Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Naftový Passat ujel přes 2.500 km na jednu nádrž. Nepotřeboval k tomu speciální úpravy

Mirek Mazal
Diskuze (36)

Díky úpravám jedna nádrž vydržela z Anglie do Francie a skoro zpět. Nafta došla po cestě, přesto z toho byl velký úspěch. Rekordní zápis si zasloužil šikovný řidič a přívětivá technika, o které se tolik nemluví.

Vznětové motory Turbocharged Direct Injection známější pod rozšířenou zkratkou TDI se vyznačují nízkou spotřebou při klidném provozním režimu. Navzdory kauze Dieselgate mají zprofanované diesely převážně kladné hodnocení spolehlivosti a montují se nadále do pestré škály aut nejen s logem VW.

Pověst úsporného držáku TDI CR může Volkswagen podložit demonstrativním pokusem ujet Passatem přes 2.500 kilometrů na jednu nádrž. V roce 2010 se o to pokusila posádka redakce novin The Sunday Times. Kolegové natankovali plnou, vymazali počítadlo ujeté vzdálenosti a vyrazili kupředu. Zkušební cesta vedla z Maidstone v anglickém Kentu na jih Francie a zpět, konkrétně trasa skončila cestou zpět před Calais na úrovni ujetých 1526,63 mil, což je fantastických 2456,87 kilometrů.

Rekordní výlet odpovídá vzdáleností ekvivalentu jízdy z jednoho amerického pobřeží na druhé s jedinou zastávkou na benzínové stanici. Za teoreticky nemožným experimentem se skrývá dobrá konstelace okolního provozu a pár tajemství.

Rekordním nájezd byl svěřen maloobjemovému čtyřválci 1,6 TDI. Klasická technika DOHC s turbem a filtrem pevných částic produkovala 77 kW (105 koní) a 250 N.m točivého momentu. Kombinace zhruba tuny a půl hmoty sedanu s malým turbodieselem vždy vyvolávala pochyby, stovka za 12,5 sekundy vážně není fajn, ale důležitější pro redaktory byla udávaná spotřeba 4,4 litru na 100 kilometrů v kombinovaném režimu.

Kromě trumfu papírově úsporné volby se na splnění výzvy se podílela  i technologie BlueMotion. Systém od roku 2008 optimalizuje spotřebu nafty a vypouštění emisí. Přínos planetě slibuje upravená řídící jednotka, lepší aerodynamika, rekuperace energie, stop-start systém by taky mohl něco málo ušetřit, nižší valivý odpor ekologických pneumatik i delší převodové stupně.

Méně či více tajné triky zelenajícího se koncernu potěšily řidiče, navigátora, kamerový štáb a vlastně i dva komisaře Guinessovy knihy rekordů, kteří statečný výkon potvrdili před oficiálním zápisem do statistik. Tam už zůstane i slušný průměr 3,14 litru spotřebovaného dieselu na 100 velmi plynulých kilometrů, což je o více než litr méně proti papírovým předpokladům. Před odjezdem byla nádrž přeplněna na úroveň 77,25 litru čerstvého paliva.

Za volantem tmavě modrého Passatu B6 seděl Gavin Conway, který 33 hodin a 53 minut předvídal a rozmýšlel každý pohyb pravou nohou. Podle jeho slov rekord ukazuje efektivitu moderních aut. Průměrná rychlost přes Francii (včetně několika měst) byla údajně 72 km/h.

Mirek Mazal
Diskuze (36)

Doporučujeme

Avatar - caliban
5. 7. 2021 06:05
Nojo
S 10 let starým 1.2tsi 77kW se dá jezdit za 5.5 na 100, ale protože nemám chuť se plazit 80kou a protože nechci dělat na silnici vagínu, aby za mnou byl kilometrový vláček chybujících nerváků, reálně tě spotřeby nikdy nedosáhnu.
29. 6. 2021 09:52
Re: Plynule a čistě
https://youtu.be/IHz-Kx5h_Tw
28. 6. 2021 12:53
Re: Plynule a čistě
Já nemám důvod cokoliv zkreslovat. Bylo to po dálnici d5, chvilku klesání, pak ale zase naopak stoupání, rovina. Kdybych jel místo 90-100, 80kou dostanu se pod 3 litry. A klidně se zblázněte...
28. 6. 2021 11:42
Re: Plynule a čistě
"26km, to pojedu z kopce a budu na 2 litrech, nebuď k smíchu" - to znie, že to nespochybňuješ.

Jo sú eco rallye, kde jazdia za 2,5-3,5l, zatiaľ som tdi Evo ešte nevidel na takom.
Avatar - Mikesus
28. 6. 2021 10:15
Re: Plynule a čistě
Ja to nezpochybnuji. Vzdyt tu jsou různá eco rallye, kde to můžeme vidět. Ale s reálným a bezpečným provozem to nemá moc společného.