Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Bugatti Bolide
Bugatti Bolide
Bugatti Bolide
Bugatti Bolide
54 Fotogalerie

Návrh nejextrémnějšího Bugatti moderní historie: Nakreslil jej mladík

Črty designérů začínají dlouhou cestu vývoje nového modelu automobilu. Studie tvarů a navrhování linií je mistrovský obor automobilového průmyslu. Fascinující je zrod každého vozu, ovšem nejvyšší ligou je způsob myšlení a formování nejextrémnějšího Bugatti současnosti.

Ručně vyráběná silniční raketa Bugatti Chiron poskytuje geniální technickou základnu pro tvorbu přísně limitovaných prototypů tak mimořádných, že samo Bugatti studie tituluje sebevědomými superlativy. Nejnovější zhmotnění výjimečnosti nese název Bugatti Bolide. Čtyřkolová zhovadilost v dobrém smyslu slova sama automobilka považuje za vůbec nejextrémnější, nejrychlejší a nejlehčí koncept v její moderní historii.

Video placeholder
Bugatti Bolide • Bugatti

 

Smysl designu Bugatti Bolide

Tým výjimečně talentovaných projektantů Bugatti navazuje na odkaz minulosti plné dokonalosti techniky i designu. Posledním projevem sentimentálního naladění pracovníků je nevšedně agresivní koncept Bolide, který ctí základní hodnoty francouzské společnosti.

Uznávaný designový étos „Form follows performance“ (forma následuje výkon) odpovídá na otázku, co kdyby Bugatti postavilo lehké kvalitní vozidlo formované kolem ikonického osmilitrového šestnáctiválce bez jakéhokoliv omezení. Odpověď se podobá luxusní silniční formuli 8,0 W16 se čtyřmi turby o výkonu 1850 koní (1361 kW) při 7000 ot./min a 1850 N.m. Celková hmotnost 1240 kilogramů odpovídá poměru 0,67 kilogramu na jednoho francouzského plnokrevníka uzavřeného pod přísně aerodynamickou karoserií. Nejvyšší rychlost silniční zbraně výrazně převyšuje 500 km/h bez kompromisů a v maximální míře dostupné ovladatelnosti.

Nedílnou součástí tvorby nejnovějšího hypersportovního Bugatti byl mladý Nils Sajonz. Ani ne třicetiletý profesionál již dříve pracoval v týmu vyvolených, který formoval kromě Bolide například také další fenomenální vlajkové lodě jako Divo, La Voiture Noire nebo Centodieci.

Nils projevil dostatek vyspělosti a houževnatosti mezi čtyřmi kolegy operace Bolide, proto byl odměněn nedávným povýšením na vedoucího speciálních projektů značky. Podpořený specialista Sajonz se připojil k designovému týmu v roce 2015, před pěti léty začínal jako stážista, a dokonce napsal univerzitní práci o konstrukční studii Bugatti v autonomních závodech. Zkušenosti s vývojem malosériových koncepčních a kreativních experimentů z něj činí perfektního kandidáta na pozici šéfa speciálních projektů, který se bude starat o nadcházející studie. Při pohledu na Bolide se máme na co těšit, už teď jsou jasné přínosné postřehy z tvorby vrcholných prototypů.

„Práce na návrhu Bugatti Bolide byla fantastickým zážitkem,“ prozradil Sajonz a pokračoval vyprávěním o tom, že vznikl výtvor společného myšlení celého designového týmu. Členové si prý uvědomili nejlepší možný pokrok automobilky v podobě hypersportu zaměřeného na závodní okruhy. Bolide údajně ztělesňuje vynikající příklad hlavních principů filozofie firmy, protože je extrémní, radikální a zároveň moderní, což je vše, za čím si Bugatti stojí. „Bugatti nikdy nepřešlapuje na místě a neustále hledáme další strhující cíle,“ dodal čerstvě povýšený odborník, nad kterým je výše už jen ředitel designu Achim Anscheidt.

Anscheidt si buduje adekvátního nástupce. „Pro Bugatti je důležité mít mnoho individuálních talentů, kteří přispívají k ultra vysoké úrovni přepychu a jedinečnosti spojovanými s naší značkou,“ myslí si učitel poslušných žáků. Hlavní šéfdesignér vidí vývoj Bolide jako signál pokračující ambice společnosti vévodit automobilovým inovacím s dodržením rukopisu zakladatele značky. Základní principy údajně příkladně reflektuje zmíněný Sajonz, který za to postoupil v týmové hierarchii a patří mezi stavební kameny kreativního mužstva.

Vychvalovaný mladík vnímá Bolide coby souhrn mnoha důležitých designových prvků, které jsou minimálně stejně důležité jako funkční. Dominantní stylistikou je všudypřítomné písmeno X, čtyřiadvacáté písmeno latinské abecedy vystupuje na voze sledovaném z každé perspektivy. Tvar světel nemohl být jiný, přičemž použité překřížení dvou linek zároveň odkazuje na letoun Bell X-1 a také na historická závodní vozidla s přelepenými reflektory proti tříštění skla během možné nehody.

Umělecké prvky shodné pro všechny úhly pohledu se podařilo integrovat do těla obestavěného kolem motoru, který byl od počátku na prvním místě. I když se Bolide primárně skládalo na míru motoru 8,0 W16, opláštěný karbonový monokok dovolil prvotřídním designérům zanechat i jejich podpis písmenem X viditelným skutečně ze všech stran.

Méně cvičené oko by křížení linií možná přešlo s pomyšlením na náhodu, nicméně Bugatti podchytilo každý detail absurdního závoďáku. Zúčastnění mysleli na karbonovou kostru, titanové šrouby, hořčíkové disky, povrchy bez laku a specialitou je například také měnící se potah sací lopatky na střešním otvoru kvůli optimalizaci proudění vzduchu.

Experiment Bugatti vyšel, jelikož bylo stvořeno něco, co automobilový svět ještě neviděl, a to je v 21. století téměř neřešitelná výzva. Slova a celé věty obdivu zakončí poněkud smutnější fakt, že Bugatti Bolide není určeno do výroby. Vyloženě ukázkové cvičení tak neposune hranice absurdních vozů na cestách, ale zatím jen na papíře.