Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Povinná třicítka ve městech
Ilustrační foto
Ilustrační foto
ilustrační foto
8 Fotogalerie

Nehody aut s chodci: Proč je to problém hlavně v noci?

Chodec pohybující se po vozovce je považován za velmi zranitelného. Zejména v noci se výrazně zvyšuje riziko jeho sražení projíždějícím vozidlem. Příčin je hned několik a zdaleka nejde jen o špatnou viditelnost. 

Téměř čtvrtina všech nehod, v nichž figurují chodci, se odehrává po setmění. Vyplývá to z dat Portálu nehod. Největší riziko představují komunikace mimo obce, tedy ve volné přírodě. Právě tady hraje svoji roli nejen špatná viditelnost a obecně omezená dohlednost řidiče vozidla, ale navíc se to celé střetává s vyšší rychlostí jízdy. Sice platí, že řidič vozidla má jet jen tak rychle, aby stihl auto před překážkou bezpečně zastavit, to ale při vyšší rychlosti znamená mít dlouhou dohlednost, což za tmy splněno velmi často není a ani být nemůže.

Jde zejména o jízdu na potkávací světla, kdy osvětlená oblast před vozidlem, která vlastně vymezuje vzdálenost, na níž řidiči vidí, je v praxi poměrně krátká. Výrazně lepší je to na dálková světla, zejména pokud máte moderní a technicky vyspělé auto s výkonnými světlomety.

Pozor na to, že ne každý diodový světlomet je zároveň výkonný. Zejména u levných aut je tomu často naopak. Na mysli máme přirozeně dražší auta s adaptivními světlomety, ideálně typu matrix nebo pixel. Vysoký světelný výkon, přibližně 2,5krát vyšší než u halogenových světlometů, ale poskytují i starší svítilny s xenonovou výbojkou.

Jenže i když máte auto s výkonnými světlomety, které jsou čisté (i to je důležité) a i za předpokladu, že jedete na dálkové světlo, stále nemusíte chodce v noční tmě na vozovce včas zaregistrovat. K tomu stačí, aby bylo v noci zataženo nebo dokonce deštivo. Černá totiž pohlcuje světlo, takže pokud je silnice mokrá, je světelný dosah světlometů subjektivně kratší než v případě suché (a tedy světlejší) vozovky.  

Svoji roli ale hrají také chodci, přesněji jejich oblečení. Například osoba v tmavém oděvu je pro řidiče na silnici viditelná ze vzdálenosti pouhých přibližně 20 metrů. Stačí ale, aby si na sebe oblékla vestu s reflexními prvky, a rázem se tato vzdálenost prodlouží přibližně desetinásobně (na 200 m). A to je obrovský rozdíl.

Zákon na to pamatuje

Oblečení s reflexními prvky je však chodci stále podceňováno. Přitom se nevědomky dopouštějí přestupku. Jednou z povinností chodců pohybujících se po vozovce mimo obec za snížené viditelnosti je povinnost mít na sobě oblečení s reflexními prvky. Ukládá to zákon o silničním provozu č 361/2000 Sb. Pokud to nesplníte, riskujete pokutu ze strany Policie ČR, tedy v lepším případě. V horším zranění nebo život.

Dle analýzy Portálu nehod přesto počet střetů vozidel s chodci klesá. V letech 2010 až 2024 se odehrálo 54.057 nehod s chodci. „Zatímco na začátku sledovaného období se ročně evidovalo kolem 1100 takových případů, v posledních třech letech se tento počet ustálil na hodnotě přibližně 800 nehod s chodci ročně. Tento pozitivní trend ovšem nemění fakt, že následky těchto kolizí jsou často vážné. Podle našeho zjištění přes 90 % chodců, kteří se stali účastníky nehody po setmění, utrpělo nějaké zranění. Nejčastěji šlo o lehká (66,32 % případů), vážná zranění tvořila 16,57 % a v 6,31 % případů skončila nehoda tragicky,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

„Analýza Portálu nehod jednoznačně ukazuje, že nejvíce nehod s chodci po setmění se odehrává v zimních měsících, přičemž nejkritičtějším obdobím je prosinec. V tomto měsíci došlo v letech 2010 až 2024 ke 2818 nehodám s chodci ve tmě, což je více než sedminásobek počtu nehod zaznamenaných v letních měsících, například v červnu (391 případů),“ uvedla datová analytička Portálu nehod Petra Marková.

Pro chodce je také důležité se pohybovat po správné straně vozovky. Ti, kteří jdou po jejím pravém okraji, tedy ve směru jízdy vozidla přijíždějícího za nimi, nemají přímý vizuální kontakt s autem, což zvyšuje riziko střetu. Pokud naopak půjdou po levé straně a tedy proti přijíždějícím vozidlům (v daném pruhu), mají výhodu v přímém očním kontaktu s vozidlem. Teoreticky tak mohou zaregistrovat, že je řidič blížícího se vozu zřejmě přehlédl, a zachránit se úhybem (úskokem) na krajnici nebo ještě lépe za ni. A tedy mimo vozovku.

Nejrizikovější jsou silnice mimo obce. Tady je potřeba si uvědomit, že při rychlosti 90 km/h činí brzdná dráha vozidla 35 až 40 metrů. Ovšem pouze na suché silnici. K tomu si připočítejte reakční dobu řidiče, která bývá v průměru půl sekundy, takže z 35 až 40 metrů je rázem 47,5 m, respektive 52,5 metru (při rychlosti 90 km/h). S rostoucí rychlostí se vzdálenost přirozeně prodlužuje.  A to nemluvíme o mokré nebo namrzlé silnici.  

Mladí v ohrožení

Vzhledem k povaze nehod jsou nejvíce ohroženou skupinou mladí lidé, vracející se v noci z diskoték, oslav či jiné zábavy. V jejich případě se to často střetává ještě s alkoholem, únavou či nepozorností.

„V tomto světle nepřekvapí, že nejvíce nehod s chodci ve tmě se stává v pátek (2501 případů). Při pohledu na podíl nočních nehod na celkových nehodách s chodci je však nejrizikovější sobota (41,5 % nehod s chodci v sobotu se stalo po setmění) a neděle (40,08 %),“ uvedla datová analytička Portálu nehod Petra Marková.

Video placeholder
Nehody na dálnici • Policie České republiky – KŘP Jihomoravského kraje

Věková analýza potvrdila rizikový faktor návratů z diskoték a party: nejčastějšími oběťmi nočních nehod s chodci jsou lidé ve věku 18–24 let. Těchto mladých chodců bylo evidováno 1823. V přepočtu na podíl nočních nehod na celkových nehodách s chodci je ovšem tato věková kategorie až druhá (38,81 %), předčili je chodci ve věku 25–31 let s podílem 41,88 %. Jedinou možností jak popsané nohy zmírnit, je zvýšení vzájemné tolerance „řidič-chodec“ a samozřejmě také dodržování všech zásad, ať už obecných nebo daných legislativou.

Zdroj: Portál Nehod, Video: Policie ČR