Nejdražší Škoda Fabia stojí 7 milionů: Originální WRC je na prodej
Za minimálně sedm milionů korun si můžete koupit originální soutěžní Škodu Fabii WRC, s níž závodil i Jan Kopecký. Už brzy se bude dražit v Anglii.
Škoda Motorsport v posledních letech doslova válí na rychlostních zkouškách závodů rallye s nejmodernějšími soutěžními fabiemi v kategorii Rally2, v minulosti pojmenované R5. Automobilové soutěže jsou dlouhodobě charakteristickým prvkem DNA české Škodovky, která historicky závodila i v barvách oficiálního továrního týmu ve vrcholném světovém šampionátu WRC.
Na ikonickou Octavii WRC z přelomu milénia si dodnes vzpomenou všichni milovníci motoristického sportu. Když ji však v roce 2003 nahradila modernější Fabia WRC, bohužel nedokázala splnit velká očekávání. Nový tovární speciál vycházel z dodnes populární první produkční fabie a díky základu v malém hatchbacku byl soutěžním pravidlům lépe přizpůsoben náročným rychlostním zkouškám na úzkých silničkách a cestičkách.
Bohužel, Škoda Fabia WRC nikdy nedosáhla velkých závodních úspěchů. Sportovní divize Škodovky věřila v boj o titul, ale nakonec bylo vůbec nejlepším výsledkem skvělé páté místo na Katalánské rallye 2006. Tehdy jej vyjel mladý Jan Kopecký, který úspěch zopakoval o rok později na rallye v Německu.
Škoda Fabia WRC byla nakonec vyrobena ve 24 exemplářích a jejím největším přínosem bylo, že automobilka získala spoustu cenných zkušeností pro budoucí vývoj modernějších soutěžních speciálů pro kategorie S2000, R5 a Rally2. Ani neúspěšná závodní kariéra však neznamená, že by se vám nehodila do sbírky. Minimálně designově je mladoboleslavské rychlé monstrum opravdu nádherným kouskem techniky.
A teď jeden ze vzácných modelů může být i váš. Na britské mutaci světového aukčního serveru eBay se objevila Škoda Fabia WRC z roku 2003, která se už ve dnech 23. až 25. února 2024 bude dražit na automobilové události Race Retro Competition Car Sale 2024 v anglickém městečku Stoneleigh Park.
S tímto konkrétním kouskem dokonce závodil i Jan Kopecký, když za jejím volantem startoval do Španělské rallye 2004. Dalšími jejími továrními jezdci byli Toni Gardemeister a Didier Auriol. Po skončení účasti světových podniků v barvách Škody Motorsport zůstal na závodních tratích, než nakonec odešel do zaslouženého důchodu.
V roce 2020 pak originální soutěžní Fabia WRC prošla kompletní renovací do specifikace, v jaké s ní závodil Didier Auriol na Rallye Sanremo 2003, kde obsadil 12. místo. Zvenku ji prozrazuje hlavně asfaltové nastavení s lepivými pneumatikami na elegantních bílých kolech OZ. Ty až dokonale doplňují charakteristické válečné zbarvení Škoda Motorsport.
Srdcem Škody Fabia WRC pak je závodní turbodmychadlem přeplňovaný benzinový čtyřválec o 221 kW (300 koních) a 600 N.m se šestistupňovou sekvenční převodovkou a pohonem všech kol se třemi aktivními diferenciály. Perličkou je, že tento soutěžák Škodovka vyvinula ze základů techniky produkční Fabie RS s kultovním vznětovým motorem 1.9 TDI o 96 kW (130 koních). Naftový sportovní hatchback byl homologačním modelem tohoto soutěžáku.
A za jakou cenu může být originální Škoda Fabia WRC se závodní historií vaše? V anglické aukci se bude prodávat s vyvolávací cenou od 240.000 britských liber, tedy od necelých sedmi milionů korun!