce 2012, pod kapotou mělo původně 3,0litrový turbodiesel D4-D a evidentně zamířilo na jihoafrický trh, kde se o řadu let později dostalo do dílny tamního úpravce FatBoy Fab Works.

Ten vlastní jistý Francois Fritz, který se před lety inspiroval podivnou úpravou dodávky Toyota Quantum V12, pod jejíž kapotu kdosi namontoval 5,0litrový motor Toyota 1GZ-FE V12 o výkonu 210 kW s nejvyšším točivým momentem 460 Nm. O této dodávce přitom kdysi psal magazín DoubleApex, který nyní upozornil i na nevšední přestavbu zmiňované Toyoty Hilux.

Majitel vozu se kolegům z Double Apex svěřil, že chtěl něco podobného, jako byla dodávka Quantum V12, ale muselo to být použitelné jako tzv. „bakkie“. Tento výraz přitom v jihoafrickém slangu označuje kompaktní pick-up, které jsou v JAR nesmírně populární a majitelé je používají téměř na vše. Práci, zábavu, cestování i závodění.

Během prvních pokusů o úpravu si přitom vůz ponechal původní turbodiesel, jehož výkon se mechanikům podařilo zvýšit ze 120 kW na 212 kW. Točivý moment se navíc zvedl z 343 Nm na 680 Nm. Jenže majitel vozu snil o účasti v lokálně proslulém závodu do kopce Simola Hillclimb a na startu se chtěl objevit s něčím výjimečným. A tak začal přemýšlet o motoru V12.

Volba padla na vidlicový dvanáctiválec Toyoty 1GZ-FE, jediný dvanáctiválec automobilky, který se používal ve vrcholných luxusních sedanech Century téměř dvacet let. Standardně pětilitrový atmosférický motor se přitom chlubil výkonem 220 kW, točivým momentem 490 Nm a kultivovanou charakteristikou. Ale to nestačilo.

V dílně FatBoy Fab Works proto motor rozebrali, přestavěli jeho spodní část a připevnili k němu dvě turbodmychadla Garrett GT35. Výkon dvanáctiválce tak vystřelil na 402 kW a 970 Nm točivého momentu. Fritz se proto rozhodl nechat vyrobit zakázkový kardan, převodovka ovšem zůstala původní automatická čtyřstupňová - ze sedanu Century.

Vůz s motorem V12 se údajně podařilo zprovoznit v překvapivě krátkém čase, zhruba okolo dvou týdnů, a dokonce se postavil i na start závodu Simola Hillclimb, jeho dokončení se však poněkud zkomplikovalo. Vůz se musel po prvním dnu vrátit do dílny a následovaly úpravy, dodělávky a další ladění kvůli problémům s elektrickým rozvodem a převodovkou.

Nakonec se ovšem další den podařilo týmu odstartovat a vůz závod dokončil. Na bednu sice tým nedosáhl, už samotné dokončení závodu však považuje za úspěch. Podle některých informací měl být vůz nyní na prodej, poslední příspěvek na FB profilu úpravce ovšem naznačuje, že nakonec čeká brutální Hilux ještě další budoucnost pod vlajkou FatBoy Fab Works.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme