Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejvýdělečnější automobilky 2024: Luxus i japonské „lidovky“ pro masy

Ferrari 12Cilindri Spider
Ferrari 12Cilindri Spider
Ferrari 12Cilindri Spider
Ferrari 12Cilindri Spider
80 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (2)

Mezi nejvýdělečnější automobilky světa se loni dostali jak zástupci luxusního segmentu, tak i masové značky s modely pro široké publikum. Číňanům se zatím příliš nevede.

V loňském roce bylo po celém světě prodáno zhruba 73 milionů nových vozidel, což znamená celkové tržby ve výši téměř 60 bilionů korun (přibližně třicet ročních rozpočtů České republiky). V průměru to znamená tržby 818.420 korun na prodanou nebo dodanou jednotku. Podle oficiálních rozvah 30 zkoumaných automobilek vzrostly mezi 31. prosincem 2023 a 31. prosincem 2024 celkové výnosy (tedy především výnosy výrobců automobilů z prodeje jejich vozidel) o 2,4 procenta, a to při zohlednění směnných kurzů.

Jde o výrazný nárůst, vezmeme-li v úvahu, že tyto společnosti společně prodaly o téměř 50.000 aut méně než v roce 2023. Nárůst prodeje lze vysvětlit kolísáním směnných kurzů a vyššími cenami vozidel. Každopádně odchylka už není tak velká jako před pár lety.

V následujících tabulkách se ovšem nezaměříme na celkovou ziskovost jednotlivých automobilek, ale na operativní marži, což je poměr operativního zisku ku hodnotě čistých tržeb. Obecně se dá hrubě říci, že tenhle pojem vyjadřuje, jaký zisk má značka z jednoho automobilu.

Video placeholder
Videotest Suzuki Swift 1.2 DualJet Hybrid • Zdroj: auto.cz

Nepřekvapivým králem loňského roku se stalo Ferrari, které při tržbách 6,68 miliard eur (168 miliard korun) dosáhlo zisku 1,88 miliardy aur (přibližně 42,27 miliardy korun). Dá se tedy říci, že za jeden dodaný vůz připadá zisk 136.671 eur neboli asi 3.437.000 Kč, tedy 28 procent. V meziročním srovnání jde o růst o 16 %, za kterým velmi pravděpodobně stojí zahájení dodávek prvního SUV v historii Ferrari v podobě modelu Purosangue, který je vyprodán na roky dopředu.

Nejvýdělečnější automobilky v roce 2024
PořadíVýrobceOperativní marže (%)
1.Ferrari28,15
2.Porsche14,06
3.Suzuki10,3
4.Toyota10,25
5.Subaru9,83
6.Hyundai-Kia9,52
7.Mercedes-Benz 9,34
8.BMW Group8,08
9.Isuzu7,25
10.Tesla7,25

Velkým šokem není ani druhé místo Porsche, naproti tomu bronzová příčka Suzuki s 10,3% operativní marží už dokáže vzbudit zasloužený úžas. Toyota je s mírným odstupem čtvrtá.

Na opačném konci žebříčku najdeme několik méně či více překvapivých jmen. V případě nadnárodního koncernu Stellantis, který ze sledovaných společností skončil třetí od konce, jde o další problém, který ve Francii, v Itálii a ve Spojených státech musejí aktuálně řešit. Návrat k vyšším maržím se evidentně neobejde bez hlubších zásahů v podobě ukončení některých značek. Dlouhodobě se nabízí například DS či Lancia.

Nejméně výdělečné automobilky v roce 2024
PořadíVýrobceOperativní marže (%)
10.Geely5,58
9.Mitsubishi 4,99
8.Li Auto4,86
7.Renault 4,58
6.Mazda4,01
5.Ford2,82
4.skupina Tata2,4
3.Stellantis2,35
2.Nissan1,22
1.Great Wall0,87

Stellantisu se přitom v roce 2023 podařilo dosáhnout marže 11,81 %, loni to bylo 2,35 procenta, v přepočtu na peníze pouze 656 eur (16.495 Kč), což představuje pokles o 82 procent. Velký meziroční pokles ovšem vykázaly také mnohem lépe postavené automobilky Porsche, BMW Group a Mercedes-Benz.

Nejvíce za své výrobky celosvětově utržil koncern Volkswagen, který utržil v přepočtu přes osm bilionů korun. Druhá Toyota dosáhla výsledku nižšího o bilion korun.

Celkové tržby za rok 2024
PořadíVýrobceTržby (Kč)
1.koncern Volkswagen8,16 bilionu
2.Toyota7,19 bilionu
3.Hyundai-Kia4,64 bilionu
4.GM4,53 bilionu
5.Ford4,47 bilionu
6.Stellantis3,95 bilionu
7.Mercedes-Benz3,66 bilionu
8.BMW Group3,58 bilionu
9.Honda3,35 bilionu
10.BYD2,57 bilionu
Vstoupit do diskuze (2)