Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW charakterizují různé barvy, není to jen bílo-modrá z loga

Diskuze (0)

Přesně 7. března 2020 automobilka BMW oslavila 104 let od založení trojicí průmyslníků. Původní podnik Bayerische Flugzeugwerke AG založili finančník Camillo Castiglioni, inženýr Franz Josef Popp a manažer Karl Rapp během vrcholící první světové války v roce 1916.

Dnes legendární název Bayerische Motoren Werke AG alias BMW byl regulérně nastolen až v roce 1917, bez větších změn vydržel dodnes. Prvními produkty mnichovské továrny byly letecké motory, automobily zaujaly dominantní pozici až po dvanácti letech, a to navíc geograficky mimo zakladatelské město. První modely vozidel poznaly světlo světa ve 400 kilometrů vzdáleném Eisenachu, kde se po druhé světové válce vyráběly Wartburgy.

Zpět k BMW, které si ve 30. letech 20. století vydobylo suverénní postavení na evropském trhu. Finančně dostupné verze s dobrými podvozky a výkonnými motory motorizovaly nejen nacistickou říši. Například dvoumístná řada 328 z pera designéra Petera Szymanowského patří navždy mezi globálně nestárnoucí ikony německého automobilismu, podobně jako nezapomenutelné typy 507, M1 E26, M3 E30 či E46, M5 E39, respektive Z3M nebo Z8 a nebylo by správné opomenout Batmobil E9 3,0 CSL.

Ikonických BMW samozřejmě existuje celá řada, důležitější je nyní jejich společný prvek situovaný na karoserii i doprostřed volantu. Všechna auta bez ohledu na koncepci, pohon, využití, dobu vývoje či cenu spojuje kulaté dvoubarevné logo mylně připomínající otáčející se vrtule letounu. Ano, stále nepřeberné množství jedinců popisuje emblém BMW připodobněním k roztočené vrtuli, historie značky by nemusela být proti, nicméně fakta jsou jiná.       

Plaketa automobilky ctí vlajku Bavorska charakteristickou modrým a bílým podkladem střídavé výplně. Výseče kulatého znaku aut jsou podobně převzaty z erbu bavorského územního celku, který má znak rozčtvrcený dvěma kolmicemi. V kontextu znázornění místa původu automobilky bylo definitivně vytvořeno modro-bílé ztvárnění v kulatém výřezu s černým lemem dokola a nápisem BMW. Uspořádání předem daných barev bylo přizpůsobeno tehdejším zákonům zamezujících použití státních symbolik ke komerčním účelům.

Jedno z nejznámějších log zná každý, od registrace v roce 1917 se vrylo do paměti i absolutním neznalcům automobilového průmyslu. Zavádějící informace o spojitosti s dřívější výrobou nebeské techniky firma sama podpořila nepovedenou reklamou, která v roce 1929 znázornila symbol BMW zobrazený ve víru roztočené vrtule opravdového letounu.

Dědictví zakladatelů Bayerische Motoren Werke existovalo navzdory největšímu ozbrojenému konfliktu lidstva, přežilo následné rozdělení světa, zvládlo hrozbu jaderné války i nespočet lokálních bojů po celé zeměkouli, největší překážkou nastal až příchod neúměrné digitalizace lidského života.

Trvalo 103 let najít nepřekonatelnou překážku dalšího pokračování tradičního odznaku a letos těsně před oslavou 104letého výročí založení značky došlo na nejhorší. Marketingové oddělení prosadilo módu dvourozměrného vidění světa přes displeje počítačů, telefonů, tabletů i hodinek a vznikla plochá podoba prý revolučního označení zbaveného černého okraje a trojrozměrného vzhledu. Nová grafika má doprovázet současnou digitální éru lidské existence.         

Video se připravuje ...

Barvy BMW M

Znázorňovací revoluce se dotkla rovněž dalších obvyklých barev mnichovského producenta. Do souboru spolehlivě poznávacích znaků BMW patří i trikolora věrná divizi M neboli Motorsport. Sportovní sekce se stará o vypilování výkonu a jízdních vlastností sériově kompromisních modelů, z poddajných sedanů, kombíků, kupé, SUV, roadsterů či kabrioletů se stávají burácející mašiny se čtyřmi výfuky a třemi typickými barvami daného pořadí.

Znak BMW M má dlouhou historii sahající až do 70. let, kdy Bavoři poprvé spustili svůj závodní program. Kurzívou psané logo zvyšuje tep automobilovým fajnšmekrům, protože natěšené představy o krocení stovek koní klikatou okreskou se jen těžko obejdou bez písmene M doprovázené modrým, fialovým a červeným proužkem. Stejně jako u kulatého emblému z kapoty má trojice odstínů racionální opodstatnění.

Modrá linka evokuje domov automobilky uvnitř správních hranic bavorské spolkové země. Metropolí modře reprezentovaného Bavorska je Mnichov čili trvalá adresa nejvyššího vedení BMW. Fialová čára na druhém místě vyjadřuje přechod a spolupráci mezi první modrou a třetí červenou. Navazující rudá představuje partnerství BMW a společnosti Texaco coby amerického olejářského giganta v raném věku fungování sportovní sekce německé automobilky. Po skončení kooperace BMW od bývalého partnera odkoupilo práva na tuto barvu krve.

Poslední dobu bývá fialová spojnice nahrazována tmavě modrou kombinací základních zbarvení. Pracovníci BMW M ručně vyšívají stehy v koženém potažení interiéru nejvýkonnějších verzí, továrna výhradně nakupuje šicí nitě Serafil značky Amann, jež jsou pevné a vysoce odolné díky složení z polyesterových vláken. Jeden z dodavatelů sídlí ve městě Smyrna severozápadně na dohled americké Atlanty. „Nejběžnější barvy, které lidé vybírají pro trojitý steh, jsou červená 504, světle modrá 7463 a tmavě modrá 1078,“ vysvětlil Joseph Pavich z šicí dílny JPM Coachworks. Dodal, že starší řešení je navlečení nitě pevnosti 138 tex, novější švy jsou stažené prostřednictvím silnějšího materiálu 207 tex.

Nabízené lakování BMW M a ostatních modelů

Drobné čárky s písmenem M nebo kulatá plaketa na kapotě nejsou jediné nezaměnitelné domény BMW. Suverén s produkcí 2,5 milionu aut ročně historicky vytvořil několik typických laků, které se v dějinách opakují a vytváří tím další poznávací vodítko originálně spadající pod mnichovskou průmyslovou památku. Rychlé konfigurace včetně vlajkových modelů jsou k dostání v široké škále továrních odstínů odvozených od závodních úspěchů. Každé jméno barvy má za sebou opět zajímavou historickou spojitost.

Laguna Seca Blue

Sytě mořská barva je pojmenována po závodním okruhu WeatherTech Raceway Laguna Seca v Kalifornii. Trať s takzvanou vývrtkou v osmé zatáčce z jedenácti představuje velmi důležité místo v historii závodů továrního týmu BMW. Kromě úspěšných představení zde probíhalo podrobné testování BMW 24 GTLM.

Dakar Yellow

Kanárkově žlutá přitahuje pozornost, nejlépe vynikne například na M5 minulé generace F10. Pětimetrový sedan s přeplňovaným osmiválcem měl v ceníku zářivé lakování jako odkaz na Rallye Dakar. Každoročně nejtěžší závod světa v roce 2014 vyhrálo Mini poháněné třílitrovým turbodieselem od BMW.

Estoril Blue

Druhá modrá opět spojuje BMW se závodištěm. Tentokrát bylo jméno vytvořeno z technického okruhu Circuito Estoril vzdáleného asi půl hodiny jízdy autem z centra Lisabonu. Certifikovaná trať FIA byla místem pořádání závodů Formule 1 mezi léty 1984 a 1996. Aryton Senna zde poprvé vyhrál, možná proto sem BMW adresovalo prezentaci kupé řady 4.

Le Mans Blue

Modrá číslo tři jen potvrzuje spojení Bayerische Motoren Werke s bavorskou barvou. Varianta Le Mans Blue nepotřebuje detailní odůvodněná, snad se hodí jen připomenout náročnou čtyřiadvacetihodinovku s pravidelnou účastí mnichovských speciálů. V roce 1999 nebyl nikdo rychlejší než Pierluigi Martini, Yannick Dalmas a Joachim Winkelhock za volantem BMW V12 LMR.

Imola Red

Červených BMW jezdí málo, taková M3 E46 je už dnes vzácností. Název barvy vykrystalizoval z označení formulového okruhu vedeném městem Imola. V roce 2001 se mezi domy nejlépe zorientoval Ralf Schumacher v monopostu BMW Williams. První německé vítězství F1 předpovídalo následující potíže se spolehlivostí techniky.

Kalahari Beige

Nejvhodnější úprava exteriéru luxusních modelů nebo větších kombi. Málo výrazná až nenápadná hnědá evokuje rozsáhlou pouštní oblast v jižní Africe. Béžová přesně odpovídá dlouhým pláním písku s občasným zbytkem uschlého stromu.

Kyalami Orange

Kyalami je uzavřené hřiště pro dospělé čili další závodní okruh promítnutý do názvu barvy. Poctu si zasloužilo mimořádné setkání příznivců BMW, kteří se před sedmi léty sjeli v počtu 446 registrovaných aut. Sraz byl zapsán do Guinnessovy knihy rekordů.

Montreal Blue

Tmavší modrá připomíná řidičský um Roberta Kubicy. Polský pilot dojel na prvním místě Grand Prix v Montrealu před 12 sezónami. Tým BMW Sauber stanul na stupínku nejvyšším a další oblíbená barva bavorské výroby měla rázem nové jméno.

Avus Blue

Původní rozepsané slovo Avus znamená Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße. Český jednoduše Automobilová dopravní a zkušební dráha byla zkušebním polygonem, okruhem a dnes slouží ve formě části dálnice A 115 u Berlína. Místy viditelné značení závodních obrubníků je stále znatelné během pořádání Berlínského maratonu. Jeden z nejznámějších vytrvalostních podniků sponzoruje BMW.

Silverstone Metallic a Silverstone Jerez Black

Téměř šestikilometrový okruh na domácí půdě nejlépe zajel Lewis Hamilton. Zdroj inspirace názvu barvy prosvištěl v čase 1 minut a 27,369 sekundy. Již dříve se při jiných příležitostech radovaly týmy provozující závodní BMW, v letech 2006 a 2007 diváci žasli nad výkony upraveného model Z4, za dalších sedm let dobré jméno značky oprášil Ryuichi Kiyonari na BMW S1000 R.

Monaco Blue

I monacký městský okruh má svoji modrou u BMW. Kolumbijec Juan Pablo Montoya byl v roce 2008 prvním závodníkem za malinkým volantem formule 1, který zdolával nástrahy Circuit de Monaco pomocí agregátu z dílny dávno vyřazených leteckých agregátů. Královské silničky mezi výškovými budovami si zkusil i BMW M1 Procar připravený do bojů 24 hodin Le Mans.

Biarritz Blue

Přímořské letovisko Biarritz je koncovým bodem francouzské rallye startující v Paříži. Nejstarší motoristický závod v zemi galského kohouta trvá déle než pět dnů a BMW u tohoto svátku nesmí chybět. 

Valencia Orange

Oranžová proslavila především nevybouřené BMW 1M, jež v konfigurátoru nabízelo zaškrtnuté políčko barvy zvané podle trati Circuit Ricardo Tormo ve Valencii. Cílovou rovinku po čtrnácti zatáčkách znají účastnící mládežnické talentové soutěže pod křídly BMW, automobilka má zde celkově dobré vzpomínky.

Sepang Bronze

Cizojazyčné slovní spojení Sepang Bronze neskrývá žádné záludnosti, bronzová z malajsijského Sepangu vrací čas do roku 2002, kdy Ralf Schumacher nejprve dojel s vozem Williams BMW jako první a poté svůj pohon označil za „téměř dokonalý“.

Sakhir Orange

Bahrajnský mezinárodní okruh se nachází nedaleko města as-Sachír. Mezinárodní přepis městského označení dal základ dvouslovnému spojení týkající se všech specificky pomerančových BMW. Plnou barvu volí odvážnější zákazníci.  

Melbourne Red

Automobilka pěstuje vztahy s veřejností na všech místech kulaté planety. U protinožců se dny věnované BMW konají v prostorách melbournského závodního svatostánku, proto si horká rudá právem říká po vzoru metropole státu Victoria.

Indianapolis Red 

Původ barevné škály u olejářského konglomerátu Texaco prostupuje do současné nabídky lakování inspirovaného silniční závodní dráhou Indianapolis Motor Speedway. Vozy BMW se několikrát skvěle prosadily mezi konkurenčními speciály a na počest úspěchů zůstala tmavá vzpomínka nazvaná Indianapolis Red.

Interlagos Blue

Poslední dvě volby z pestrého výběru barev nemohou být jiného odstínu než modrého. Monochromatické světlo o vlnové délce zhruba 470 nm nemá konkurenci a Interlagos Blue odkazuje na závody blízko brazilského města São Paulo. Dle očekávání zde finišoval pilot F1 stáje Williams BMW, tím šťastlivcem byl v roce 2004 Juan Pablo Montoya.

Yas Marina Blue

Pěkné zbarvení pro BMW M zavání ropou, protože Yas Marina září na ceduli před tratí v provrtané poušti petrodolarového Abu Dhabi. Miliardářský rozmar schválený organizací FIA bude vždy zastupovat světlejší modrá dostupná pro vlajkové lodě bavorské značky.

Autor: Miroslav Mazal

Diskuze (0)

Doporučujeme