Následovníci malých kombi: Zaboduje styl místo praktičnosti?
Malé kombíky to mají sečtené, posledním přežívajícím je zatím Fabia Combi, i ta však do několika let skončí. Zmapovali jsme, jak se nabídka těchto vozů vyvíjela a zda je mohou zastoupit nastupující malá SUV.
Na tradici malých kombíků má u nás hlavní podíl Škodovka. Začátkem devadesátých let začala na míru Čechům nabízet forman a později Felicii Combi, což byla pro mnoho lidí jediná dostupná rodinná auta. V roce 2000 přišla první Fabia Combi, která však kvůli větším požadavkům na bezpečnost a komfort nedokázala nabídnout při podobných vnějších rozměrech takový prostor. Přepravní nároky dokázala lépe splnit na stejné platformě nafouknutá nepříliš pohledná druhá generace. Dále vyrostla i ta třetí. Opět kvůli většímu důrazu na bezpečnost, tentokráte dětí, však začala být pro mnoho mladých rodin nevyhovující. Dnešní rozměrné autosedačky totiž zabírají tolik místa, že vyšší dospělí už se dopředu pohodlně nevejdou. Velikost kufru by stačila, interiér už nikoli.
Za posledních deset let se také auta stala výrazně dostupnějšími (obracet k horšímu se to začíná až nyní) a za rodinný vůz už přestala být považovaná fabia, ale modely o třídu dvě větší. Tlak na zachování malých kombíků tak už logicky není dnes takový jako třeba před deseti lety. Přesto jsou malá kombi ceněná pro praktičnost u aktivních jedinců či párů i u firem. Fabia Combi u nás dlouhodobě v odbytu hatchback překonává. U konkurence tomu tak nebývalo, nicméně i tak se zde svého času prodávala celá řada malých kombíků. V devadesátkách to bylo třeba Suzuki Baleno Wagon, Volkswagen Polo Variant, Fiat Palio Weekend či Kia Pride Kombi, později se v první generaci nabízel kombík u Kie Rio a také v Peugeotech 206 a 207. Renault Clio Grandtour existoval v třetí i čtvrté generaci a vydržel až do loňska. V rámci koncernu Volkswagen pak dělal fabii parťáka naposledy Seat Ibiza ST (2010-2017). Jak již bylo napsáno výše, český kombík zatím zůstává, nicméně v nové generaci nebude. Z výroby ho nejspíše vytlačí rozšiřující se nabídka elektromobilů či emisní norma Euro 7.
Marketingoví mágové automobilek podstrkují jako nástupce malých kombi kategorii malých SUV, kde se objevuje stále více nových modelů. Jejich výhodou je v některých případech větší variabilita kufru – posuvnou lavici nabízejí třeba Renault Captur, Opel Crossland nebo Volkswagen T-Cross. Objemem a zejména ložnou délkou se však kombíkům nevyrovnají. Proti nim jsou také malá SUV dražší.
Níže najdete jejich aktuální nabídku včetně velikostí kufrů (v tabulce je i poslední malé MPV v podobě Fiatu 500L), stejně jako papírové srovnání posledních malých kombíků a aktuálních novinek, které je nahradily. Jedině v případě Dacie a nového modelu Jogger zůstala idea kombi aspoň do určité míry zachována. Ve srovnávacím testu, který je připravený na zítra, jsme zjišťovali, jaká bude situace v případě Škodovky, tedy zda Fabii Combi dokáže v budoucnu zastoupit model Kamiq.
Kombi vs malé SUV | ||
Dacia Logan MCV (2. generace 2013-2020) | Dacia Jogger (novinka od roku 2022) | |
Délka (mm) | 4492 | 4547 |
Šířka (mm) | 1733 | 1784 |
Výška (mm) | 1550 | 1632 |
Rozvor (mm) | 2634 | 2897 |
Kufr (l) | 573/1518 | 708/1819 |
Cena | 204 900 Kč (1.0 SCe 54 kW v roce 2020) | zatím neurčena |
Peugeot 207 SW (2007-2013) | Peugeot 2008 (2. generace od roku 2019) | |
Délka (mm) | 4149 | 4300 |
Šířka (mm) | 1748 | 1770 |
Výška (mm) | 1519 | 1530 |
Rozvor (mm) | 2540 | 2605 |
Kufr (l) | 337/1258 | 434/1467 |
Cena | 277 900 Kč (1.4 VTi 70 kW v roce 2011) | 460 000 Kč (1.2 PureTech 74 kW) |
Renault Clio Grandtour (2. generace 2013-2020) | Renault Captur (2. generace od roku 2019) | |
Délka (mm) | 4267 | 4227 |
Šířka (mm) | 1732 | 1797 |
Výška (mm) | 1445 | 1576 |
Rozvor (mm) | 2589 | 2639 |
Kufr (l) | 443/1380 | 04-536/1275 |
Cena | 306 900 Kč (0.9 TCe 66 kW v roce 2020) | 420 000 Kč (1.0 TCe 67 kW) |
Seat Ibiza ST (2010-2017) | Seat Arona (1. generace od roku 2017) | |
Délka (mm) | 4236 | 4138 |
Šířka (mm) | 1693 | 1780 |
Výška (mm) | 1445 | 1552 |
Rozvor (mm) | 2469 | 2566 |
Kufr (l) | 430/1164 | 400/1280 |
Cena | 305 900 Kč (1.2 TSI 66 kW v roce 2015) | 469 900 Kč (1.0 TSI 70 kW) |
Přehled malých SUV v ČR | ||||
Model | Kufr (l) | Kufr po sklopení (l) | Délka (mm) | Cena od |
Audi Q2 | 405 | 1050 | 4208 | 697 900 Kč |
Citroen C3 Aircross | 410 | 1289 | 4160 | 389 900 Kč |
DS3 Crossback | 350 | 1050 | 4118 | 620 000 Kč |
Fiat 500L | 412-455* | 1480 | 4276 | 409 400 Kč |
Fiat 500X | 350 | 1000 | 4264 | 439 900 Kč |
Ford Puma | 456 | 1216 | 4186 | 485 900 Kč |
Honda HR-V (nová) | 335 | 1305 | 4340 | 699 900 Kč |
Honda HR-V (stará) | 448-470** | 1473-1533** | 4346 | 539 900 Kč |
Hyundai Bayon | 411 | 1205 | 4180 | 349 990 Kč |
Hyundai Kona | 374 | 1156 | 4205 | 399 990 Kč |
Jeep Renegade | 351 | 1297 | 4236 | 429 900 Kč |
Kia Stonic | 352 | 1155 | 4140 | 359 980 Kč |
Mazda CX-3 | 350 | 1260 | 4275 | 499 900 Kč |
Mini Countryman | 450 | 1390 | 4297 | 673 400 Kč |
Nissan Juke | 422 | 1305 | 4210 | 454 900 Kč |
Opel Crossland | 410-520* | 1255 | 4217 | 399 990 Kč |
Peugeot 2008 | 434 | 1467 | 4300 | 460 000 Kč |
Renault Captur | 404-536* | 1275 | 4227 | 420 000 Kč |
SsangYong Tivoli | 423 | – | 4225 | 379 900 Kč |
Seat Arona | 400 | 1280 | 4153 | 469 900 Kč |
Suzuki S-Cross | 430-440*** | 1269 | 4300 | 497 900 Kč |
Suzuki Vitara | 375 | 1120 | 4175 | 477 900 Kč |
Škoda Kamiq | 400 | 1395 | 4241 | 422 900 Kč |
Toyota Yaris Cross | 397 | 1097 | 4180 | 435 000 Kč |
Volkswagen T-Cross | 385-455* | 1281 | 4108 | 503 900 Kč |
* posuvná zadní sedadla, ** dle motoru, *** polohovatelná zadní opěradla |