Nová Dacia Jogger je tady! Sedm míst časem doplní hybridní pohon
Značka Dacia představuje svůj nejpraktičtější mode Jogger. Pojme až sedm cestujících a obejde se bez dieselu.
Automobilka Dacia dnes oficiálně představila dlouho očekávaný model Jogger, jenž má v hierarchii značky zaujmout roli praktického rodinného vozu a stát se nástupcem populárních praktiků jako Dokker či Logan MCV. Výrobce říká, že Jogger je po novém Sanderu, Dusteru a elektrickém Springu čtvrtým klíčovým pilířem značky. Do roku 2025 chce Dacia uvést na trh další dvě novinky.
„Dacia znovu mění pravidla hry, protože na trh opět uvádí všestranné a dostupné rodinné auto. Jogger s pěti nebo sedmi místy ztělesňuje ducha naší značky,“ říká šéf automobilky Denis Le Vot. „Díky všestrannosti, rekordnímu prostoru, modularitě a atraktivnímu robustnímu designu je Jogger jako stvořený pro dobrodružství. Zároveň vůz zdůrazňuje závazek naší společnosti, která chce zajistit mobilitu dostupnou pro všechny,“ dodává.
Dlouho se spekulovalo o tom, co přesně vlastně bude Jogger za vůz. Zdali se bude více podobat modelům kategorie SUV, nebo vsadí spíš na vymírající druh MPV. Nakonec je to takový zajímavý kříženec „empévéčka“ s kombíkem. Příď se designově výrazně neliší od nové generace Sandera, vzadu ale potěší velkými prosklenými plochami a nesvažující se střechou, což je samo o sobě příslibem praktické kabiny.
Novinka nabízí pět nebo sedm míst. V obou případech je 4547 mm dlouhá, 1784 mm široká a 1632 mm vysoká (včetně střešních ližin, které jsou po vzoru Sandera modulární). Rozvor má hodnotu 2897 milimetrů. Pětimístné provedení nabízí zavazadelník s objemem 708 litrů, sedmimístná verze zvládne 565 litrů, případně 160 litrů, je-li třetí řada vzpřímená. Kufr však lze maximalizovat na parádních 1819 litrů a pod otevřeným víkem vznikne prostor 2012 milimetrů, takže ani nakládání větších věcí by nemělo představovat zásadní problém.
Jogger sází na robustní styl, který podtrhují ochranné plasty kolem karoserie i světlá výška 200 milimetrů. Přední světlomety dostávají diodovou techniku a mají nový podpis ve tvaru písmene Y. O modulárních ližinách už byla řeč, na novince rumunské značky samozřejmě nesmí chybět ani promyšlené poklice Flex Wheel, které důvtipně ukrývají plechové kolo a na první pohled se tváří jako „liťák“. Tuhle inovaci si můžete připomenout videem níže:

Kabina se chlubí čtyřiadvaceti litry úložného prostoru. Ani pojetí interiéru se od Sandera výrazně neliší, všimnout si můžeme shodného multimediálního systému i dekoru na přístrojové desce. Líbí se nám zachování otočných ovladačů pro ovládání klimatizace, stejně jako klasická tlačítka obsluhující drtivou většinu důležitých funkcí vozu. Také Jogger zvládne v nejvyšší specifikaci infotainmentu služby Apple CarPlay a Android Auto bez kabelu, což dnes stále ještě není samozřejmost.
Jogger je posazen na moderní alianční architektuře CMF-B, díky čemuž se dočkal plejády bezpečnostních a asistenčních systémů. Posádka se může spolehnout na automatické nouzové brzdění, hlídání slepého úhlu, asistenta pro rozjezd do kopce či dokonce parkovacího asistenta!
Novinka se zatím představuje s přeplňovaným zážehovým motorem TCe 110. Jde o litrový tříválec s výkonem 81 kW (110 k) a 200 newtonmetry točivého momentu, jenž je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a parametry posílá na přední kola. Agregát dostává lehčí hliníkový blok, filtr pevných částic, variabilní časování ventilů či variabilní olejové čerpadlo. To všechno má zvýšit efektivitu a naopak snižovat spotřebu a emise CO2.
Alternativu ke klasickému benziňáku představuje provedení Eco-G, což není nic jiného než tovární zástavba LPG. Na podrobné technické podrobnosti si ještě musíme počkat, označení Eco-G 100 však avizuje, že pohon nabídne shodných 74 kW (100 koní) jako Sandero. Dvě nádrže (50 l na benzin, 40 l na LPG) mají obstarat dojezd až 1000 kilometrů bez nutnosti tankovat. Oproti srovnatelnému zážehovému motoru jsou prý emise „plynovky“ o asi 10 % nižší.
Ani tím ale Dacia nekončí. V roce 2023 přidá do nabídky hybridní pohon, ostatně se chce Jogger stát nejdostupnějším sedmimístným modelem s hybridním pohonem na trhu. Hybrid se bude skládat z atmosférické šestnáctistovky a dvou elektromotorů. V kombinaci s malou 1,2kWh baterkou má až 80 % cest po městě zvládnout v plně elektrickém režimu. Smutní tak nejspíš zůstanou jen fanoušci naftového pohonu, o dieselu nepadlo při představení novinky ani slovo.
Dacii Jogger si poprvé prohlédneme naživo příští týden na mnichovském autosalonu. Přímo z místa vám pak přineseme bezprostřední dojmy. Otevření objednávek je v plánu na podzim letošního roku, u prvních dealerů by se vůz měl objevit v únoru 2022. Do té doby automobilka jistě prozradí i české ceny.