Škoda se ohlíží za minulým rokem. A oznámila, že bude vyvíjet Passat
Představitelé společnosti Škoda Auto se během dnešní výroční tiskové konference již tradičně zaměřili především na výsledky hospodaření za uplynulý rok, který byl výrazně ovlivněn pandemií koronaviru. Kromě toho však nabídli i zajímavý pohled do blízké budoucnosti.
Mladoboleslavská automobilka, stejně jako většina světových výrobců, byla v minulém roce těžce zasažena pandemií koronaviru, který znamenal dočasné omezení výroby i pokles odbytu na světových trzích. Přesto se automobilce již posedmé v řadě podařilo dodat zákazníkům po celém světě přes jeden milion vozů.
Z celkem 1.004.800 vozů si největší podíl jako již tradičně ukrojila Škoda Octavia, která byla s 257.400 prodanými vozy opět bestsellerem. Dobře patrná je však i vzrůstající popularita SUV modelů Karoq, Kodiaq a Kamiq, které v celkovém objemu tvořily více než 1/3 prodejů. Navíc se automobilce podařilo v Evropě (státy EU + další 4) zvýšit tržní podíl na 5,4 procenta (+0,5 %).
Investice do zdraví i rozvoje
V rámci pandemických opatření musela automobilka zavést úsporná opatření, přesto pokračovala v plánovaných nebo nezbytných investicích. Například v rámci strategie GreenFuture, ve které se automobilka zavázala snížit své kumulované flotilové emise CO2 mezi lety 2015 až 2025 o 30 %, se podařilo koncem roku 2020 učinit ze závodu ve Vrchlabí první závod společnosti Škoda Auto s uhlíkově neutrální bilancí.
V rámci opatření spojených s pandemií pak automobilka investovala do ochrany svých zaměstnanců částku okolo miliardy korun. V rámci ochrany zdraví navíc vybudovala vlastní očkovací centra, ve kterých chce naočkovat své zaměstnance. S očkováním se však čeká na dostupnost vakcín (automobilka opakovaně zdůraznila, že je nechce ubírat potřebnějším), které budou zaměstnancům aplikovány bezplatně. Začít by se přitom mělo především s očkováním zaměstnanců u výrobních pásů, kteří jsou pro automobilku životně důležití.
V příštích pěti letech se pak automobilka chystá investovat asi 2,5 miliardy euro do rozvoje tzv. „technologií budoucnosti“. Zhruba 1,4 miliardy eur bude směřováno do další elektrifikace, 650 milionů eur bude investovat do oblasti digitalizace a 350 milionů eur půjde na modernizaci výrobních zařízení.
Jedním z nových zařízení na území ČR by se přitom v budoucnu mohla stát i jedna z šesti „gigatováren“ na baterie, jejichž plánovanou výstavbu nedávno oznámil mateřský koncern Volkswagen. Prozatím není nic jisté a stále probíhají jednání na nejvyšších místech, včetně jednání představitelů VW s vládou ČR, automobilka Škoda Auto však vítá tyto úvahy. Česko by se totiž mohlo stát ideálním místem jak kvůli své poloze, tak díky nerostným zdrojům a bohaté historii průmyslu.
Modely nové i minulé
Minulý rok patřil především dvěma modelům - Octavii čtvrté generace a prvnímu mladoboleslavskému elektromobilu na platformě MEB Enyaq iV. Pro letošní rok si pak automobilka chystá hned několik novinek. Před několika týdny byl představen nový model Kushaq, určený pro indický trh, po kterém následovala pro změnu pro Čínu určená Škoda Octavia Pro s prodlouženým rozvorem.
Domácí zákazníci se však také dočkají. Na květen tohoto roku je totiž připravená premiéra čtvrté generace modelu Škoda Fabia, pro který navíc automobilka již potvrdila i karosářskou verzi Combi. Kromě toho se letos dočkáme také představení elektrického modelu Enyaq v provedení kupé a přepracovaných bestsellerů v oblasti SUV – tedy modelů Kodiaq a Karoq.
Zodpovědnost za nové trhy i modely
Značka Škoda byla během minulého roku pověřena v rámci koncernu Volkswagen odpovědností za projekt India 2.0, v rámci něhož nedávno představila model Škoda Kushaq. Kompaktní SUV, vycházející z platformy MQB-A0, je prvním modelem vyvinutým v rámci mladoboleslavské automobilky speciálně pro indický trh, kde se začne prodávat v průběhu léta. V nadcházejícím období však automobilka vyvine pro indický trh další čtyři modely, přičemž dva budou nabízeny pod značkou Škoda a dva pod značkou Volkswagen.
Škoda také převzala odpovědnost za koncern v Rusku a Severní Africe, kde by se měla pokusit využít rostoucí potenciál trhů v Egyptě, Alžírsku, Maroku a Tunisku.
Automobilka také převzala odpovědnost za vývoj nové generace modelu Volkswagen Passat, jehož vývoj probíhá společně s vývojem nové Škody Superb v Mladé Boleslavi. Výroba obou modelů pak bude probíhat od roku 2023 ve slovenské Bratislavě, čímž dojde k uvolnění kapacity pro více než 150.000 vozů v závodě Kvasiny. Tato kapacita by pak měla být od roku 2023 využita pro výrobu populárních SUV modelů a modelu Škoda Fabia Combi.
Next Level Škoda
Během výroční tiskové konference se také mluvilo o programu budoucnosti pro příští dekádu, který dostal označení „Next Level Škoda“. V rámci tohoto programu se automobilka chystá zaměřit na tři priority.
Tou první bude rozšíření portfolia směrem k dostupnějším variantám. Každá modelové řada by tak měla nabídnout vstupní model, který bude mít za úkol oslovit ještě větší skupinu zákazníků. Model přitom nemusí být nejlevnější ve svém segmentu, ale vždy by však měl nabízet nejlepší poměr v oblasti „cena/výkon“.
Dalším důležitým bodem je vstup na nové trhy s cílem dalšího růstu ve velkoobjemovém segmentu. Zřejmě i z tohoto důvodu tak Škoda převzala zodpovědnost za nové regiony, včetně již zmiňované Indie, Ruska a států severní Afriky, kde se v příštích letech čeká ekonomický růst nebo zvýšení poptávky po automobilech.
Třetím bodem nové strategie by měl být udržitelný rozvoj a diverzita. Automobilka tak bude pokračovat na své cestě k omezování emisí CO2, modernizaci a udržitelnosti, současně se však pokusí zvýšit svou efektivitu. Součástí tohoto bodu tak bude revize výdajů, zjednodušení procesů, snížení byrokracie a odstranění nadbytečného.
Podle informací automobilky se budou všechny kroky projednávat se zástupci odborů Kovo, kteří již avizovali, že se prý nechystá žádné propouštění. V případě jakýchkoliv personálních změn se pak počítá s rekvalifikacemi či přirozeným odchodem zaměstnanců.