Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Naftová Škoda Fabia RS slaví 20 let. Terčem vtipů nebyla dlouho

Lukáš Volšický
Diskuze (18)

Už 20 let je na světě sportovní hatchback, který už ve své době zaujal netradičním srdcem. Naftová Škoda Fabia RS je v Česku populární ojetinou, jejíž kvality kdysi ocenil i britský časopis Top Gear.

Byla to jediná jedničková Škoda Fabia, se kterou jste mohli překonat rychlost 200 kilometrů v hodině. Mladoboleslavská Škoda Auto se do světa sportovních vozů odvážila už krátce po začátku nového milénia s vlajkovou Octavií RS a později na ni navázala i vrcholnou sportovnější Fabií. Vůbec první Škoda Fabia RS se odhalila v roce 2003 na Ženevském autosalonu, letos oslavuje 20. výročí a debutovala s koncepcí, jaká je dodnes unikátní.

Škoda Fabia RS se představila přibližně tři a půl roku po výchozím standardním modelu a už tehdy zaujala netradiční technikou, minimálně pro sportovní hatchbacky. Mladoboleslavská automobilka vsadila na osvědčený čtyřválcový turbodiesel 1.9 TDI-PD, díky němuž menší „ereso“ mělo maximální výkon 96 kW (131 koní) od 4.000 ot./min. a nejvyšší točivý moment 310 Nm už od 1.900 ot./min.

V kombinaci s výhradní šestistupňovou manuální převodovkou to znamenalo nejvyšší rychlost 206 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy. Škoda Fabia RS tak byla nejrychlejší verzí původního modelu a jako jediná tehdejší Fabia zvládla překonat dvoustovku. Se vzkvétající popularitou tuningu se navíc stala oblíbenou volbou garážistů i profesionálních úpravců, kteří v jejím motoru hledali další potenciál.

Dnes stojí až 175 tisíc Kč

Právě díky častým zásahům méně či více zkušených tunerů jsou dnes zcela originální první Fabie RS v továrním stavu ceněnou raritou. Nejlevnější vozy na českém trhu koupíte už za nižší desítky tisíc, zatímco cena udržovaných kousků může daleko přesáhnout i 100 tisíc korun. Na německém inzertním serveru mobile.de jsme našli exemplář s pouhými 117.200 kilometry nájezdu za zhruba 175 tisíc korun.

Video se připravuje ...

Požadovaná cena je sice vysoká, ale vůz má překvapivě nízký nájezd. Většina původních Fabií RS má totiž najeto více než 200 tisíc kilometrů a vzácností nejsou ani vozy s počítadlem přesahujícím 400 tisíc kilometrů. Zejména v Česku tak mohou být zachovalá auta nadějnou potenciální investicí, za jakou vám správný nadšenec vždy dobře zaplatí.

Naftová Škoda Fabia RS tak ve světě sportovních vozů působí jako podivný kočkopes, ale právě nezvyklá technika podporuje její unikátnost. Britský časopis Top Gear o ní kdysi dokonce napsal, že na svou dobu spojovala zajímavou dynamiku s bezkonkurenční spotřebou paliva.

Lukáš Volšický
Diskuze (18)

Doporučujeme

Avatar - Mikesus
17. 8. 2023 11:04
Re: tercem vtipu je doted
Všechny diesely ještě z doby nedávné jsou špatně. Jen donvito to nejspíš myslel tak, ze honda a toyota to pochopily dřív než se veřejně začalo mluvit o škodlivosti.
Avatar - Barrichello
16. 8. 2023 23:07
Re: tercem vtipu je doted
Nevím, netuším proč ti joudové za tím Mondeem nebyli schopný to auto předjet. Já je předjel, rovinka tam cca kilometr, perfektně vidět a na začátku další vensice sem odbočil doprava a tam sem chvíli čekal a v zrcátkách vidím jak první projíždí to mondeo a za ním pořád ta oktávka a passat.

Nepochopíš no....
Avatar - Mokrous
16. 8. 2023 21:28
Re: tercem vtipu je doted
Starý vylágrovaný dýmovnice taky nesnáším, ale jinak proti dieselům nic nemám.
Moje předchozí turbobenzíny smrděly mnohem víc a emisně byly proti modernímu dieselu taky dost špatný.
To já jsem si v noci dal Brno a zpět vyzvednout pár lidí a bágly a jel jsem si na pohodu 60-140 a za mým Passatem jen vyčištěný vzduch od prachu a sazí a v cíli 4,9/100. Bohužel to plný auto do kopce moc žere :-! Nevýhoda 200 HP :D

Ale spíš by mne zajímalo proč by Mondeo, Ovce a Pašyk jeli 55 mimo obec. To musel řídit nějaký indisponovaný stařík, ne? To jsem snad ještě nezažil.
Zato jsem v noci zažil nastřelenýho kamioňáka, co asi spěchal do Pardubic pro další perník a to jsem teda čuměl. 90 obec neobec, protisměr víc než jeho pruh, pak na rovině zase 40 a zas protisměr a hned zase 90 a furt dokola a tak podobně. To si člověk není moc jistej, když má podobný prase předjíždět.
Avatar - Mikesus
16. 8. 2023 11:14
Re: Žebrota slaví,
Splašené bych to neoznačoval. Na tu dobu rychlejší než běžné auto ano.
Smrdelo to, hulilo to a dávalo to klamavy pocit, že to jede.
Avatar - Barrichello
16. 8. 2023 10:55
Re: tercem vtipu je doted
kéž by, jak sem psal, tuhle sem za jednou jel, hulilo to jak Tatra a řídila to ženská. A bylo to v Praze.