Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Našli jsme pět důvodů, proč je Ford Kuga nejprodávanějším plug-in hybridem Evropy

Stanislav Kolman
Diskuze (27)

Na první pohled je Kuga vlastně docela všední SUV. Na ten druhý také. A možná právě proto má mezi plug-in hybridy v Evropě mimořádný úspěch.

Pohon kombinující spalovací motor s elektromotorem a dobíjecími kabely je v České republice spíše okrajovou záležitostí. Za rok 2022 se u nás registrovalo 3560 plug-in hybridů, což v mixu se všemi ostatními pohony tvoří pouhých 1,85 procenta. Více zájemců si v průběhu loňského roku došlo i pro elektromobil, Svaz dovozců automobilů eviduje v této kolonce 3892 registrací.

Hlavní motivací pro koupi u nás zůstávají „elektrické“ registrační značky pro ty vozy, které se vejdou do 50 gramů CO2/km. Díky nim nemusíte kupovat dálniční známku a na modrých zónách v Praze parkujete zdarma. V Evropě, zejména té západní, jsou však motivace pro koupi tohoto typu pohonu atraktivnější, byť jich v posledních letech také ubývá. A když vám pak nějaká taková úleva srazí cenu na hodnotu konvenčního auta a máte možnost nabíjet doma, stává se z dobíjecího hybridu zajímavá volba.

Na našem kontinentu se největší oblibě zákazníků těší dlouhodobě Ford Kuga. Ten před časem prošel tradiční testovací procedurou v podání kolegy Filipa Melicha. Shodné auto však dělalo pár dní společnost i mně. Tak jsem se pokusil najít pět důvodů, které s největší pravděpodobností k úspěchu tohoto vozu značně přispívají.

Video se připravuje ...

#1 V praktičnosti skoro neomezuje

Plug-in hybridy, u kterých se se zástavbou tohoto pohonu třeba nepočítalo úplně od začátku, mnohdy přinášejí určité kompromisy. Kuga má sice menší zavazadelník než benzinový sourozenec (645 vs. 581 l), avšak stejný jako Kuga HEV, která se ze zásuvky nedobíjí.

Kufr je dobře tvarovaný a snadno sem poskládáte i kočárek. Nepřekáží vám při tom ani dobíjecí kabely, které se vejdou pod podlahu zavazadelníku. Ta má oboustrannou rohož, přičemž její druhá strana je pogumovaná a snadněji umyvatelná. Sklopením zadní lavice vznikne zavazadelník s objemem 1530 litrů. Plocha sice není úplně rovná, ale obejde se bez schodu za zadními opěradly.

Vhod přijde i variabilita zadních sedaček. Ty si můžete posouvat vpřed a vzad, čímž zvětšíte (nebo naopak zmenšíte) prostor pro nohy a v kufru. Sympatické je rovněž nastavení sklonu zadního opěradla, abyste si vzadu udělali co možná největší pohodlí. Isofixy jsou hezky přístupné, vstup do zadní řady snadný a kabina díky velkým proskleným plochám neutváří stísněný dojem.

#2 Hurá, tlačítka!

Také Kuga se v posledním vydání vydala vstříc digitalizaci, zdaleka ale není tak dramatická jako u konkurence. Většinu důležitých funkcí si tu totiž pořád nastavíte tradičními fyzickými tlačítky. A díky tomu zvládnete většinu úkonů během jízdy jen hmatem, aniž byste museli sklápět zrak z vozovky.

A nemyslím jen otočný ovladač pro nastavení teploty. Tlačítka tu zůstávají i pro výhřev sedadel a volantu, ale třeba i volbu jízdního režimu a nastavení head-up displeje. Na modernu se ale nezapomnělo. Středová obrazovka multimediálního systému je hodně vysoko a hezky na očích, doprovází ji digitální přístrojový štít za volantem s tlustším věncem, oba displeje mají hezkou grafiku a zobrazují vše podstatné. Jen škoda menších možností individualizace.

Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X

#3 Baví vás řídit

Zábavné jízdní vlastnosti u kategorie SUV jsou spíše výjimkou. Obzvlášť, máte-li v útrobách plug-in hybridní pohon s ne úplně lehkou baterií. Jenže Ford na radost za volantem nezanevřel. Kuga nás bavila už s klasickým benzinovým motorem a překvapivě dobře se řídí i v elektrifikovaném provedení s pohotovostní hmotností skoro 1,8 tuny.

Jasně, veškerou tu (nad)váhu úplně nevymaže, přesto se auto díky strmému řízení moc hezky vodí klikatými okreskami. Vypíchnout si zaslouží i podvozek. Tužší odpružení díky nižšímu těžišti neodskakuje ani v rozbitých zatáčkách. Celkově vůz působí hodně jistě a nenaklání se, byť s rostoucím tempem se jen těžko vyvarujete projevům nedotáčivosti.

#4 Sladění pohonu a dojezd

Jak Filip podrobně napsal ve svém testu, pohon plug-in hybridní Kug obstarává atmosférický čtyřválec s objemem 2,5 litru v kombinaci s elektromotorem a bezestupňovou samočinnou převodovkou eCVT. Roztáčena jsou výhradně přední kola. Systémový výkon má hodnotu 165 kW a točivý moment dosahuje 230 newtonmetrů.

Z praktického hlediska vás spíše než stovka pod deset sekund a maximální rychlost 200 km/h potěší sladění pohonného ústrojí. Přepínání mezi „benzinovou“ a elektrickou jízdou je prakticky neznatelné a uhlazené. Na co u plug-in hybridů nejsme úplně zvyklí, je sympatický, skoro až sportovní zvuk zážehového čtyřválce.

Sympatický je rovněž čistě elektrický dojezd. Kuga v tabulkách slibuje až 88 km, pokud se budete pohybovat výhradně po městě. V kombinaci byste měli dosáhnout na 64 kilometrů. Ani v aktuálních podmínkách, tedy při teplotách mezi 5 a 10 stupni Celsia, to s dojezdem není vůbec špatné. Po městě a okreskách se vcelku bezpečně dostanete přes 50 kilometrů. Až na dálnici je apetit výraznější a dojezd začne rychle klesat. Logicky.

Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X

#5 Funguje i vybitý

Pátý důvod vlastně volně navazuje na předchozí odstavce. Kugu PHEV se pochopitelně vyplatí nabíjet. Už kvůli tomu, že s energií v baterce jezdíte za 0 až 3 l/100 km. Když ale zrovna nemáte na vybranou, nezoufejte. Ford si i bez externě dodané šťávy vystačí s odběrem kolem 6 litrů na každých sto kilometrů. To je na SUV takové velikosti velmi dobrý výsledek. V kombinaci s pětačtyřicetilitrovou palivovou nádrží tak nehrozí, že byste bez dobíjení stáli co druhý den na čerpací stanici.

Abychom jen nechválili

Ford Kuga je vlastně prima nekonfliktní SUV, které by mohlo bavit i řidiče, kteří jej neberou jen jako přepravník mezi dvěma body. Hezky se řídí, má dostatek prostoru i variability, pracoviště řidiče se nepodřídilo trendům dnešní doby a pořád je sympaticky oldschoolové.

Své mouchy však má i tohle auto, byť něco jsou vyloženě drobnosti. Třeba head-up displej pracuje s lacinějším provedením, které data nezobrazuje přímo na čelní sklo, ale přídavné sklíčko. V elektrickém režimu nemáte možnost si příliš hrát s intenzitou rekuperace. No a pak je tu pohled do ceníku.

Kuga PHEV se už dnes pod milion nevejde. Navzdory zvýhodnění od Fordu teď za takové auto dáte minimálně 1.054.900 Kč. Námi zkoušený kousek s nemalou výbavou navíc stojí přes 1,2 milionu. A to už kalkulujeme s akčními slevami, které cenovku srazili o více než 200.000 Kč. Český zákazník, který se nemůže opřít o pobídky státu, si pak provoz takového vozu musí dvakrát přepočítat. Jako celek však Kuga funguje moc hezky!

Nejlevnější verze modelu 752.900 Kč (1.5 EcoBoost Titanium)
Základ s testovaným motorem 1.024.900 Kč (2.5 Duratec PHEV ST-Line)
Testovaný vůz bez příplatků 1.054.900 Kč (2.5 Duratec PHEV ST-Line X)
Testovaný vůz s výbavou 1.220.600 Kč (2.5 Duratec PHEV ST-Line X)
Stanislav Kolman
Diskuze (27)

Doporučujeme

Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X
Cena základní sestavy 1 054 900 Kč
Výbava základní sestavy Digitální přístrojový štít, přepínatelné jízdní režimy, klimatizace, přední LED potkávací a dálkové světlomety, zadní LED světla, systém KeyFree Plus, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, 6 airbagů, tempomat, přední sedadla sportovně tvarovaná, zadní sedadla dělená v poměru 60:40, černý potah stropu, ambientní osvětlení interiéru LED diodami, osvětlení zavazadlového prostoru, ST-Line exteriérová sada, sportovní odpružení, sada na opravu pneumatik, prodloužená záruka na 5 let nebo 100.000 kilometrů atd. Kč
Cena testované sestavy 1 220 600 Kč
Výbava testované sestavy Modrý lak karoserie Metallic (15.900 Kč), 19palcová kola v barvě černá Ebony s broušenou povrchovou úpravou (19.000 Kč), sada Winter Plus (21.000 Kč), sada Technology (37.000 Kč), sada Vision (19.500 Kč), sada ST-Line Plus (15.500 Kč), oboustranná rohož zavazadlového prostoru (2.600 Kč), tažné zařízení – plně elektricky sklopné (28.700 Kč), pojistné matice litých kol (1.300 Kč), nabíjecí kabel (5.200 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2490
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1
Emise CO2: 23
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 581 / 1530
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1769 / 551
Rozměr pneu: 225/55 R19
Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4629
b) šířka (mm): 1883
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2710
e) rozchod vpředu (mm): 1599
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
17. 3. 2023 19:45
Re: Není to SUV, protože světlá výška je asi 10 cm
U ravky jsem ještě nenarazil, že by tam něco vrzalo. A to jsem jich už řadu projel. Ale jo, věřím, že se může stát. Ale z jednoho kusu bych netvrdil, že vrže. Kolik jich vrzalo? A kde přesně, až budu na servisu, projdu si dostupné ravky a mrknu na to.
17. 3. 2023 09:06
Re: Není to SUV, protože světlá výška je asi 10 cm
Sorry, ale viděl si někdy poslední dobou něco od VW v interiéru? To je odpornej tvrdej plast kam se podíváš. Najezdil jsem teď 1000 km v novým T-Crossu a krom toho, že to s tím prašivým litrem vůbec nejede a v interiéru je hrozně slyšet, tak je ten vnitřek celej z polypropylenu. Tam není kus lepšího plastu. Takže bych Toyotu vůbec nehaněl kvůli plastům, protože to co poslední dobou předvádí VW je ještě horší.
16. 3. 2023 18:02
Ford novinky
Ford novinky naleznete na jednom miste: http://www.fordauto.sk/
Avatar - Barry Lyndon
15. 3. 2023 22:29
Re: Není to SUV, protože světlá výška je asi 10 cm
V té naší nic nevrže. Ale jinak má klasické neduhy japonských aut stavěných pro v průměru menší lidi. Zřejmě nejslabším článkem auta je potom podvozek kombinující zvláštním způsobem neagilitu a nepohodlí (hlavně pokud jde o hluk a celkově plebejský dojem), na čemž se zřejmě podílejí i originální pneu Yokohama, protože na zimních Michelinech je dojem o trochu lepší.

Mimochodem japonsky malá sedadla má ale i tato Kuga, v tom si namají co vyčítat.
Avatar - Ozzman
15. 3. 2023 21:53
Re: 5 důvodů
Já to ani nečetl :D :D Hele, mne se ta trojka nelíbí, jak vypadá, má špatně řešenej kufr, ale jinak jako auto fakt funguje velmi dobře.